Anaj Musa Athariq, S. (2021). Persepsi Guru Penjasorkes Terhadap Pembelajaran Renang Di SMP Negeri Kabupaten Purbalingga. 2(1), 46–58.
Anam, M. S., Sugiarto, T., & Wahyudi, U. (2017). Pengembangan Variasi Latihan Teknik Dasar Renang Gaya Bebas Dan Gaya Dada Melalui Video Compact Disk Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Renang Di Smp Negeri 8 Malang. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(1), 74. https://doi.org/10.17977/um040v1i1p74-86
Dianawati, A., & Akbar, R. (2021). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Dengan Menggunakan Statistical Quality Control (Sqc) (Studi Kasus: Pada Pt. Anugerah Indofood Barokah Makmur). Jurnal Gici, 13(2), 83–98.
Farida Fitriani, D. S., & 2019. P, 224. (2019). Effect of Internal Accounting and Control Information Systems on Employee Performance (Case Study of Pt. Beton Elemen Persada). Jurnal Akuntansi, Audit Dan Sistem Informasi Akuntansi, 3(1), 1–13.
Farizal Imansyah, & Akbar Tanjung. (2020). Analisis Kecepatan Renang Gaya Bebas Pada Atlet Sekolah Olahraga Negeri Sriwijaya (Sons). Penjaskesrek Journal, 7(1), 188–203. https://doi.org/10.46244/penjaskesrek.v7i1.1017
Fauzan, M., Susyanti, J., & ABS, M. K. (2022). Pengaruh risiko pasar, nilai tukar, suku bunga dan volume perdagangan terhadap return saham pada masa covid 19 (studi kasus pada perusahaan yang terdaftar dalam indeks LQ45). E – Jurnal Riset Manajemen, 11(05), 131–142.
Firmansyah, A., Rahmah, N., Riska, J., Mentu, M., Studi, P., Sekolah, P., Keguruan, F., & Smith, S. (2019). SOCIAL MEDIA CASE-BASED LEARNING TO BUILD PEACE-LOVING CHARACTER IN STUDENTS PGSD STUDY PROGRAM Pembelajaran seharusnya dapat diarahkan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kriris dan membentuk karakter peserta didik sesuai dengan tuntutan program pemeri. 10, 17–26.
Ginting, I. R., Harwanto, & Hakim, L. (2020). Model Permainan Air “Swimming Couple With Pull Buoy” Untuk Meningkatkan Kecepatan Renang Gaya Bebas. Mendidik : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 2443–1435. https://doi.org/10.30653/003.202062.135
Hafid Maulana, S. H. (2022). PENGARUH ALAT BANTU SWIM BOARD TERHADAP HASIL BELAJAR RENANG GAYA BEBAS. 10, 7–11.
Harmoko, & Sovensi, E. (2021). Analisis Teknik Renang Gaya Bebas Pada Atlet Renang. Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 5(Desember), 22–23. https://doi.org/10.31539/jpjo.v5i1.2859
I Ketut Tanu. (2018). Penggunaan metode mengajar di paud dalam rangka menumbuhkan minat belajar anak. 3(2), 14–19.
Intaha, A. M., & Saputra, Y. M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Poster dan Video terhadap Penguasaan Keterampilan Pencak The Effect of Poster and Video Learning Media on the Mastery of Pencak Silat. 20, 145–153.
Lestari, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Metode Quantum Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 231–239.
Mahatma Raison Pribadi, F. M. (2022). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 8(1), 391–402. https://doi.org/10.5281/zenodo.6392128
Mashud, M., & Widiastuti, W. (2018). Pengembangan Pembelajaran Renang Gaya Bebas Berbasis Multimedia Interaktif. Gladi : Jurnal Ilmu Keolahragaan, 9(2), 119–133. https://doi.org/10.21009/gjik.092.05
Nirmala, E. R., Kusbandrijo, B., & Widiyanto, K. (2022). Analisis Kebijakan Rasionalisasi Apbd Terutama Pembangunan Infrastruktur Kota Surabaya Untuk Menanggulangi Covid-19. 1(2), 115–121.
