Edukasi Gizi Seimbang dengan Media Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nabila Meliasari Hidayah
Sri Noor Mintarsih
Ria Ambarwati

Abstract

Lack of knowledge and attitudes about balanced nutrition in adolescent girls can cause nutritional problems such as Chronic Energy Deficiency, anemia, obesity, overnutrition. One of the efforts to increase knowledge and attitudes is through nutrition education with video media. Video media is expected to be able to stimulate the senses of hearing and sight during the process of delivering educational materials. The purpose of this study was to determine the effect of balanced nutrition education with videos on the knowledge and attitudes of adolescent girls. The design of this study was quasi-experimental with a one-group pretest-posttest design. The number of samples as many as 24 people who were selected by purposive sampling. The intervention provided education about balanced nutrition with video media. Knowledge and attitude data based on scores obtained through Google Form. Data analysis using Paired T test. The results showed that the average knowledge score increased by 16.04 and the attitude score increased by 4.42. There was a difference in the score of knowledge (p=0.0001) and attitude (p=0.001) before and after the intervention in adolescent girls.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Hidayah, N., Mintarsih, S., & Ambarwati, R. (2022). Edukasi Gizi Seimbang dengan Media Video terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri. Sport and Nutrition Journal, 4(1), 1-6. https://doi.org/10.15294/spnj.v4i1.55246

References

Yuliati, Pramiadi, D. and Rahayu, T. (2014). Efektifitas Penggunaan Edutainment Konseling Gizi. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains. (2) : 160–167. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpms/article/view/7167. [Diakses tanggal 10 Agustus 2021]
Armayanti, L. Y. and Kusuma Negara, I. G. N. M. (2019). Pendidikan Kesehatan Tentang Pemenuhan Gizi Dalam Kesehatan Reproduksi Serta Pemantauan Status Gizi. Prosiding SENADIMAS, 4 : 1203–1210.
Kemenkes (2018). RISKESDAS (2018). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan.
Rahmiwati, A. (2007). Pola Konsumsi Pangan, Status Gizi dan Pengetahuan Reproduksi Remaja Putri. http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/41518. [Diakses tanggal 10 Agustus 2021]
Hardinsyah and Supariasa, I.D.N. (2016). Ilmu Gizi Teori dan Aplikasi. Jakarta: Etika Rezkina Monica Este.
Imran, Asfany F, Hasnah (2017). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Melalui Media Video Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja Putri Tentang Dampak Abortus Provokatus Kriminalis Di Kelas X Sman 2 Gowa. Jurnal Kesehatan FKIK UINAM 10(2) : 61-67.
Ashyar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta : Gaung Persada (GP) Press Jakarta.
Waryana, Sitasari, A. and Febritasanti, D. W. (2019). Intervensi Media Video Berpengaruh pada Pengetahuan dan Sikap Remaja Putri dalam Mencegah Kurang Energi Kronik. Jurnal AcTion: Aceh Nutrition Journal 4(1) : 58–62.
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs 1(15) : 96–102.
Yurni, A. F. and Sinaga, T. (2018). Pengaruh Pendidikan Gizi Terhadap Pengetahuan Dan Praktik Membawa Bekal Menu Seimbang Anak Sekolah Dasar. Media Gizi Indonesia 12(2) : 183-190.
Br H Tisa D. S. Betty Yosephin, A Wahyudi (2020). Pengaruh Edukasi Gizi Menggunakan Media Audio Visual (Video) Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Gizi Seimbang Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Sint Carolus Bengkulu. Jurnal Kesehatan 13(1) : 19–24.
R. Meidiana, D. Simbolon, A. Wahyudi (2018). Pengaruh Edukasi melalui Media Audio Visual terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja Overweight. Jurnal Kesehatan 9 (3) : 478.
SF. Dwiana, R. Umamah, D. Rosmana, Rahmat, GPE Mulyo (2019). Penyuluhan Anemia Gizi Dengan Media Motion Video Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri. Jurnal Kesehatan 11 (1) : 97–104.
Sadiman, A. (2014). Media Pendidikan I. Jakarta : Rajawali Pers
MR Mahmud, R. Ambarwati, SN Mintarsih, S. Prihatin, M. Jaelani (2015). Efektifitas Edukasi dengan Media Audiovisual terhadap Pengetahuan dan Sikap Tentang Gizi Seimbang. Jurnal Riset Gizi 5 (1) : 21-24.
MI Mulyadi, Warjiman, Chrisnawati (2018). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Dengan Media Video Terhadap Tingkat Pengetahuan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. Jurnal Keperawatan Suaka Insan 3 (2) : 1 – 9.
S. Notoatmodjo (2014). Ilmu Perilaku Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.
Giunta, C. (2017). An Emerging Awareness of Generation Z Students for Higher Education Professors. Archives of Business Research 5(4) : 90–104.
N. Asmawati, ID. Nurcahyani, K. Yusuf, F. Wahyuni , S. Mashitah (2021). Pengaruh Penyuluhan Menggunakan Media Video terhadap Pengetahuan dan Sikap tentang Anemia pada Remaja Putri SMPN 1 Turikale Tahun 2020. Jurnal Gizi 3 (2) : 22-30.
Imaduddin et al. (2012). Hubungan Antara Karakteristik Atlet, Tingkat Kecukupan Gizi, dan Status Gizi Dengan Tingkat Kebugaran Atlet Taekwondo di SMA Ragunan Jakarta. https://repository.ipb.ac.id. [Diakses tanggal 10 Agustus 2021]
Azwar, S. (2012). Sikap Manusia, Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.