Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Permainan Terhadap Penyesuaian Diri Siswa

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Norma Ni'matul Husna
Anwar Sutoyo

Abstract

This research was conducted based on phenomena that occur in grade V SD Negeri Sumurrejo 01 Gunungpati Semarang that has characteristics of adaptability that is still low. The purpose of this research is to find empirical evidence regarding the influence of the tutoring service group with the technique of the gametowards the adaptability of students. This type of research is research experiments. The research was conducted with nine times the grant of preferential treatment on grade V SD Negeri Sumurrejo 01 Gunungpati, Semarang, with the subject of 10 students. The data collection methodused is the psychological scale. Analytical techniques descriptive analysis of the data using the percentage and wilcoxon test. The results showed an increase in adaptability in students achieving 19,96%. This indicates that there is an influence of the grant guidance group with games against conformity engineering students.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biographies

Norma Ni'matul Husna, SMP Semarang

konselor sekolah

Anwar Sutoyo, Semarang State University

lecture and counselor
How to Cite
Husna, N., & Sutoyo, A. (2016). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Permainan Terhadap Penyesuaian Diri Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 5(2). https://doi.org/10.15294/ijgc.v5i2.12439

References

Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Hurlock, Elizabeth. 2007. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga

Mugiarso, Heru, dkk. 2011. Bimbingan dan Konseling. Semarang: UNNES Press

Prayitno. 2004. Seri Layanan Konseling (Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok). Padang: UNP Press
Rifa’i, Ahmad dan Catharina Tri Anni. 2011. Psikologi Pendidikan. Semarang: UNNES Press

Santrock, J. W. 2006. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Hariyadi, Sigit., Sugiharto, DYP., & Sutoyo, Anwar. 2014. Bimbingan Kelompok Teknik Biblio-Counseling Berbasis Cerita Rakyat untuk Mengembangkan Kecerdasan Interpersonal Siswa SMP. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 3(2):97-103