KOMPARASI MODEL PBI BERMEDIAKAN VIDEO INTERAKTIF DENGAN MODEL KONVENSIONAL BERMEDIAKAN SLIDE POWER POINT MATERI HIDROSFER

Main Article Content

Anif Sukmawati

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar menggunakan model PBI bermediakan video interaktif dan dengan model konvensional bermediakan slide power point pada materi hidrosfer siswa kelas VII billingual MTs Negeri Winong Kabupaten Pati. Metode penelitian yang digunakan adalah true experiment. Populasi yaitu siswa kelas VII MTs Negeri Winong Kabupaten Pati tahun ajaran 2012/2013. Teknik sampling menggunakan purpossive sampling menghasilkan kelas VII billingual-A sebagai kelas eksperimen dan kelas VII billingual-B sebagai kelas kontrol. Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan pembelajaran menggunakan model PBI bermediakan video interaktif sudah sesuai dengan RPP, silabus, dan berlangsung baik. Hasil uji t-test dengan taraf signifikansi 5%  dan dk (47)  diperoleh  thitung (3,56) > t tabel (1,68) yang menujukkan ada perbedaan hasil belajar yang signifikan antara pembelajaran menggunakan model PBI bermediakan video interaktif dibandingkan dengan model konvensional bermediakan slide power point.

This study aims to determine the differences in learning outcomes using the model of PBI  with interactive video and the conventional model with  power point slides in class VII hydrosphere  material ini Billingual  class MTs N Winong Pati. The research method used was a true experiment. Population is students of class VII MTs Winong Pati academic year 2012/2013. Sampling techniques using Purposive sampling produce Billingual class VII-A as the experimental class and class VII-B Billingual as a control class. The results indicate the implementation of learning using PBI models with interactive video are in accordance with lesson plans, syllabi, and lasts well. Conclusions obtained by the implementation of PBI model study with interactive video corresponding lesson plans, syllabi, and lasts well. Results of t-test with a significance level of 5%, and dk (47) obtained t (3.56)> t table (1.68) which showed no significant difference in learning outcomes between models of learning using PBI  models with interactive video compared with conventional models with  power point slides.

Article Details

Section
Articles