KEEFEKTIFAN TEKNIK 3N (NYEMAK, NGREMBAG, NYERAT) BERBANTUAN MEDIA SIARAN PRO 4 RRI SEMARANG

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

SILVIA PRAMUDIKA PUTRI

Abstract

Skill of writing news using Javanese language becomes complex and compplicated material to understand for student, because the writer have to observe about the best rule of Javanese writing. Moreover, in fact shows that the students have to scrutinize teacher or student’s voice in reading a news, afterwards students should rewrite the news based on their own style. This technique makes the students ability to write news using Javanese language is low. 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) technique using broadcast Pro 4 RRI Semarang as a media use in this research aims to make the students of Javanese class becomes more active and enthusiastic, so news writing study is better. The main purpose of this research is to describe the effectiveness of 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) technique using broadcast Pro 4 RRI semarang media. This research use true experimental design with post-test-only control design. There are 381 students of X SMA N 1 bergas as the population of this research, 36 students from X IIS 4 class (experimental class) and 36 students from X IIS 5 class (control class) as the sample of this research. Test and nontest (observation and interview) instrument is applied in this research. Data collection techniques of this research are test, observation and interview. The collective data will be analyzed using descriptive qualitative and quantitative data, homogeneity test, and t-test using SPSS program. The result of this research shows the effectivity of 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) technique using broadcast pro 4 RRI semarang media with the evidence of significant differences between control group and experimental group, the average score of control group is 75,28 whereas 84,50 for the experimental group, with significance ,000. The differences capacity of question shows thitung= 12,131 and sig. (2-tailed) about ,000, because the differnces capacity of question significance level is lower than 0,05, it conclude that there is significance differences between control group and experimental group in writing news using Javanese language. The effectiveness of this technique shows with the difference attitute between experimental and control group in the class. Students in experimental group are more active and enthusiasm, whereas the control group students are passive.


Keyword: 3N ( Nyemak, Ngrembag, Nyerat) technique; broadcast Pro 4 RRI Semarang; writing news using Javanese language.


 


ABSTRAK


Keterampilan menulis berita berbahasa Jawa menjadi sebuah pembelajaran yang kompleks dan tidak mudah dikuasai siswa, dikarenakan perlu memperhatikan kaidah penulisan bahasa Jawa yang benar. Selain itu, kenyataannya siswa hanya menyimak pembacaan berita oleh guru atau siswa lain, kemudian siswa diberi penugasan menulis berita. Dengan demikian, kemampuan menulis berita berbahasa Jawa siswa menjadi kurang baik. Teknik 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) berbantuan media siaran Pro 4 RRI Semarang digunakan dalam penelitian ini agar dalam pembelajaran siswa lebih aktif dan antusias, sehingga hasil pembelajaran menulis berita berbahasa Jawa menjadi lebih baik. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan keefektifan teknik 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) berbantuan media siaran Pro 4 RRI Semarang. Penelitian ini menggunakan desain true experimental design dengan menggunakan bentuk posttest-only control design. Populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas X SMA Negeri 1 Bergas yang berjumlah 381 siswa, dan sampel penelitian ini adalah 36 siswa dari kelas X IIS 4 (kelas eksperimen) dan 36 siswa dari kelas X IIS 5 (kelas kontrol). Instrumen penelitian ini menggunakan instrumen tes dan nontes. observasi, dan wawancara. Teknik pengumpulan data penelitian ini meliputi tes, observasi, dan wawancara. Data yang terkumpul selanjutnya dianalisis menggunakan deskripsi data kualitatif dan kuantitatif, uji prasyarat analisis (uji homogenitas), dan uji hipotesis (uji-t) dengan menggunakan program SPSS. Hasil penelitian ini menunjukkan keefektifan teknik 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat) berbantuan media siaran Pro 4 RRI Semarang yang dibuktikan dengan perbedaan yang signifikan antara kelas kontrol dan kelas eksperimen, yaitu kelas kontrol nilai rata-ratanya adalah 75,28 sedangkan kelas eksperimen adalah 84,50, dengan signifikasi ,000. Hasil uji beda diperoleh thitung = 12,131 dan sig. (2-tailed) sebesar ,000, karena tingkat signifikasi uji beda  kurang dari 0,05, maka dapat disimpulkan adanya perbedaan yang signifikan pada hasil belajar pembelajaran menulis berita berbahasa Jawa antara kelas kontrol dan kelas eksperimen. Keefektifan teknik ini diperkuat dengan perilaku siswa pada kelas eksperimen lebih aktif dan antusias, sedangkan siswa kelas kontrol cenderung pasif.


Kata Kunci: teknik 3N (Nyemak, Ngrembag, Nyerat); media siaran Pro 4 RRI Semarang; menulis berita berbahasa Jawa

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
PUTRI, S. (2016). KEEFEKTIFAN TEKNIK 3N (NYEMAK, NGREMBAG, NYERAT) BERBANTUAN MEDIA SIARAN PRO 4 RRI SEMARANG. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 4(2), 10-17. https://doi.org/10.15294/piwulang jawa.v4i2.14565

References

Awi, Solichin M. 2011. Tentang Menulis, Mengapa Menulis, dan Menulislah. Yogyakarta: New Diglossia. Distributor tunggal Jakarta: Buku Kita.
Astuti, Eka Puji, Zainil, dan Kusni. 2014. Improving Students’ Writing Ski
ll of Rcount Texts by Using Think-Talk-write Strategy at Grade VIII-B of MTS SMQ Bangko. Journal English Language and Teaching.2(1): 38-46.
Hamdayama, Jumanta. 2015. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Kurniati, Sri. 2009. Pemilihan Teknologi Audio yang Tepat sebagai Media Pembelajaran untuk Mahasiswa Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 10 (1): 51-61.
Kustandi, Cecep dan Bambang Sutjipto. 2016. Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Mogahed, Mogahed M. 2013. Planning Out Pre-Writing Activities. International Journal of English and Literature atau Academic Journals. 4(3): 60-68
Rachmawati, Tutik dan Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.
Ratminingsih, N. M. 2016. Efektivitas Media Audio Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Lagu Kreasi di Kelas Lima Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. 5(1): 706-718.
Sharp, Laurie A. 2016. Acts of Writing: A Compilation of Six Models that Define the Processes of Writing. International Journal of Instruction. 9(2): 77-90.
Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menulis sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.