Aryani, N., & Wilyanita, N. (2022). Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga Terintegrasi Pembelajaran untuk Menanamkan Nilai-nilai Toleransi Sejak Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4653–4660. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2339.
Dozan, W., & Fitriani, L. (2020). Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Nilai-Nilai Islam Dalam Tradisi Perang Timbung. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1–15. https://doi.org/10.37985/murhum.v1i1.2.
Gafur, A. (2020). Model Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam Pada Anak-anak Panti Asuhan Mawar Putih Mardhotillah di Indralaya. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 4(1), 60-73. https://doi.org/10.22437/titian.v4i1.8145.
Indrawari, K., Apriadi, M., Nurjannah, N., & Diah, D. (2021). Penerapan Nilai Pendidikan Islam dalam Keluarga Melalui Prophetic Parenting dalam Pembentukan Akhlak Anak Usia Emas di Desa Bukit Barisan. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 181. https://doi.org/10.29240/belajea.v6i2.3417.
Jamari. (2016). Peranan Keluarga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Anak. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi dan Pemikiran Hukum Islam, 7(2), 405-424.
Juabdin, H., Firdaos, R., & Sari, Y. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Budaya Nemui Nyimah Di Masyarakat Lampung Pepadun. Al-Tadzkiyah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 9.
Kasnodihardjo. (2014). Nilai anak dalam keluarga dan upaya pemeliharaan kesehatannya (suatu studi etnografi di desa gadingsari, kabupaten bantul). Indonesian Journal of Health Ecology, 13(4), 354-362.
Kholidah, Z. (2013). Pendidikan Nilai Sosial bagi anak dalam Keluarga Muslim (Studi Kasus di RT 09 Dukuh Papringan Catur Tunggal Depok Sleman Yogyakarta). Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 6. https://doi.org/10.36835/hjsk.v3i1.368.
Laila, Nur. (2019 ). Interaksi keluarga terhadap konsep nilai anak pada masyarakat betawi. Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan, vol.4 no.1, 21–26. https://doi.org/10.21009/JKKP.041.04.
Mokalu, B. J. (2015). Pendidikan Nilai dalam Keluarga menyongsong MEA. Journal of Asean Studies on Maritime Issues, 1(1), 30–43.https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jasmi/article/view/12502%0Ahttps://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jasmi/article/viewFile/12502/12074.
Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran pendidikan agama islam dalam keluarga dan masyarakat. JurnalEdumaspul, vol.5, No.2. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978.
Rizal, F., Aqhso, M., & Harahap, M. (2018). Nilai Anak Bagi Orang tua di Jalan Sekata Lorong Enam. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan. 3(2) https://jurnal.dharmawangsa.ac.id/index.php/sabilarrasyad/article/view/481.
Rizky, R. N., & Moulita, M. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Islam Melalui Komunikasi Interpersonal Orang Tua Pada Anak. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 206-219. https://doi.org/10.30596/interaksi.v1i2.1205.
Sada, H. J., Firdaos, R., & Sari, Y. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Budaya Nemui Nyimah di Masyarakat Lampung Pepadun. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 311. https://doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3632.
Sadeli, E. H., Nurhabibah, I., Kartikawati, R., & Muslim, A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Karakter Masyarakat Adat (Studi Kasus Masyarakat Adat Desa Pekuncen). Khazanah Pendidikan, 15(2), 145. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10819.
Sawaku, N & Anu, Z. (2020). Nilai pendidikan pada pengasuhan orang tua tunggal di Kota Gorontalo. ejournal-fip-ung.ac.id. https://doi.org/10.37411/jjce.v1i1.416.
Sutika, I. Made. (2017). Implementasi Pendidikan Keluarga dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Anak (Studi di Taman Penitipan Anak Werdhi Kumara I Panjer Kecamatan Denpasar Selatan). Widya Accarya, 7(1). https://doi.org/10.46650/wa.7.1.435.%p.
Takdir, M. (2018). Potret Kerukunan Berbasis Kearifan Lokal: Implementasi Nilai-Nilai Harmoni dalam Ungkapan “Rampak Naong Bringen Korong” dalam Kehidupan Masyarakat Madura. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 16(1), 73–102. https://doi.org/10.18592/khazanah.v16i1.2057.
Trisnawati, W., & Sugito, S. (2020). Pendidikan Anak dalam Keluarga Era Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 823–831. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.710.
Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854.
Widyastuti, E. V. (2016). Pendidikan Keluarga Pada Anak Buruh Gendong Pasar Beringharjo Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, Vol. 5. https://doi.org/10.21831/sakp.v5i7.5336.
Wijayanti, U. T., & Berdame, D. Y. (2019). Implementasi Delapan Fungsi Keluarga di Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Komunikasi, 11(1), 15. https://doi.org/10.24912/jk.v10i1.2475.
Zelvi, A. (2017). Proses Penanaman Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini dalam Keluarga di Kampung Gambiran Pandeyan Umbulharjo Yogyakarta. E Journal Mahasiwa PG PAUD S-1.4(1) https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/view/6209.
- Abstract viewed - 177 times
- PDF downloaded - 99 times
Affiliations
Umu Mahmudah
Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Awaliyah Rohmatunnisa
Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Nilna Mardlotillah
Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Nurul Hilda Maysaroh
Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Abdul Haris Fitri Anto
Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Values Education for Children in Muslim Families
- Umu Mahmudah ,
- Awaliyah Rohmatunnisa ,
- Nilna Mardlotillah ,
- Nurul Hilda Maysaroh ,
- Abdul Haris Fitri Anto
Vol 12 No 2 (2023): December 2023
Submitted: Dec 29, 2023
Published: Dec 29, 2023
Abstract
Abstract
Education of values in children in the family is essential in forming future generations' character and morality. In the context of Indonesian society, knowledge of educational values in Muslim families is critical because of their position as majority community members. Apart from that, efforts to examine the results of empirical research on the theme of values education in Muslim families in Indonesia are still limited. Therefore, this article aims to explore the results of empirical research on the theme of values education in Muslim families and compile them into a narrative. This research uses the scoping review method. Literature exploration sourced from Google Scholar (scholar.google.co.id) with a search range of the last ten years (2013-2023) on 09 November 2023. The literature was selected based on the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews (PRISMA) steps. These steps resulted in 23 articles that met the criteria for review. The results of empirical research related to values education for children in Muslim families focus on four themes: implementation of values in the family environment, children's environment, internal family relationships, and the urgency of teaching religion to children. The implications of the results are discussed further.
Keywords: education values, children, moslem families