Dadek Lukh Sayekti dan Muhsinatun Siasah. (2015). Pengaruh Media Lingkungan dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Ips SMP. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 12(1), 1–11. https://journal.uny.ac.id/index.php/sosia/article/view/5312
Dion Prasetyo. (2015). TINGKAT KECERDASAN EMOSIONAL PESERTA DIDIK YANG MENGIKUTI EKSTRAKURIKULER OLAHRAGA BEREGU DI SMA N 1 KARANGANYAR KEBUMEN (Vol. 3, Issue 2) [Universitas Negeri Yogyakarta]. https://eprints.uny.ac.id/26415/
Fallahzadeh, H. (2011). Social and The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in medical science students in Iran . 00, 1461–1466. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.283
Fitron, M., & Negeri, U. (2020). Survei Tingkat Persepsi Siswa Terhadap Konsep Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Science and Health, 2(5), 264–271. http://journal2.um.ac.id/index.php/jfik/article/view/11794
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). PENGARUH MOTIVASI BELAJAR SISWA TERHADAP PESTASI BELAJAR IPA DI SEKOLAH DASAR (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81–86.
Herwanto, A. N. M. (2019). Pertimbangan Guru Dalam Memberikan Penilaian Mata Pelajaran Pjok Berdasarkan Ranah Kognitif, Ranah Afektif Dan Ranah Psikomotorik Bagi Siswa Smp Negeri Se - Kabupaten Sleman. Journal of Chemical Information and Modeling, 1–133.
I Gst Ayu Nyoman Alit. (2019). MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION DENGAN METODE DEMONSTRASI SEBAGAI UPAYA UNTUK JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN SISWA KELAS III SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2018 / 2019 SD NEGERI 22 DAUH PURI. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(April), 73–81. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW
Juniardi, Arifto, Martiani, S. (2018). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR PENDIDIKAN JASMANI, OLAHRAGA, DAN KESEHATAN SISWA KELAS X SMAN 5 KOTA BENGKULU. IX. http://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/motion/article/view/1359
Khomsun, B. kukuh arief & nurhalim. (2016). Journal of Non-Formal Education and. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 5(1), 9–15.
Laumara, I., Humaedi, H., & Abduh, I. (2018). Pengaruh kecerdasan emosional dan motivasi belajar terhadap hasil belajar pendidikan jasmani siswa di MTsN Al-Ikhlas Kilo. Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education, 6(1), 15–21. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/11083
Lawrence, A. S. A., & Deepa, T. (2013). Emotional intelligence and academic achievement of high schoolstudents in Kanyakumari District. International Journal of Physical and Social Sciences, 3(2), 101–107.
M, Lailalul Riza. S, I. M. (2017). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN PERILAKU PROSOSIAL SISWA DI SMP NEGERI 2 SIDOARJO. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 05, 196–210.
Marsela, P. A., & Dwidiyanti, M. (2017). GAMBARAN TINGKAT KECERDASAN EMOSI MAHASISWA BIDIKMISI DI DEPARTEMEN ILMU KEPERAWATAN FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS DIPONEGORO. Jurusan Keperawatan, 1–7.
Mohzan, M. A. M., Hassan, N., & Halil, N. A. (2013). The Influence of Emotional Intelligence on Academic Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90(InCULT 2012), 303–312. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.095
Mulya, G., & Lengkana, A. S. (2020). Pengaruh Kepercayaan Diri, Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani. COMPETITOR: Jurnal Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 12(2), 83. https://doi.org/10.26858/cjpko.v12i2.13781
Munirah, M., & Ahmad Putri, S. S. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i2a2.2018
Nasution, T. B. (2013). Juril AMIK MBP. Keuangan Dan Perbankan, 1(1), 88–96. https://ejournal.amikmbp.ac.id/index.php/jurilmbp/article/view/16
Ni Luh Ekayani, P. (2017). PENTINGNYA PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA. PJSD Fakultas Ilmu Pendidikan, March, 11. https://www.researchgate.net/publication/315105651
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sisitem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah, 3(01), 123–144. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/1347
Nugrahadi, W., & Rizki, A. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas X IIS SMA Negeri 1 Raya Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ekonomi Pendidikan, 8(September), 1–18. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/ekodik/article/view/10775
Nurlaila, N., Suparmi, & Sunarno, W. (2013). Pembelajaran Fisika Dengan Pbl Menggunakan Problem Solving Dan Problem Posing Ditinjau Dari Kreativitas Dan Keterampilan Berpikir. Inkuiiri, 2(2), 114–123. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sains
Pamungkas, I. M., & Muslikah, M. (2019). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dan Empati Dengan Altruisme Pada Siswa Kelas Xi Mipa Sma N 3 Demak. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 154. https://doi.org/10.22373/je.v5i2.5093
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2006). In Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia (Vol. 25, Issue 1). http://www.ramr.org/articulos/volumen_8_numero_2/casuistica/casuisticas_emangioendotelioma_epitelioide_de_pleura.pdf%0Ahttps://www.hindawi.com/journals/crira/2017/5972940/%0Ahttp://www.echeat.com/free-essay/Understanding-the-Basics-of-American-Football-31
Preeti, B. (2013). Role of Emotional Intelligence for Academic Achievement for Students. 1(2), 8–12.
