Amirah, S. (2019). Survei Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan SMA Negeri 1 Takalar. Doctoral Dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR, 1(2), 41–44. http://eprints.unm.ac.id/13377/
Anni, C. T. (2006). Psikologi Belajar. UPT UNNES Press.
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.
Astro, R. B., Doa, H., & Meke, K. D. P. (2021). Pengembangan Petunjuk Praktikum Gaya Gesek Di Bidang Miring Berbasis Video Tracking Untuk Meningkatkan Minat Mahasiswa. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(2), 335. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i2.5808
Astuti, I. A. D. (2016). Pengembangan Alat Eksperimen Penentuan Percepatan Gravitasi Bumi Berdasarkan Teori Bidang Miring Berbasis Microcomputer Based Laboratoy (MbL). Faxtor Excata, 9(2), 114–118. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/faktorexacta.v9i2.788
Athea A, M. (2009). Terampil Teknik Senam. Sarana Ilmu Pustaka.
Bahagia, Y., & Suherman, A. (2000). Prinsip-prinsip Pengembangan dan Modifikasi cabang Olahraga. Departemen Pendidikan Nasional.
Bartlett, R. (1997). Introduction to Sports Biomechanics. Boundary Row London E & FN Spon an Imprint of Chapman & Hall.
Candra, A. T., & Kurniawan, R. A. (2020). Journal STAND : Sports and Development. Journal STAND : Sports and Development, 1(1), 27–34. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/stand/about/submissions
Carr, G. (1997). Mechanics of Sport, A Practitioner’s Guide. Champaig IL Human Kinetics.
Chandra. (2017). Pengaruh Fleksibilitas Tubuh Terhadap Keterampilan Senam Lantai Pada Mahasiswa FIO UNJ 2017. Prosiding Seminar Dan Lokakarya Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Jakarta, 46–49. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingfik/article/download/9007/6042/
Cross, R. (2015). Rolling to a stop down an inclined plane. European Journal of Physics, 36(6), 65047. https://doi.org/10.1088/0143-0807/36/6/065047
Depdiknas. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Devira, T. M., & Herdyanto, Y. (2020). Profil Atlet Senam Amalia Fauziah Dalam Meraih Prestasi. Jurnal Prestasi Olahraga, 3, 1–7. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/8/article/view/32374
Dyson, B. (2014). Quality physical education: A commentary on effective physical education teaching. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(2), 144–152. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.904155
Edeng, Purnomo, E., & Kaswari. (2013). HUBUNGAN KEKUATAN OTOT PERUT DAN KELENTUKAN OTOT TOGOK DENGAN KETERAMPILAN ROLL DEPAN DI SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(9). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3509
Firma, A., & Rahmah, E. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pemustaka di perpustakaan kopertis wilayah x. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 1(1), 110–115. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/iipk/article/view/492/413
Fitria, Jafar, M., & Karimuddin. (2015). Evaluasi Daya Tahan Jantung Paru Anggota Mapolda Aceh Tahun 2015. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Unsyiah, 1(3), 209–218. https://doi.org/10.4135/9780857020116.n162
Fitrianto, M. B., Darmanto, & Imam, S. (2015). Pengujian Koefisien Gesek Permukaan Plat Baja ST 37 Pada Bidang Miring Terhadap Viskositas Pelumas dan Kekasaran Permukaan. Momentum, 11(1), 13–18.
Guntur. (2009). Peranan Pendekatan Andragogis Dalam Pembelajaran Penjas. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(2), 10–18.
Hadjarati, H., & Haryanto, A. I. (2020). Motivasi Untuk Hasil Pembelajaran Senam Lantai. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(2), 137. https://doi.org/10.20527/multilateral.v19i2.8646
Haqqi, Z., & Suroto. (2016). Penerapan Modifikasi Sarana Dan Prasarana Pada Permainan Kati Untuk Meningkatkan Aktifitas Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 4(1), 109–112. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/9/article/view/18764/17125
Herawati. (2018). Memahami proses belajar anak. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, IV(1), 27–48. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/4515
Hernawati. (2019). Terhadap Hasil Belajar Penjas Smp Negeri 1 Pujananting Kab . Barru Oleh : Hernawati Fakultas Ilmu Keolahragaan , Universitas Negeri Makassar , 2019. Diploma Thesis. https://doi.org/https://doi. org/10.46772/kontekstual. v2i01, 251.
Hidayah, A. (2017). Modifikasi Alat Woodball Untuk Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Tahun 2017. UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA.
