Relevansi Pemanfaatan Potensi Desa Wisata Candirejo Kabupaten Magelang Sebagai Sumber Belajar Geografi SMA

Main Article Content

Nadya Nalatilfitroh
Eva Banowati

Abstract

Learning resources are all things that can be utilized in learning activities and have a variety of types, one of
which is the environment. The purpose of this research is (1) identify the condition of the Candirejo tourism
village which can be useful learning resource, (2) knowing the inhibitory factor of the potential utilization of
Candirejo tourism village, and (3) knowing the relevance of the potential utilization of the Candirejo tourism
village with the Geography material on the competency of 2013. Number of samples as many as 20 teachers.
Sampling uses purposive sampling techniques based on the use of curriculum 2013 and teacher attendance. The
results showed that (1) The condition of each object potential to be used as a learning resource especially in
material geography class X and XI. (2) The inhibitory factor of the utilization of village potentials as a source of
learning is the teacher's ignorance of the existence of Candirejo village, for other factors indicated with mean value
2.59 for economic factors, 2.56 for user condition factor and easy Acquired, the value entered in a highly
impacting category. (3) The potential of Candirejo tourism village has relevance to the material on a basic
competence curriculum 2013 geographical subjects is indicated by the results of the X2
count > X2
table so that
Ha which reads that there is relevance between the potential objects and the material, is acceptable.


Sumber belajar merupakan segala sesuatu yang dapat dimanfaatkan dalam kegiatan belajar dan
memiliki jenis yang beragam, salah satunya adalah lingkungan. Tujuan penelitian ini adalah untuk
(1) Mengidentifikasi kondisi objek Desa Wisata Candirejo yang dapat dimanfaatkan sebagai sumber
belajar (2) Mengetahui faktor penghambat pemanfaatan potensi (3) Mengetahui relevansi potensi
Desa Wisata Candirejo dengan materi pada kompetensi dasar kurikulum 2013. Jumlah sampel
sebanyak 20 guru. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling berdasarkan
penggunaan kurikulum 2013 dan kehadiran guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Kondisi
setiap objek potensial digunakan sebagai sumber belajar khusunya pada mata pelajaran geografi
kelas X dan kelas XI. (2) Faktor penghambat pemanfaatan potensi desa sebagai sumber belajar
adalah ketidak tahuan guru akan keberadaan Desa Candirejo, untuk faktor yang lain ditunjukkan
dengan nilai mean 2,59 untuk faktor ekonomi, 2,56 untuk faktor kondisi pemakai dan mudah
diperoleh, nilai tersebut masuk dalam kategori sangat mempengaruhi. (3) Potensi Desa Wisata
Candirejo memiliki relevansi dengan materi pada kompetensi dasar kurikulum 2013 mata pelajaran
geografi ditunjukkan dengan hasil X2 hitung > X2
tabel sehingga Ha yang berbunyi terdapat relevansi
antara potensi objek Desa Wisata Candirejo dengan materi pada kompetensi Dasar Mata Pelajaran
Geografi SMA, diterima.

Article Details

Section
Articles