PENGEMBANGAN BUKU CERITA SUNAN KALIJAGA BERBAHASA ARAB UNTUK SISWA MI/SD ISLAM DI KABUPATEN DEMAK THE DEVELOPMENT OF SUNAN KALIJAGA STORYBOOK IN ARABIC LANGUAGE FOR ISLAMIC MI/SD STUDENTS IN DEMAK DISTRICT Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Idlotun Nasyiah
Zukhaira Zukhaira
Muchlisin Nawawi

Abstract

Still the lack of availability of Arabic storybooks for students makes students' reading interest less, especially reading Arabic. Many teachers rarely use storybooks in Arabic learning. Therefore researchers developed the Arabic-language Sunan Kalijaga storybook to motivate and develop an interest in reading students' Arabic. This research is a research and development design. The result of this study is that teachers and students want the development of Sunan Kalijaga storybooks in Arabic. The assessment of the validation questionnaire by experts and teachers on the feasibility aspects of the content and material received a score of 3.40. In the aspect of feasibility of presentation (display) get a value of 3.13. In the aspect of language eligibility get a score of 2.99. Meanwhile, in the aspect of graphics feasibility get a value of 3.05.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.492
Arif, H. M., & Eby Waskito Makalalag, S. P. (2020). Pengembangan media pembelajaran bahasa Arab. Insan Cendekia Mandiri.
Elendiana, M. (2020). Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.572
Fitriyah, L., & Muhaiban, M. (2021). Pengembangan buku cerita bergambar untuk pembelajaran berbicara bahasa arab siswa kelas viii di MTSN 1 Kota Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(8), 1042–1064.
Kotaman, H., & Balcı, A. (2017). Impact of storybook type on kindergarteners’ storybook comprehension. Early Child Development and Care, 187(11), 1771–1781. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1188297
Membaca, P., Menggunakan, D., Dalam, P., & Saleh, T. (2014). Mengubah Kehdupan Manusia. Tawakkal Saleh / JUPITER, XIII(1), 24–28.
Munir, F. (2019). Pengembangan buku cerita bergambar pembelajaran qira’ah siswa kelas IV MI Sunan Gunung Jati, Suku, Malang. Universitas Negeri Malang.
National, G., & Pillars, H. (n.d.). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title.
Ratnasari, E. M. (2020). Terhadap Kecerdasan Visual Anak Prasekolah. 7(April).
Sasqiah, F. F. (2020). PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERBASIS KEHIDUPAN SEKOLAH SEBAGAI MEDIA LITERASI BAHASA ARAB DI SD AISYIYAH KOTA MALANG. Semnasbama, 4, 205–215.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Suparlan, S. (2021). Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Fondatia, 5(1), 1–12. https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088
Syafrizal, A. (2015). Sejarah Islam Nusantara. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 235. https://doi.org/10.19105/islamuna.v2i2.664
Tajuddin, S. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(2), 200–215. https://doi.org/10.21009/parameter.292.08
Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Graha Ilmu.