KIA (KITÂBAH ITU ASYIK): PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS ADOBE FLASH PROFESSIONAL CS6 PADA KETERAMPILAN MENULIS UNTUK SISWA KELAS X MA

  • Vivi Maimunah Universitas Negeri Semarang
  • Zaim El Mubarok Universitas Negeri Semarang
  • Ahmad Miftahuddin Universitas Negeri Semarang

Abstract

The problems on Arabic learning writing skills are difficult and tedious learning because of the absence of
learning media. For that, we need to develop a learning media that can improve motivation of students. The
form of learning media is a multimedia. Furthermore, that multimedia is called KIA (Kitâbah Itu Asyik or
writing is fun). This multimedia is created by Adobe Flash Professional CS6 that is Adobe Systems' flagship
product. That purposes are: describe the requirements of teachers and students, KIA’s media design, and
experts validity of KIA’s products for Arabic writing skills for students of class X senior high school. The design
is research and development (R&D) with steps: formulate the potential and problem, collect the information
and data, product design, product validity, and improve the product design. The conclusion of this study is
teachers and students requires KIA’s media based on their requirements analysis. KIA’s media is made with
adapted to the Arabic Curriculum on 2013 in the class X a year. The theme is consists of the initial appearance
of KIA’s media, title, apperception, KI/KD, material, evaluation, profile, direction, and exit. The results of
product validity is stated that "reasonable" to be used.

 

Abstrak

Permasalahan pada pembelajaran keterampilan menulis Bahasa Arab yaitu pembelajaran yang
sulit dan membosankan karena tidak adanya media pembelajaran. Untuk itu perlu dikembangkan
media pembelajaran berupa multimedia. Selanjutnya multimedia tersebut dinamakan KIA
(Kitâbah Itu Asyik). Multimedia ini dibuat dengan menggunakan Adobe Flash Professional CS6
yang merupakan produk unggulan Adobe Systems. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan
analisis kebutuhan guru dan siswa, desain media, dan validitas ahli terhadap produk KIA
(Kitâbah Itu Asyik) untuk keterampilan menulis Bahasa Arab siswa kelas X MA. Desain penelitian
ini adalah research and development (R&D) dengan langkah: merumuskan potensi dan masalah,
mengumpulkan informasi dan data, mendesain produk, validitas produk, dan revisi desain.
Kesimpulan penelitian ini adalah hasil analisis kebutuhan menunjukkan guru dan siswa
membutuhkan adanya media KIA. Media KIA tersebut dibuat sesuai dengan Kurikulum 2013
Bahasa Arab pada kelas X selama satu tahun. Setiap tema terdiri dari tampilan awal, judul,
apersepsi, KI/KD, materi, evaluasi, profil, petunjuk, dan keluar. Hasil validitas produk
menyatakan bahwa media KIA “layak” digunakan.

Published
2018-09-25
Section
Articles