Hidayat, I. (1981). Senam dan Metodik. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Hidayat, I. (1996). Biomekanika. Pusat Ilmu Olahraga KONI Pusat.
Hidayat, I. (2000). senam lantai. Tiga Serangkai.
Ihsan, H. A., & Badaru, B. (2014). Buku Sarana Dan Prasarana Penjas.
Istiyono. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Guling Belakang Dengan Pengurangan Sudut Kemiringan Alat Bantu Bidang Miring Secara Bertahap Pada Pembelajaran Senam Lantai Siswa Kelas V Sdn 1 Harjodowo Tahun Pelajaran 2011/2012. 1–119.
Jumini, S., & Amanah, M. (2017). Miniatur Alat Pengangkut Pasir Dengan Sitem Bidang Miring dan Katrol. Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 3(1), 140–149. https://www.researchgate.net/profile/Sri-Jumini-2/publication/341597324_MINIATUR_ALAT_PENGANGKUT_PASIR_DENGAN_SISTEM_BIDANG_MIRING_DAN_KATROL/links/5f24d28092851cd302ce9a0d/MINIATUR-ALAT-PENGANGKUT-PASIR-DENGAN-SISTEM-BIDANG-MIRING-DAN-KATROL.pdf
Junker, D. H., & GGL, T. L. S. (2015). The Foam Roll as a Tool to Improve Hamstring Flexibility. Journal of Strength and Conditioning Research, 29(12), 3480–3485. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001007
Kalaja, S. P., Jaakkola, T. T., Liukkonen, J. O., & Digelidis, N. (2012). Development of junior high school students’ fundamental movement skills and physical activity in a naturalistic physical education setting. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(4), 411–428. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.603124
Khosim. (2002). Pengembangan dan belajar Gerak (D. P. dan Kebudayaan (ed.)).
Kusumawardani, A. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berguling Ke Belakang Menggunakan Model Pembelajaran Langsung Dengan Modifikasi Matras Menjadi Bidang Miring Untuk Siswa Kelas V Sdn 1 Tanjung. Langsat Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial, 4(2), 9–12. https://rumahjurnal.net/langsat/article/view/163
Lutan, R. (2001). Asas-asas Pendidikan Jasmani. Departemen Pendidikan Nasional.
Ma’muroh. (2015). PENGEMBANGAN MODEL MODIFIKASI ALAT LEMPAR CAKRAM DENGAN MEDIA KERTAS UNTUK PEMBELAJARAN PENJASORKES PADA SISWA KELAS VIII SMP HJ ISRIATI BAITURRAHMAN KOTA SEMARANG TAHUN 2014 / 2015. UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG.
Mahendra, A. (2000). Senam. Direktorat Jendral Olahraga.
Mahendra, A. (2001). Pembelajaran Senam. Direktorat Jenderal Olahraga Depdiknas.
Mahendra, A., & Ma’Mun, A. (1998). Teori Belajar dan Pembelajaran Motorik. CV Andira.
Maulana, M., Ismaya, B., & Hidayat, A. S. (2020). Minat Siswi Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Senam Lantai Sman 1 Cikampek. Jurnal Literasi Olahraga, 1(1), 66–76. https://doi.org/10.35706/jlo.v1i1.3766
Mayanto, A., Zulfikar, & Ahmad Faisal. (2022). Hubungan Kebugaran Jasmani dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Penjas SMP: Literature Review. Sport Science and Health, 4(3), 258–267. https://doi.org/10.17977/um062v4i32022p258-267
Mayanto, A., Zulfikar, Z., & Faisal, A. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Kognitif Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Penjas. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 2(01), 69–78. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v2i01.251
Morni, Wiwik, & Andika. (2016). Metode meningkatkan keberanian siswa melalui pembelajaran senam lantai roll belakang. Pendidikan Jasmnai Kesehatan Dan Rekreasi FKIP UNTAN, Pontianak, 5(5), 1–10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i5.15352
Mujahir. (2006). Pendidikan Jasmani, Oalahraga dan Kesehatan SMA Kelas X. Erlangga.
Mursidin, Jafar, M., & Ifwandi. (2018). Keberadaan Sarana Dan Prasarana Olahraga di SMP Negeri Se-Kabupaten Aceh Barat Daya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, 4(4), 107–115. http://www.jim.unsyiah.ac.id/penjaskesrek/article/view/10562
Muslina, M., Halim, A., & Khaldun, I. (2018). Kelayakan Media Animasi Hukum Newton Ii Tentang Gerak Pada Bidang Miring Dan Katrol Di Sma Kabupaten Aceh Besar. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(1), 64–72. https://doi.org/10.24815/jipi.v1i1.9568
Nenggala, A. K. (2007). Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesahatan. Grafindo Media Pratama.