Purnaningtyas Arum, S. S. (2010). Pengaruh Kecerdasan Emosi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Seni Budaya Smp. Harmonia - Journal of Arts Research and Education, 10(1), 14. https://doi.org/10.15294/harmonia.v10i1.56
Putri, F. S. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IS SMA Negeri 3 Magelang.
Rahmasari, L. (2012). Pengaruh Kecerdasan Intelektual , Kecerdasan Emosi dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Karyawan. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, 3(1), 1–20. https://unaki.ac.id/ejournal/index.php/majalah-ilmiah-informatika/article/view/58
Ramadhan, R. P., & Winata, H. (2016). Prokrastinasi Akademik Menurunkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 154. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3260
Seng, N. L., Hanafi, Z., Taslikhan, M., & Raman, A. (2016). Influence of Emotional Intelligence on Students ’ Academic Achievements Influence of Emotional Intelligence on Students ’ Academic Achievements. April.
Setyawan, A. A., & Simbolon, D. (2018). Pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar matematika siswa smk kansai pekanbaru. 11(11–18), 11–18. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2980
Silen, A. P. (2014). PENGARUH KECERDASAN INTELEKTUAL, KECERDASAN EMOSIONAL DAN KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP PRESTASI AKADEMIK. Bisnis Dan Ekonomi, 21(2), 116–133. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fe3/article/view/3841
Siti Nur Ainy, S. N. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Ppkn Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 17 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 4(3), 1976–1990. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/17218
Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upayapembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia, 1(1), 14. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i1.34
Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Pendidikan Karakter, 1, 12. https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316
Sukriadi, S., Basir, A., & Rusdiana, R. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Sudut Dan Garis Di Kelas VII MTs Normal Islam Samarinda. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(2), 65–73. https://doi.org/10.26737/jpmi.v1i2.85
Susanti, T. (2016). Hubungan self efficacy dan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam terpadu. IJER (Indonesian Journal of Educational Research), 1(1), 34. https://doi.org/10.30631/ijer.v1i1.9
Syaparuddin, S., & Elihami, E. (n.d.). Mahaguru : PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 1–19.
U.S, S. (2013). Hasil belajar matematika siswa ditinjau dari interaksi tes formatif uraian dan kecerdasan emosional. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 78–96. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/view/115/112
Utama, A. M. B. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 1–9. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji/article/view/3477
Wardiana I Pt Arya, I Wyn. Wiarta, Z. S. (2014). HUBUNGAN ANTARA ADVERSITY QUOTIENT ( AQ ) DAN MINAT BELAJAR DENGAN PRESTASIBELAJAR DI KELURAHAN PEDUNGAN. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 11. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/3026
Yunia, siti anisa pabela, Liyanovitasari, & Saparwati, M. (2019). HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN KENAKALAN REMAJA PADA SISWA. Ilmu Keperawatan Jiwa Volume 2 No 1, Hal 55 - 64, Mei 201, 2(1), 55–64. http://journal.ppnijateng.org/index.php/jikj/article/view/296
Yuniar, L. S., Soesilo, T. D., & ... (2019). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Keterampilan Sosial Pada Siswa Kelas Vii Dan Viii Smp Kristen 2 Salatiga. Genta Mulia: Jurnal …, X(1), 31–37. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/244
Zahra, Z., Relation, T., Emotional, O., Status, N., Learning, W., & City, S. (2020). HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DAN STATUS GIZI. Jurnal Averrous, 6(2), 52–60.
- Abstract viewed - 528 times
- PDF downloaded - 516 times
Affiliations
Rizki Novendri
PJKR FIK UNNES
Tri Rustiadi
Affiliation not stated
Agung Wahyudi
Affiliation not stated
Agus Darmawan
Affiliation not stated
Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani Pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 2 Semarang
quantitative research model: case study design
Vol 2 No 1 (2021): June 2021
Submitted: Feb 27, 2021
Published: May 21, 2021
Abstract
Many argue that learning achievement requires intellectual intelligence, but in several research studies it is explained that intellectual intelligence is not a major factor in achieving learning achievement, there is another factor, namely emotional intelligence (EQ). This study aims to determine the effect of emotional intelligence (EQ) on learning achievement of physical education in class XI students at SMA Negeri 2 Semarang. This research is a research quantitative research model: case study design. Emotional intelligence data (X) uses online questionnaires and physical education learning achievement data is obtained through the learning outcomes of class XI in the odd semester of the 2020/2021 school year. The data analysis used a sample of 208 students with clustered sampling technique. Data analysis using SPSS 21 software with simple linear regression test.The regression equation Y = 90.490 + -0.017 explains that every 1% increase in the value of emotional intelligence (EQ), the value of learning achievement increases -0.017. Based on the significance value, the value obtained is 0.352> 0.05 from the probability value, so it can be concluded that there is no effect of emotional intelligence (EQ) on learning achievement of physical education.It can be concluded that emotional intelligence (X) has no effect on learning achievement (Y) of physical education class XI at SMA Negeri 2 Semarang.