Policy for Media School Activity for the Youth in the Gedeg Village Community Kebijakan Kegiatan Sekolah Media Bagi Generasi Muda Pada Masyarakat Desa Gedeg

Main Article Content

Sang Ayu Putu Rahayu
Anisa Faraditha Nanda Sari
Amelia Aghata
Said Noor Rahman

Abstract

Universitas Negeri Semarang (UNNES) as a state university organizes community services (KKN) in the form of UNNES GIAT. During the implementation of UNNES GIAT in Gedeg Village, one of the problems found was the lack of education and knowledge levels. Based on the problems faced, policies are needed to improve education and knowledge, one of which is by providing Graphic Design Training. Students conduct workshops and educational assistance through media schools as an effort to solve problems in the field of graphic design, especially the younger generation group in Gedeg Village, namely IPNU and IPPNU. From the results of the activity it was found that the participants were very enthusiastic and fully accepted the material provided, from this it indicated that the activity was successful. In the end, special policies need to be made for schools in Gedeg in order to improve the quality of education from the perspective of technological progress, namely media schools.

Article Details

How to Cite
Rahayu, Sang Ayu Putu, Anisa Faraditha Nanda Sari, Amelia Aghata, and Said Noor Rahman. 2022. “Policy for Media School Activity for the Youth in the Gedeg Village Community”. Jurnal Pengabdian Hukum Indonesia (Indonesian Journal of Legal Community Engagement) 5 (2), 120 -33. https://doi.org/10.15294/jphi.v5i2.60575.
Section
ARTICLE

References

Amaruddin, H., Atmaja, H. T., & Khafid, M. (2020). Peran Keluarga Dan Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Santun Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1).

Anwas, O. M. (2011). Kuliah Kerja Nyata Tematik Pos Pemberdayaan Keluarga Sebagai Model Pengabdian Masyarakat Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(5), 565-575.

Arumi, E. R., & Burhanuddin, A. (2018). Peningkatan kreativitas siswa sekolah menengah pertama dengan pelatihan corel draw. Jurnal Pengabdian Dharma Bakti, 1(2).

Budiarto, S. P. (2019). Pelatihan Desain Grafis dan Multimedia di Sekolah Menengah Kejuruhan Persatuan Guru Republik Indonesia Banyuputih Situbondo. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 308-313.

Desnelita, Y., Gustientiedina, G., Susanti, W., Nasien, D., & Putri, R. N. (2019). PKMS Pelatihan Desain Grafis Menuju Wirausaha bagi Pemuda RT. 03 RW. 04 Kelurahan Umban Sari. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 266-272.

Engkus, E., Hikmat, H., & Saminnurahmat, K. (2017). Perilaku narsis pada media sosial di kalangan remaja dan upaya penanggulangannya. Jurnal Penelitian Komunikasi, 20(2).

Fahminnansih, F., & Rahmawati, E. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva untuk Desain Grafis dan Promosi Produk pada Sekolah Islami berbasis Kewirausahaan. Society: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 51-58.

Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal pendidikan vokasi, 3(1).

Hariana, H., Mardin, H., & Lasalewo, T. (2021). PERANAN MAHASISWA KKN DALAM MELAKSAKANAN KEGIATAN TAMBAHAN DI LOKASI PENGABDIAN DESA BOTUWOMBATO. Jurnal Abdimas Terapan, 1(1).

Herdiana, D. (2018). Sosialisasi Kebijakan Publik: Pengertian dan Konsep Dasar. Jurnal Ilmiah Wawasan Insan Akademik, 1(3), 13-26.

Kusumasari, B. (2014). Social media dan eksklusi remaja dalam perumusan kebijakan publik. JKAP (Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik), 18(2), 119-130.

Lisnawita, L., & Van FC, L. L. (2020). Pelatihan Desain Grafis Untuk Meningkatkan Kreatifitas Siswa. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 231-235.

Nudin, B. (2017). Peran Budaya Organisasi IPNU-IPPNU Dalam Pengembangan Pendidikan Agama Islam Di Kabupaten Sleman. EL-TARBAWI, 10(1).

Susmiati, E. (2020). Meningkatkan motivasi belajar bahasa indonesia melalui penerapan model discovery learning dan media video dalam kondisi pandemi covid-19 bagi siswa SMPN 2 Gangga. Jurnal Paedagogy, 7(3), 210-215.

Sumiati, E., & Wijonarko, W. (2020). Manfaat literasi digital bagi masyarakat dan sektor pendidikan pada saat pandemi Covid-19. Buletin Perpustakaan, 65-80.

Syardiansah. (2019). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa ( Studi Kasus Mahasiswa Universitas Samudra KKN Tahun 2017 ). Jim Upb, 7, 57–68.

Yuliastanti, A. (2008). Bekerja Sebagai Desainer Grafis. Esensi.