Permendiknas. (2007). Standar Sarana dan Prasarana Untuk Sekolah Dasar/Madrasah Tsanawiyah (SMP/MTs), Dan Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA).
Potdevin, F., Vors, O., Huchez, A., Lamour, M., Davids, K., & Schnitzler, C. (2018). How can video feedback be used in physical education to support novice learning in gymnastics? Effects on motor learning, self-assessment and motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(6), 559–574. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1485138
Pribadi, E., Sudiana, O., & Lukman, H. D. (1999). Pendidikan jasmani dan kesehatan : berdasarkan kurikulum SD/GBPP 1994. Yudhistira.
Putra, N. (2015). Research & Development Penelitian dan Pengembangan. PT Raja Grafindo Persada.
Rante, S. V. N. (2019). Penggunaan Pendekatan Keterampilan Proses Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pesawat Sederhana Siswa Di Kelas V SD Kristen II Makale Kabupaten Tana Toraja. Elementary Journal, 2(1), 16–26. http://journals.ukitoraja.ac.id/index.php/ej/article/view/609
Rasna. (2019). KONTRIBUSI DAYA LEDAK TUNGKAI DAN KECEPATAN REAKSI KAKI TERHADAP KEMAMPUAN LARI 100 METER PADA MAHASISWA PENDIDIKAN KEPELATIHAN OLAHRAGA FIK UNM. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Makassar. http://eprints.unm.ac.id/14160/
Ridwan, M., & Sumanto, A. (2018). Daya Ledak Otot Tungkai, Kecepatan Dan Kelentukan Dengan Kemampuan Lompat Jauh. Jurnal Performa Olahraga, 2(01), 69–81. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jpo67019
Risnawati1, Hendrik Mentara, & Marhadi. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Roll Depan Melalui Pendekatan Modifikasi Matras Pada Siswa Kelas V SDN Bohontobungku Kecamatan Bungku Tengah. E-Journal Tadulako Physical Education, Health and Recreation, 3(11), 1–13. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/5764
Saputra, N. R. S. (2017). Pengembangan Cover Matras Bergambar Untuk Pembelajaran Senam Lantai Pada Siswa Kelas IV MI Gandekan Guwosari Kecamatan Pajangan Kabupaten Bantul Tahun 2017. UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA.
Saputra, Y. M. (2010). Pendidikan Jasmani dan olahraga. https://docplayer.info/31941153-Oleh-dr-h-yudha-m-saputra-m-ed.html
Sari, Y. K. (2018). Analisis Biomekanika Gerak Handspring pada Senam Lantai. PROCEEDING SEMINAR NASIONAL BIOMEKANIKA OLAHRAGA, 38(1), 1–11. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/PROPKO/article/view/932
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. P.T Rineka Cipta.
Soedarminto. (1993). Biomekanika II. UNS Press.
Soepartono. (2000). Sarana dan Prasarana Olahraga. Depdiknas.
Sudijono, A. (2003). Pengantar Statistik Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Sugarwanto, & Okilanda, A. (2020). PENGARUH LATIHAN KELENTUKAN STATIS TERHADAP SENAM LANTAI FORWARD ROLL PADA ATLET USIA DINI EXSTUDIO BODY SHAPE CENTER PALEMBANG. Neuropsychology, 4(8), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.37058/sport.v4i1.1735
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Alfabeta.
Suherman, A. (2000). Dasar-Dasar Penjaskes. Depdiknas.
Suherman, W. S. (2001). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Fik Uny.
Sukaryono, A. (2021). Peningkatan hasil belajar senam lantai guling ke depan dengan menggunakan media matras dan variasi pembelajaran pada siswa kelas X . 1 Improved learning outcomes for forward rolling floor gymnastics using mattress media and learning variations in class X. 1(November), 130–140. https://doi.org/https://doi.org/10.53813/jpptk.v1i2.115
Sukintaka. (2001). Teori Pendidikan Jasmani. Esa Grafika.
Sumanto, & Sukiyo, Y. (1992). Senam. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Tenaga Kependidikan.
