PENGEMBANGAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH WAHID HASYIM SLEMAN YOGYAKARTA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nailur Rahmawati

Abstract

Learning Arabic needs to look for an ideal formulation, especially those relating to the use of media that are
needed now. The provision of supporting media for learning Arabic is still rare. The scarcity of such studies
requires the writer to be interested in actually doing research on this. This study aims to produce an appropriate
and appropriate Arabic language learning media for third grade students of Wahid Hasyim Sleman
Yogyakarta Madrasah Ibtidaiyah Yogyakarta seen from the results of the validation of media experts, material
experts, and teacher and student responses to the educational game tools developed. The results showed that the
assessment of media experts on the appropriateness of educational game equipment from the aspect of display
design with an average score of 4, 78 categories were very good and aspects of use with an average score of 5.0
categories were very good. The assessment of material experts on the appropriateness of educational game
equipment from the aspect of content / material with an average score of 4.0 good categories and aspects of
learning with an average score of 4, 37 categories is very good. The results of the teacher's response to the
appropriateness of educational game tools showed that the teacher gave a positive response from the aspect of
content / material with an average score of 3.86 in both categories, aspects of learning with an average score of
4.06 good categories, aspects of use with average scores 4.08 good categories, and display aspects with an
average score of 4.23 good categories.


 


 


Abstrak

Pembelajaran bahasa Arab perlu dicarikan formulasi idealnya, terutama yang berkaitan dengan
pemanfaatan media yang sangat dibutuhkan saat ini. Penyediaan media pendukung pembelajaran
bahasa Arab saat ini masih langka. Kelangkaan kajian demikian menuntut penulis tertarik untuk
secara nyata melakukan penelitian tentang ini. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media
pembelajaran bahasa Arab yang sesuai dan layak untuk siswa kelas III Madrasah Ibtidaiyah
Wahid Hasyim Sleman Yogyakarta dilihat dari hasil validasi ahli media, ahli materi, dan respon
guru serta siswa terhadap alat permainan edukatif yang dikembangkan. Hasil penelitian
menunjukkan bahwa penilaian ahli media terhadap kelayakan alat permainan edukatif dari aspek
desain tampilan dengan rata- rata skor 4, 78 kategori sangat baik dan aspek penggunaan dengan
rata- rata skor 5,0 kategori sangat baik. Penilaian ahli materi terhadap kelayakan alat permainan
edukatif dari aspek isi/ materi dengan rata- rata skor 4,0 kategori baik dan aspek pembelajaran
dengan rata- rata skor 4, 37 kategori sangat baik. Hasil respon guru terhadap kelayakan alat
permainan edukatif menunjukkan bahwa guru memberikan respon positif dari aspek isi/ materi
dengan rata- rata skor 3,86 kategori baik, aspek pembelajaran dengan rata- rata skor 4,06 kategori
baik, aspek penggunaan dengan rata- rata skor 4,08 kategori baik, dan aspek tampilan dengan ratarata
skor 4,23 kategori baik.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##