Training In Writing of Scientific Articles Based on Item Analysis Research Teguh Hardi Raharjo, Marimin, Naimatul Azizah Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Teguh Hardi Raharjo
Marimin Marimin
Naimatul Azizah

Abstract

Writing scientific articles is one of the activities a teacher must carry out in the context of Continuous Professional Development and promotion. The purpose of this Community Service activity is to provide training on writing scientific articles based on item analysis research for teachers at Madrasah Tsanawiyah Tarbiyatul Banin. The main priority of the needs of partners in the school is to provide knowledge and skills to teachers in converting the results of item analysis research that teachers have carried out into scientific articles. The agreement between MTs Tarbiyatul Banin partners and the service team is to conduct training in the writing of scientific articles. The training was conducted using a workshop approach consisting of the lecture method to teach teachers about the types of scientific publications for promotion, complete scientific article frameworks, and applicable methods. It improves teacher skills in compiling scientific articles based on item analysis research and assignments and assists in preparing scientific articles worthy of publication in national scientific journals. The results of this community service show that teachers who participate in the training are satisfied and motivated to compile scientific articles.


Penyusunan artikel ilmiah merupakan salah satu kegiatan yang wajib dilakukan oleh seorang guru dalam rangka Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dan untuk kenaikan pangkat. Tujuan kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat ini adalah memberikan pelatihan tentang penyusunan artikel ilmiah berbasis penelitian analisis butir soal pada guru di Madrasah Tsanawiyah Tarbiyatul Banin. Prioritas utama dari kebutuhan mitra di sekolah tersebut adalah memberikan pengetahuan dan keterampilan kepada guru dalam mengubah hasil penelitian analisis butir soal yang sudah dilakukan oleh guru ke dalam bentuk artikel ilmiah. Kesepakatan antara mitra MTs Tarbiyatul Banin dan tim pengabdian adalah melakukan pelatihan penyusunan artikel ilmiah. Pelatihan dilakukan menggunakan pendekatan workshop yang terdiri dari metode ceramah untuk memberikan pengetahuan kepada guru mengenai jenis-jenis publikasi ilmiah untuk kenaikan pangkat, kerangka artikel ilmiah secara lengkap, metode aplikatif untuk meningkatkan keterampilan guru dalam menyusun artikel ilmiah berbasis penelitian analisis butir soal, serta penugasan dan pendampingan penyusunan artikel ilmiah yang layak publikasi di jurnal ilmiah nasional. Hasil dari pengabdian masyarakat ini menunjukkan bahwa guru yang mengikuti pelatihan merasa puas dan termotivasi dalam menyusun artikel ilmiah.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Raharjo, T., Marimin, M., & Azizah, N. (2023). Training In Writing of Scientific Articles Based on Item Analysis Research. Indonesian Journal of Devotion and Empowerment, 4(2), 22-27. https://doi.org/10.15294/ijde.v4i2.59879

References

Budi, D. R., Melasarianti, L., Listiandi, A. D., Mariasari, S., & Widyaningsih, R. (2021). Pelatihan prosedur publikasi artikel hasil penelitian pada jurnal nasional bagi guru SMKN 1 Purwokerto. Solidaritas: Jurnal Pengabdian, 1(1), 11-20. https://doi.org/10.24090/sjp.v1i1.4931
Daryanto & Tasrial. (2015). Pengembangan Karir Profesi Guru. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Dewi, P. K., et al. (2017). Pelatihan penulisan artikel ilmiah berbasis penelitian tindakan kelas pada guru SMP. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 7-17. https://doi.org/10.26740/ja.v2n2.p7-17.
Emaliana, I. (2019). Pelatihan penulisan karya ilmiah bagi guru MGMP bahasa Inggris SMA/MA se-Malang Raya. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 273-279. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.3380.
Erni, S., Vebrianto, R., Miski, C. ut R., Z, Z. A. M., Martinus, & Thahir, M. (2020). Refleksi proses pembelajaran dimasa pendemi Covid 19 di Pekanbaru: Dampak dan solusi. Bedelau: Journal of Education and Learning, 1(1), 1–10. https://ejournal.anotero.org/index.php/bedelau/article/view/1.
Gilinsky, A., Forbes, S. L., and Reed, M. M. (2016). Writing Cases to Advance Wine Business Research and Pedagogy. Wine Economics and Policy 5:60–67. http://dx.doi.org/10.1016/j.wep.2016.04.001.
Gore, J., Lloyd, A., Smith, M., Bowe, J., Ellis, H., & Lubans, D. (2017). Effects of professional development on the quality of teaching: Results from a randomised controlled trial of Quality Teaching Rounds. Teaching and Teacher Education, 68, 99–113. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.007
Gunawan, I., Triwiyanto, T., & Kusumaningrum, D. E. (2018). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Para Guru Sekolah Menengah Pertama. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 128–135. http://dx.doi.org/10.17977/um050v1i2p128-135.
Maftuh, M. S., Fathonah, N., Fitriatien, S. R., Putri, R. K., & Susilohadi. (2022). Pelatihan Publkasi Artikel Ilmiah Pada Jurnal Terindeks Bagi Guru SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Manggali, 2(1), 85-96. https://doi.org/10.31331/manggali.v2i1.1967.
Novitasari, N. F. (2019). Program pelatihan penulisan artikel ilmiah: Menuju guru berkualitas. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(3), 255-266. https://doi.org/10.30653/002.201943.152.
Rahman, A., Warta, I. K., Jupri, Haerazi, & Irawan, L. A. (2019). Penulisan Artikel Ilmiah Berbasis Jurnal Ilmiah Bagi Guru SMP-SMA Kabupaten Lombok Tengah. Abdi Masyarakat, 1(1), 19–24. http://dx.doi.org/10.36312/abdi.v1i1.911.
Rahyasih, Y., Hartini, N., & Syarifah, L. S. (2020). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan: Sebuah Analisis Kebutuhan Pelatihan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan LPPM Universitas Pendidikan Indonesia, 20(1), 136-144. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i1.24565.
Salehudin, M. (2022). Guru Menulis Artikel Ilmiah untuk Meningkatkan Karya dan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 57-68. https://doi.org/10.53621/jippmas.v2i1.80.
Solikhah, N., Soejoto, A., Ghofur, M. A., Dewi, R. M., & Fitrayati, D. (2021). Upaya peningkatan keterampilan penulisan dan publikasi artikel ilmiah melalui pelatihan bagi guru MGMP ekonomi SMA se-Gerbangkertosusilo. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 12(3), 382-387.https://doi.org/10.26877/e-dimas.v12i3.3394
Zulherman, Nuryana, Z., Pangarso, A., & Zain, F. M. (2021). Factor of zoom cloud meetings: Technology adoption in the pandemic of COVID-19. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 816–825. https://doi.org/10.11591/ijere.v10i3.21726.