Sumarni, T. (2017). PENINGKATAN PEMBELAJARAN SENAM LANTAI GULING DEPAN MELALUI PERMAINAN PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 18 KOTA PEKANBARU Titin Sumarni Guru SD Negeri 18 Pekanbaru. JURNAL PIGUR, 01(2), 40–48. https://pigur.ejournal.unri.ac.id/index.php/pigur/article/view/5472/0
Suprianto, T. (2017a). Meningkatkan keterampilan Back Roll dalam senam lantai pada siswa kelas XII IPA-1 SMA Negeri 4 Balikpapan melalui modifikasi alat bantu pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur, XI(1), 37–48. http://repositori.kemdikbud.go.id/15613/
Suprianto, T. (2017b). PMP Kalimantan Timur Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur Volume XI Nomor 1, bulan Juni 2017. Halaman 37-48 ISSN: 1858-3105 BORNEO MENINGKATKAN KETERAMPILAN BACK ROLL DALAM SENAM LANTAI PADA SISWA KELAS XII IPA-1 SMA NEGERI 4 BALIKPAPAN MELALUI MO. Jurnal Ilmu Pendidikan LPMP Kalimantan Timur, XI(1), 37–48. https://core.ac.uk/reader/232217650
Suryobroto, A. S. (2004). Diklat Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani. FIK UNY.
Syah, M. (2003). Psikologi Belajar. PT. Raja Gafindo Persada.
Thoif. (2017). SENAM LANTAI DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA BIDANG MIRING. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 2(3), 1–6. http://docplayer.info/60770946-Upaya-meningkatkan-ketrampilan-guling-belakang-senam-lantai-dengan-menggunakan-media-bidang-miring-thoif.html
Wahyu Heny Kartika Sari, Tatok Sugiarto, S. P. (2016). Pengembangan Pembelajaran Senam Lantai Rangkaian Sederhana Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 ngoro Kabupaten Mojokerto. Jurnal Pendidikan Jasmani, 26(1), 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/pj.v26i1.7726
Wardani, A. A. K. (2012). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ROLL DEPAN MELALUI PEMANFAATAN ALAT BANTU BIDANG MIRING PADA SISWA KELAS VII C SMP NEGERI 1 PURWODADI TAHUN PELAJARAN 2011/2012. Jurusan Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/penjaskesrek/article/view/936
Widowati, A., & Rasyono. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Senam Lantai Untuk Pembelajaran Senam Dasar Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Jambi. Jurnal Segar, 7(1), 1–10. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/segar/article/view/9199
Yuliandra, R., Fahrizqi, E. B., & Mahfud, I. (2020). Peningkatan gerak dasar guling belakang bagi siswa Sekolah Dasar The improvements of back roll basic motion for Elementary School. 16(2), 204–213. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpji.v16i2.34110
Zainuri. (2011). Pesawat Sederhana. Buku Ajar IPA untuk guru. pository/Guru%02Indonesia/PesawatSederhana_m.zainuri_174.pdf%0A
- Abstract viewed - 659 times
- PDF downloaded - 600 times
Affiliations
Anggie Ade Pratiwi
PJKR FIK UNNES
Ranu Baskora Aji Putra
Affiliation not stated
Agus Darmawan
Affiliation not stated
Bambang Priyono
Affiliation not stated
Modifikasi Matras Lantai Dalam Pembelajaran Senam Lantai Materi Roll Depan Dan Roll Belakang Bagi Siswa Sma Negeri 3 Semarang Tahun 2022
pengembangan
Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Submitted: Aug 12, 2022
Published: Nov 8, 2022
Abstract
Facts on the ground show that at SMA Negeri 3 Semarang, the learning activities of floor gymnastics for the front roll and back roll materials are not much in demand by students. The cause of the low interest of students is because they feel ashamed and afraid, think it is too difficult to do it, and cannot balance the body. It is dominated by female students and students who have fat bodies. From the facts in the field, the researchers created a tilted mattress tool to help students perform front roll and back roll motion skills.
This research is a development research, which uses the Research and Development method. The product development procedures are: (1) information gathering, (2) initial planning, (3) developing the initial product, (4) expert validation, (5) initial revision, (6) small-scale test (50 students), (7 ) product revision, (8) large scale test (80 students), (9) final product revision, (10) final results. This research produces a product, namely a tilting mattress tool.
Data was collected using questionnaires obtained from expert evaluations and student questionnaires. Based on the results of the development, small-scale trials obtained a percentage of 79.34% (Good), the results of large-scale trials were 78.22% (Good), and for expert validation tests obtained a percentage of 86.66% (Good).
The conclusion of this study is based on the assessment criteria that have been determined, the product of this tilting mattress aid is included in the good criteria for use. Suggestions for schools, teachers, and students can participate and contribute in the use of modified floor mats in learning floor exercise with front roll and back roll materials.