The Effective and Creative Method to Teach Environmental Care Attitudes for Early Childhood

  • Azizah Nurul Fadlilah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia
  • Muqowim Muqowim Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia

Abstract

Garbage is still a big problem for the world, especially Indonesia. The continual increase in waste production and the lack of environmental care are the cause of this problem. It is very important to teach attitudes of environmental care started in early age. Therefore, teachers should be able to find the right methods to make the students have an environmental care. The purpose of this research is to present the Method of Sampah Berkah used in TK Al-Huda Malang City in an effort to teach attitudes of environmental care for students. This research used a qualitative approach with descriptive analysis methods. Data collection techniques are observation and in-depth interviews. The results showed that Sampah Berkah can be an effective and creative method to teach environmental care attitudes for early childhood. Through this Sampah Berkah, children are trained to sort, give and use garbage for recycling, in order that garbage is not immediately thrown away. So, the child's environmental caring attitudes can grow and develop. 

References

Azanella, L. A. (2018). Sampah Plastik Dunia dalam Angka. kompas.com.
CNN Indonesia. (2018). Riset: Kesadaran Masyarakat Indonesia Masih Rendah. cnnindonesia.com.
Harlistyarintica, Y., Wahyuni, H., Yono, N., Sari, I. P., & Cholimah, N. (2017). Penanaman Pendidikan Karakter Cinta Lingkungan Melalui Jari Kreasi Sampah Bocah Cilik Di Kawasan Parangtritis. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 20–30.
Haryanto, T. (2008). Pencemaran Lingkungan. Jakarta: Cempaka Putih.
Hurlock, E. (2014). Perkembangan Anak Edisi Keenam Jilid I. Jakarta: Erlangga.
Jayawardana, H. B. A. (2016). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Dini sebagai Upaya Mitigasi Bencana Ekologis. Symbion (Symposium on Biology Education), 49–64.
Karuniastuti, N. (2013). Bahaya Plastik Terhadap Kesehatan dan Lingkungan. Forum Teknologi, 3(1), 6-14.
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 1(2), 82–89.
Khasanah, F. U., Wahyuningsih, S., & Hadiyah. (2015). Upaya Meningkatkan Sikap Peduli Lingkungan Melalui Kerja Kelompok Pada Anak TK B Al-Huda Kerten Tahun Ajaran 2014/2015. FKIP UNS Journal Systems, 3(2), 1–8.
Kutanegara, P. M., Hanum, S. A., & Nugroho, Y. P. (2014). Membangun Masyarakat Indonesia Peduli Lingkungan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Lidwina, Astuti, I., & Purwanti. (2015). Perilaku Peduli Lingkungan Dan Pengembangannya Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(6), 1–13.
Mahyudin, R. P. (2017). Kajian Permasalahan Pengelolaan Sampah dan Dampak Lingkungan di TPA (Tempat Pemrosesan Akhir). Jukung Jurnal Teknik Lingkungan, 3(1), 66–74.
Marliani, N. (2015). Pemanfaatan Limbah Rumah Tangga (Sampah Anorganik) Sebagai Bentuk Implementasi dari Pendidikan Lingkungan Hidup. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(2), 124–132.
Masganti, S., Sitorus, A. S., Armayanti, R., & Lubis, H. Z. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini (Teori dan Parktik). Medan: Perdana Publishing.
Miranto, S. (2018). Menanamkan Literasi Lingkungan pada Pendidikan Anak Usia Dini. Prosiding Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar, 517–522.
Mulyati, S., & Sukmawijaya, A. A. (2013). Meningkatkan Kreativitas pada Anak. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(2), 124–129.
Permana, E. (2019). Indonesia Hasilkan 67 Juta Ton Sampah pada 2019. aa.com.tr. https://www.aa.com.tr/id/headline-hari/indonesia-hasilkan-67-juta-ton-sampah-pada-2019/1373712
Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter, 6 September 2017 (2017). https://setkab.go.id/inilah-materi-perpres-no-87-tahun-2017-tentang-penguatan-pendidikan-karakter/
Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. Dwijacendekia Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20.
Qodriyatun, S. N. (2018). Sampah Plastik: Dampaknya Terhadap Pariwisata Dan Solusi. INFO Singkat, 10(23), 13–18.
Rustini, T. (2012). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).
Setyowati, R., & Mulasari, S. A. (2013). Pengetahuan dan Perilaku Ibu Rumah Tangga dalam Pengelolaan Sampah Plastik. Kesmas Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional (National Public Health Journal), 7(12), 562–566.
Silahuddin. (2017). Urgensi Membangun Karakter Anak Sejak Usia Dini. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 18–41.
Tobing, I. S. L. (2005). Dampak sampah terhadap kesehatan lingkungan dan manusia. Makalah pada Lokakarya Aspek Lingkungan dan Legalitas Pembuangan Sampah serta Sosialisasi Pemanfaatan Sampah Organik sebagai Bahan Baku Pembuatan Kompos. Kerja sama Universitas Nasional dan Dikmenti DKI. Jakarta (ID) Juni.
Utomo, K. P. (2018). 7 Kasus Satwa Laut Makan Sampah Plastik Paling Mengenaskan. brilio.net. www.brilio.net
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2008 Tentang Pengelolaan Sampah, (2008).
Yulianti, D., Rida, Dewanti, & Diana. (2014). Pengembangan Karakter Peduli Lingkungan Anak Usia Dini Melalui Buku Cerita Bermuatan Sains Berwawasan Konservasi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(1), 11–18.
Published
2020-11-30
Section
Articles