PENERAPAN METODE MEMBACA SINTOPIKAL DAN READING GUIDE UNTUK MENINGKATKAN KARAKTER DAN HASIL BELAJAR IPS (PTK Pada Siswa Kelas IX C SMP Negeri 16 Pekalongan)

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Muhammad Yusron

Abstract

The purpose of this classroom action research is to develop the skills of the learning process that demands independent students by fostering character through reading activities on IPS subjects. The data analysis is descriptive by comparing the test values between cycles. The results of this study indicate that the increase in character is well correlated to the increase in student learning outcomes. A total of 32 grade IX C students consisting of 14 sons and 18 daughters experienced an increase in character from cycle I of cycle II of the research data indicating an increase of 77.21%. While for the students' learning outcomes from the research data showed an increase with classical completeness level of 87.5% and an average of 78.26. The conclusion that the selection of learning model is adjusted to the characteristics of the material and the condition of the students, with facilitation to continue reading synopikal to form the character, so that the achievement of learning result becomes maximal.


Tujuan penelitian tindakan kelas ini adalah untuk mengembangkan ketrampilan proses pembelajaran yang menuntut siswa mandiri dengan menumbuhkan karakter melalui kegiatan membaca pada mata pelajaran IPS. Analisis data secara diskriptif dengan mengkomparatifkan nilai tes antar siklus. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan karakter baik berkorelasi terhadap kenaikan hasil belajar siswa. Sejumlah 32 anak kelas IX C yang terdiri dari 14 putra dan 18 putri mengalami peningkatan dalam karakter dari siklus I kesiklus II data penelitian menunjukkan adanya kenaikan sebesar 77,21%. Sedangkan untuk hasil belajar siswa dari data penelitian menunjukkan peningkatan dengan tingkat ketuntasan klasikal sebesar 87,5% dan rata-rata 78,26. Kesimpulan bahwa pemilihan model pembelajaran disesuaikan karakteristik materi dan kondisi siswa, dengan fasilitasi untuk terus membaca sintopikal guna membentuk karakter, sehingga prestasi hasil belajar menjadi maksimal.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##