Abidah, et al (2020). The impact of covid-19 to indonesian education and its relation to the philosophy of “merdeka belajar”. Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38-49.
Ahmad, I. F. (2020). Alternative assessment in distance learning in emergencies spread of coronavirus disease (Covid-19) in Indonesia. Jurnal Pedagogik, 7(01), 195-222.
Aleydia, G. (2019). Upaya Peningkatan Soft Skills Siswa melalui Pembelajaran Abad 21 di SMK Tamansiswa Sukoharjo. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Anggianita, S., Yusnira, Y., & Rizal, M. S. (2020). Persepsi Guru terhadap Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar Negeri 013 Kumantan. Journal of Education Research, 1(2), 177-182.
Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian rencana pelaksanaan pembelajaran dan proses pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2).
Boyaci, D. B., & Atalay, N. (2016). A scale development for 21st Century skills of primary school students: A validity and reliability study. International Journal of Instruction,9(1), 133–135.
Demuyakor, J. (2020). Coronavirus (COVID-19) and online learning in higher institutions of education: A survey of the perceptions of Ghanaian international students in China. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(3), e202018.
Ermayulis, S. (2020). Penerapan Sistem Pembelajaran Daring Dan Luring Di Tengah Pandemi COVID-19.
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran online di tengah pandemi covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.
Iskandar, R. (2020). Penggunaan grup whatsapp sebagai media pembelajaran terhadap peserta didik dta at-tawakal kota bandung. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 97-101.
Komarudin & Prabowo. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 2(2), 1–6.
Lutfiah, S. Z. (2020). Persepsi orang tua mengenai pembelajaran online di rumah selama pandemi COVID-19. Dealektik, 2(2), 69-73.
Maulida, D., et al. (2021). Implementasi Pembelajaran Daring melalui Grup Whatsapp pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3334-3341.
Megawanti, P. (2020). Persepsi Peserta Didik Terhadap PJJ pada Masa Pandemi Covid 19. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), 75-82.
Murtadlo, A., & Widhyahrini, K. (2019). Model Pembelajaran Interaktif Dengan Metode Tanya Jawab Dalam Meningkatan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah. QUALITY, 7(2), 32-47.
Mustafa, P. S. (2020). Kontribusi Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia dalam Membentuk Keterampilan Era Abad 21. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 4(3), 437–452.
Nuriana, I., & Adelina, F. (2021). Persepsi Orang Tua Siswa Terhadap Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). TANGGAP: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 83-90.
Pambudi, M. I., et al. (2019). Perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga kesehatan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(1), 110-116.
Purwanto, A., et al. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Journal of Education, Psychology, and Counseling. 2(1): 1-12.
Rakhmat, J. (2013). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rigianti, H. A. (2020). Kendala pembelajaran daring guru sekolah dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 7(2).
Rosdiani, D. (2013). Model Pembelajaran Langsung Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan. Alfabeta.
Sari, D. P., & Sutapa, P. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Daring Selama Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (PJOK). Pediatric Critical Care Medicine, Publish Ah, 19–29.
Satrianingrum, A. P., & Prasetyo, I. (2020). Persepsi Guru Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Daring di PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 633-640.
Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas Pgri Madiun. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika: JANAPATI, 8(1), 81-86.
Suprihartiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran. AR-Ruzz Media.
Suyatmini. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 pada Pelaksanaan Pembelajaran Akuntansi di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 60–68.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31-34.
Yanti, M. T., Kuntarto, E., & Kurniawan, A. R. (2020). Pemanfaatan Portal Rumah Belajar Kemendikbud Sebagai Model Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 61-68.
Zuriati, S., & Briando, B. (2020). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Pada Sekolah Menengah Atas Negeri Empat Tanjungpinang. Proceeding Webinar dan Call for Papers “Menyongsong Era Merdeka Belajar https://www. researchgate. net/publication/3423300, 9.