PENGUATAN IDEOLOGI PANCASILA DI KALANGAN MAHASISWA UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Natal Kristiono

Abstract

Reform era has generated significant changes that occur in social life, economy, politics and even included in the world of education. Pancasila began to shift during a crisis that resulted in slump in almost all areas of life. Pancasila values ​​that need to be relayed from generation to generation can be through education about Pancasila in college. Pancasila Education in the curriculum is now a course of Pancasila Education in universities. Pancasila education is one way to inculcate a moral person and broad-minded in the life of nation and state. The problem raised in this article is how much the level of knowledge and understanding of Ideology Pancasila among students how the solution to reinforce the Ideology of Pancasila among students. In this study, the primary data obtained by researchers through a list of questions or questionnaire. A list of questions or questionnaire used is based on answering closed a list of questions or questionnaire. From the research obtained the results show that almost all respondents practice value of Pancasila significantly.


Era reformasi telah banyak melahirkan perubahan-perubahan signifikan yang terjadi dalam kehidupan sosial, ekonomi, politik bahkan termasuk dalam dunia pendidikan. Pancasila mulai tergeser saat terjadi krisis yang mengakibatkan keterpurukan di hampir semua bidang kehidupan.  Nilai-nilai pancasila yang perlu diestafetkan dari generasi ke generasi tersebut dapat melalui pendidikan tentang pancasila di perguruan tinggi. Pendidikan tentang pancasila dalam kurikulum sekarang merupakan mata kuliah Pendidikan Pancasila di perguruan tinggi. Pendidikan pancasila merupakan salah satu cara untuk menanamkan pribadi yang bermoral dan berwawasan luas dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Permasalahan yang diangkat dalam artikel ini adalah seberapa besar tingkat pengetahuan dan pemahaman Ideologi Pancasila di kalangan mahasiswa bagaimana solusi untuk menguatkan kembali Ideologi Pancasila di kalangan mahasiswa. Dalam penelitian ini, data primer diperoleh peneliti melalui angket atau kuesioner. Angket atau kuesioner yang digunakan adalah berdasarkan cara menjawab yaitu angket atau kuesioner tertutup. Dari penilitian didapatkan hasil yang menunjukan kan bahwa hampir seluruh responden pengamalan nilai nilai Pancasila secara signifikan.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##