PEMANFAATAN GEDEBOG KERING DALAM PEMBELAJARAN SENI LUKIS KOLASE BAGI SISWA KELAS XII IPA 1 MAN MAJENANG KABUPATEN CILACAP
PDF

Keywords

Books illustrations
introduction letters and names of animals.

Abstract

The formulation of the issues examined in this study are (1) how the process of utilization of dry gedebog in learning art collage for students Class XII Science 1 MAN Majenang Cilacap ?, (2) how the work dried gedebog utilization in learning collage painting for students of class XII IPA 1 MAN Majenang Cilacap ?, (3) what are the constraints faced in the implementation of activities in the utilization of dry gedebog collage art learning for students of class XII IPA 1 MAN Majenang Cilacap? The method in this research is descriptive qualitative. The target in this study is the use of dry gedebog in learning for students of painting collage Class XII IPA 1 as many as 24 students. Implementation of learning produces a variety of collage paintings are quite unique, interesting, varied and showed good results.

https://doi.org/10.15294/eduart.v4i1.9772
PDF

References

Depdiknas. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdiknas. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Dimyati dan Mudjio. 1994. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud.

Hariboentoro, Monica Harijati. 2014. D’bogsz Doll 25 Boneka Cantik dari Pelepah Pisang. Surabaya: Genta Group Production.

Ismiyanto, PC. S. 2009. GBPP-Silabus, RPP, dan Handout Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Seni Rupa. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Jumadilah. 2010. “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Sebagai Persiapan Menulis Permulaan Melalui Keterampilan Kolase pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas 1 di SLB Negeri Sragen Tahun Pelajaran 2009/2010â€. Skripsi. Universitas Negeri Sebelas Maret Surakarta.

Kaleka, Norbertus dan Edi Tri Hartono. 2013. Kerajinan Pelepah Pisang. Solo: Arcita.

Moleong, Lexy J. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyono.2007. Pelepah Pisang Menjadi Uang. Jakarta: Ganeca Exact.

Nurhadiat, Dedi. 2004. Seni Rupa. Jakarta: PT Grasindo.

Prasila, Herdha. 2011.â€Studi Tentang Empat Lukisan Pelepah Pisang Karya Ladiono Periode 2007â€. Skripsi. Universitas Negeri Malang.

Rifa’i RC, Achmad dan Catharina Tri Anni. 2010. Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Rondhi, Moh dan Anton Sumartono. 2002. Tinjauan Seni Rupa 1. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Rustaman, Nuryani dan Sri Redjeki. 1997. Biologi 1. Jakarta: Balai Pustaka.

Sobandi, Bandi. 2008. Model Pembelajaran Kritik dan Apresiasi Seni Rupa. Solo: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sudiyono, Anas.2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada.

Sugandi, A. 2006. Teori Pembelajaran. Semarang: UPT MKK UNNES.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: ALFABETA.

Sulastianto, Harry. 2007. Seni Budaya. Bandung: Grafindo Media Pratama.

Sunaryo, Aryo. 2002. Nirmana 1. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

_______. 2010. Bahan Ajar Seni Rupa. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Syafii. 2010. Evaluasi Pembelajaran Seni Rupa. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Yulianto, Teguh. 2013. “Kolase: Pemanfaatan Pelepah Pisang Sebagai Media Berkarya Dua Dimensi Pada Siswa Kelas IX G SMP N 1 Kesesi Kabupaten Pekalonganâ€. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Tjitrosomo, Siti Sutarmi. 1983. Botani Umum 1.Bandung: Angkasa.

Toekio, M. Soegeng. 1987. Mengenal Ragam Hias Indonesia. Bandung: Angkasa