Deiksis dalam Novel Sumi karya Tiwiek SA serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa Jawa di SMA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Anggilia lia Safitri

Abstract

This study aims to describe the types and forms of deixis contained in the novel Sumi by Tiwiek SA and their relevance as teaching materials for Javanese language learning in high school. Based on the above objectives, this type of research is descriptive qualitative. The research data are all forms of deixis in the form of words, phrases, or sentences contained in the novel Sumi by Tiwiek SA. Data collection techniques using library techniques, listen, and take notes. The collected data were analyzed using content analysis. The data validation technique uses inter nal validity with persistence techniques. The results showed that there were several types of deixis found: (1) person deixis,(2) time deixis, (3) place deixis, (4) discourse deixis, and (5) social deixis. The five types of deixis found can be used as teaching materials for Javanese language learning in senior high school level XI odd semester in novel passages. The deixis found can be developed into word choice material (diction) to help interpret the meaning of words in a literary discourse. This is supported by the Basic Competence of understanding the meaning of the text and retelling the contents of the text contained in the 2013 curriculum syllabus. Word choice (diction) can also be used as an effort to form understanding in choosing words or phrases to improve writing, speaking, and reading skills.


Keywords: deixis, Sumi novel by Tiwiek SA, relevance

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Safitri, A. (2021). Deiksis dalam Novel Sumi karya Tiwiek SA serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa Jawa di SMA. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 147-156. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i2.49827

References

Aci, Aslina. 2019. Analisis Deiksis Pada Novel Sang Pemimpi karya Andrea Hirata. Jurnal Ilmiah Sarasvati, 1 (1), 1-15. Diunduh dari: https://journal.uwks.ac.id/index.php/sarasvati/article/download/734/665
Andini, N. P., Riana, I. K., & Dhanawaty, N. M. 2019. Analisis Penggunaan Diksi Pada Cerpen Berbahasa Bali Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Denpasar. Litera Jurnal Bahasa dan Sastra, 5 (2), 8-15. Diunduh dari: https://jurnal.undhirabali.ac.id/index.php/litera/article/download/904/807
Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asra, A. Andriyani & Haryadi. (2016). Pengaruh Kemampuan Membaca, Penguasaan Kosakata, dan Pemahaman Tata Bahasa Terhadap Kemampuan Menulis Narasi Siswa. Jurnal Diksi, 24 (1), 1-12. Diunduh dari: https://journal.uny.ac.id/index.php/diksi/article/view/11494
Azmi, Maharani. 2018. “Aanalisis Deiksis dalam novel Surga yang Tak Dirindukan”. Skripsi. Jakarta. Universitas Negri Jakarta. http://repository.unj.ac.id/1068/1/FULL%20SKRIPSI%20AMEL.pdf Diakses pada 30 Maret 2021
Chaer, Abdul. 2014. Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Ismawati, Esti. 2012. Metode Penelitian Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: Ombak.
Kaelan. 2001. Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner. Yogyakarta: Paradigma.
Kurikulum Muatan Lokal Bahasa Jawa Tahun 2013. Jawa Tengah. Kemendikbud.
Kurniawati, Nike Esti, & Agus Nuryatin. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Membaca Teks Novel Berbahasa Jawa Mlalui Simplifikasi. Jurnal Saloka, 5 (1), 48 – 54 https://doi.org/10.15294/seloka.v5i1.12750
Diunduh dari: https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/12750/6921
Mustika, Rahma Rahayu. 2018. “Deiksis dalam Novel Ayah karya Andrea Hirata Serta Pemanfaatannya Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di Sekolah”. Skripsi. Jakarta. UIN Syarif Hidayatullah. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/39946/2/Rahma%20Rahayu-FITK Diakses pada 30 Maret 2021.
Narayukti, NND. 2020. Analisis Dialog Percakapan Kuda Putih Dengan Judul “Surat dari Puri” Sebuah Kajian Pragmatik Deiksis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9 (2), 86-94. Diunduh dari: https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/download/3492/pdf
Putrayasa, Ida Bagus. 2014. Pragmatik. Yogyakarta: Graha Ilmu
Purwandari, Meild, Rakhmawati, Ani, & Mulyona, Slamet. 2019. Bentuk dan Fungsi Deiksis dalam Tajuk Rencana Pada Surat Kabar Solopos Edisi 2017 dan Relevansi Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Teks Editorial. Jurnal Basastra, 7 (1), 186-192. Diunduh dari https://jurnal.uns.ac.id/Basastra/article/view/35500
Pratiwi, Chelfia Luthfi., & Yudi Utomo, A. P. (2021). Deiksis dalam Cerpen “Senyum Karyamin” karya Ahmad Tohari sebagai Materi Pembelajaran dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Lingua Susastra, 2 (1), 24-33. Diunduh dari: http://linguasusastra.ppj.unp.ac.id/index.php/LS/article/view/22
Satiti, Kendarti. (2011). Pendampingan Pengawas Sekolah Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun Silabus. Jurnal Ilmiah Guru, 2, 9-16. Diunduh dari: https://journal.uny.ac.id/index.php/cope/article/view/5510
Sudaryanto. 2015. Metode Dan Anaeka Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Darma University Press.
Sugiyono. 2016. Metode penelitian kuantitaf, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suwarna & Subekti, Panca Aditya. 2017. Strategi Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Muhammadiyah Boarding School Yogyakarta. , 6, 113-130. Diunduh dari: https://journal.uny.ac.id/index.php/ikadbudi/article/download/18201/10292
Yahya, Mokh, Andayani, & Saddono, Kundharu. 2018. Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Kesalahan Diksi dalam Kalimat Bahasa Indonesia Mahasiswa BIPA Level Akademik. Jurnal Kredo, 1 (2), 53-70. Diunduh dari https://jurnal.umk.ac.id/index.php/kredo/article/view/2121