Pagelaran Wayang Sebagai Upaya Peningkatan Menulis Cerita Melalui Metode Sugesti Imajinasi

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Marsini Marsini

Abstract

This study aims to determine the improvement of the results of writing stories through the method of imagination suggestion in class IXA students of SMP Negeri 27 Semarang in semester 1 and to increase students' love for writing stories through the method of imagination suggestion in class IXA students of SMP Negeri 27 Semarang. This type of research is classroom action research (CAR) which consists of pre-cycle, cycle I, and cycle II. The average pre-cycle score reached 62.93 so it was categorized as incomplete and students' completeness was only 37%. The average value of my cycle reached 76.40 so it was completed completely and students' completeness was 97%. In the second cycle, the average value of the class was 82.06% with the category of attention and students who achieved 100% completeness. In the pre-cycle students are given the freedom of the theme of the wayang story. In cycle I the story is titled Bedhah Alengka. In cycle II, the story of Anoman Duta is from the famous dhalang Ki Bayu Aji Prasetya. From the results of the non-test, it was found that most of the students were happy and enthusiastic watching the wayang kulit performance as a medium with the method of imagination suggestion. This method can also help students' difficulties in writing wayang stories.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Marsini, M. (2022). Pagelaran Wayang Sebagai Upaya Peningkatan Menulis Cerita Melalui Metode Sugesti Imajinasi. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(2), 172-180. https://doi.org/10.15294/piwulang.v10i2.59326

References

Amalia, N., Sari, N. A. P., & Noviani, R. T. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Sugesti Imajinasi terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 48 Jakarta. Jurnal Metamorfosa, 8(1), 1-12.

Arikunto. S., Suhardjono., & Supardi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran penggunaan bahasa Jawa ke bahasa Indonesia dalam komunikasi keluarga di sleman. Jurnal Skripta, 6(2).

Dewi, P. N. S., Suandi, I. N., & Yasa, I. N. (2015). Implementasi pembelajaran menulis teks negosiasi berdasarkan kurikulum 2013 di kelas xb akuntansi SMK Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 3(1).

Fauziah, H. (2018). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Menulis Permulaan Siswa Kelas I MI. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 173-184.

Fernanda, A., & Sukardi, E. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi melalui Metode Sugesti Imajinasi pada Siswa Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(4), 7657-7663.

Ghufron, A. (2017). Pengembangan pembelajaran berbasis nilai-nilai budaya yogyakarta di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, (2), 81677.

Insani, N. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 229-238.

Lestariningsih, M. D., & Parmiti, D. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wayang Papercraft. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 71-79.

Rinaldi, I. M. (2020). Peningkatan kemampuan menulis dialog sederhana sesuai unggah-ungguh Bahasa Jawa dengan menggunakan metode role playing. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(2), 98-105.

Romiyadi, R. (2009). Peningkatan Hasil Belajar Fisika Pokok Bahasan Listrik Dinamis Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning Pada Siswa Kelas IX Semester I SMP Negeri 21 Semarang Tahun Pelajaran 2008/2009. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 3(2).

Salamah, E. R. (2017). Penggunaan Media Wayang Pada Pembelajaran Ips Materi Tokoh Tokoh Kemerdekaan Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 12(2).

Saraswati, D. L., Pratama, D., & Putri, D. A. (2019). Pemanfaatan Wayang sebagai Media Pembelajaran. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).

Septiana, Y. (2019). Penerapan Metode Sugesti Imajinasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 12/X Desa Pemusiran Kecamatan Nipah Panjang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Tarigan. (1994). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Utari, N. R. D. (2012). Kemampuan Berbahasa Jawa pada Siswa Sekolah Dasar di SDN Tandes Kidul I/110 Surabaya. Skriptorium, 1(3), 83-85.

Vuri, D. (2016). Penerapan pendekatan pengalaman berbahasa dalam pembelajaran bahasa di sekolah dasar kelas rendah. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 20(1).