TRAINING FOR PREPARATION TO ENTER THE WORLD WORK TO IMPROVE ALUMNI SOFT SKILL DEPARTMENT OF IPS ECONOMIC EDUCATION UIN MATARAM

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Ahmad Sehabuddin
Saiful Bahri

Abstract

The problems that occur in the Department of Social Sciences Education at the Islamic State University of Malang are that a) a lot still has no preparation in the form of soft skills in dealing with the world of work; b) a lumni require soft skills l in the world of work; c ) usually requires knowledge of the performance system both in BUMN, BUMS and other institutions.The method for solving these problems is to provide training in preparation for entering the workforce with discussion, demonstration and practice techniques regarding soft skills needed in the world of work. Preparatory training for entering the workforce is one way to equip and instill soft skills combined with actual facts with college alumni. Embedding soft skills in preparation for entering the workforce will help higher education alumni become competent individuals in their careers.


Problem yang terjadi pada Alumni Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi Universitas Islam Negeri Mataram yakni a) alumni masih banyak belum memiliki persiapan berupa soft skill dalam menghadapi dunia kerja; b) alumni membutuhkan soft skill dalam menghadapi dunia kerja; c) alumni membutuhkan pengetahuan tentang sistem kinerja baik di instansi BUMN, BUMS dan lembaga lainnya. Metode untuk memecahkan problem tersebut yakni memberikan pelatihan persiapan memasuki dunia kerja dengan teknik diskusi, demonstrasi dan praktek mengenai soft skill yang dibutuhkan dalam dunia kerja. Pelatihan persiapan memasuki dunia kerja merupakan salah satu cara untuk membekali dan menanamkan soft skill yang dipadukan dengan fakta-fakta yang bersifat aktual kepada para alumni perguruan tinggi.  Penanaman soft skill pada pelatihan persiapan memasuki dunia kerja akan membantu alumni perguruan tinggi menjadi individu yang kompeten dalam berkarir.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Sehabuddin, A., & Bahri, S. (2019). TRAINING FOR PREPARATION TO ENTER THE WORLD WORK TO IMPROVE ALUMNI SOFT SKILL DEPARTMENT OF IPS ECONOMIC EDUCATION UIN MATARAM. Indonesian Journal of Devotion and Empowerment, 1(2), 16-20. https://doi.org/10.15294/ijde.v1i2.42257

References

Amalee, I. (2016). Program Kesiapan Kerja bagi Siswa SMK. Bandung: Save The Children.

Asmawi, M. R. (2005). Strategi Meningkatkan Lulusan Bermutu Di Perguruan Tinggi. Makara, Sosial Humaniora, Vol. 9, No. 2, Hal. 66–71.

Hartono. (2010). Bimbingan Karier Berbantuan Komputer Untuk Siswa SMA. Surabaya: UNIPA University Press.

Hasibuan, Malayu. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta : Bumi Aksara.

Pool, L.D., & Sewell, P. (2007). The key to employability: developing a practical model of graduate employability. (Education + Training, Vol. 49 Issue: 4, pp.277-289). Centre for Employability, University of Central Lancashire, Preston, UK.

Salinding, Rony. (2011). Analisis Pengaruh Pelatihan Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Pada PT. Erajaya Swasembada Cabang Makassar. Jurnal Manajemen. Vol. VIII, No. 1, Mei 2011, Hal. 83 – 106.

Santrock, J.W. (2008). Life‐Span Development Eleventh Edition. New York : Mc Graw Hill.

Sudarmanto. (2009). Kinerja dan Pengembangan Kompetensi SDM Teori, Dimensi dan Implementasi dalam Organisasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Talib, M. A., & Aun, T. K. (2009). Predictors of Career Indecision Among Malaysian Undergraduate Students. European Journal of Social Sciences, Vol. 8, No. 2, pp. 215–224.

Undang-Undang RI Nomor 12 tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.