Parliani, Wahyuni Tri, & Ramadhaniyati. (2021). Socialization, Face Validity and Content Validity for Instruments and Foot Care Guidelines for Diabetes Mellitus Patients: Research Results 2020. Journal of Character Education Society, 4(3), 708–716. http://journal.ummat.ac.id/index.php/JCEShttps://doi.org/10.31764/jces.v3i1https://doi.org/10.31764/jces.v3i1.XXX
Parmana. (2020). Jurnal cerdas sifa pendidikan. Cerdas, Jurnal Pendidikan, 9, 87–91.
Prastyo, G. M., Kurniawan, F., Resita, C., Xii, C., Nurul, M. A., & Olahraga, J. L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Dalam Kebugaran Jasmani Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Ma Nurul Huda. 1(August), 60–65.
Putri, vivi miati, & Supriyono. (2021). Latihan pull buoy dan rompi terhadap kecepatan renang atlet tirta tunggal Semarang. Indonesian Journal for Physical Education and Sport Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 2 (Edisi Khusus 2), 2(2), 61–68. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/inapes
Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1), 62–70. http://jurnalhikmah.staisumatera-medan.ac.id/index.php/hikmah/article/download/10/13
Rizkiyansyah, A., & Mulyana, B. (2019). Pengaruh Media Papan Luncur dan Pull Buoy Pola Metode Drill terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Renang Gaya Bebas. http://ejournal.upi.edu/index.php/JKO
Syaleh, M. (2019). Penerapan Gaya Mengajar Resiprokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Renang Gaya Bebas Pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Olahraga Dan Kesehatan (STOK) Bina Guna. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 7(1), 24–29. http://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JSBG/article/view/164/155
Tahapary, J. M., & Syaranamual, J. (2020). Latihan Teknik Dasar Dapat Meningkatkan Hasil Renang Gaya Bebas. JARGARIA SPRINT: Journal Science of Sport and Health, 1(1), 30–38. https://doi.org/10.30598/jargariasprintvol1issue1page30-38
Wahyudin, R. (2021). Jurnal Pendidikan Mutiara. Stkipmutiarabanten.Ac.Id, 6(1), 5–16. https://stkipmutiarabanten.ac.id/wp-content/uploads/2021/04/Volume-5-Nomor-1-1-September-2019.pdf
Yulinar, Y., & Kurniawan, E. (2018). Pengaruh Latihan Renang Terhadap Peningkatan Daya Tahan Kardiovaskuler Pada Atlet Klub Sepak Bola. Jurnal Serambi Ilmu, 30(2), 88. https://doi.org/10.32672/si.v30i2.754
Yusup, F. (2018). UJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS INSTRUMEN PENELITIAN KUANTITATIF. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 7(1), 17–23. https://doi.org/10.21831/jorpres.v13i1.12884
- Abstract viewed - 118 times
- PDF downloaded - 239 times
Affiliations
PRASTITIS YUDHARMANTO PUTRA
PJKR FIK UNNES
Supriyono Supriyono
Universitas Negeri Semarang
Pengaruh Metode Pembelajaran Menggunakan Papan Luncur dan Pullbuoy terhadap Kecepatan Renang Gaya Crawl 25 Meter Club (ACC) Semarang
Vol 4 No 2 (2023): November 2023
Submitted: Jun 13, 2022
Published: Dec 10, 2023
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of the learning method using skateboards and pullbuoys on the speed of 25m crawl style swimming in Abdul Aquatic Course Semarang students. As well as the difference and which is better between a skateboard and a pullbuoy. The data analysis technique in this study used inferential statistical analysis, hypothesis testing. The results showed that the R-square value of the learning method using the pull buoy was greater than the exercise using a skateboard. It means, "training using a pull buoy is better to use in increasing the speed of swimming in the 25-meter crawl style for the students of Club Abdul Aquatic Course (AAC) Semarang". The conclusion is that the exercise using a pullbuoy is better than a skateboard in increasing the speed of swimming in the 25-meter crawl style of students at the Abdul Aquatic Course Semarang club. The advice obtained by the researcher is that the trainer is expected to be able to use exercises using pullbuoys as a form of training program at a crawl speed swimming style of 25 meters.