Abstract

abstrak

Kemampuan keruangan dan hasil belajar siswa pada dimensi tiga, masih rendah.
Karena itu dalam pembelajaran geometri diperlukan model pembelajaran yang
efektif  dan dapat meningkatkan kemampuan keruangan siswa. Tujuan dari
penelitian adalah menghasilkan pengembangan  perangkat pembelajaran bercirikan
pemberdayaan kegiatan belajar kelompok untuk meningkatkan kemampuan
keruangan yang valid dan efektif. Metode pengembangan  perangkat pembelajaran
ini menggunakan tahapan Plomp yang meliputi investigasi awal, perancangan,
realisasi/konstruksi,  pengujian, evaluasi/ revisi, dan  implementasi.  Penelitian
dilakukan  di SMA 6 Semarang.  Hasil   penelitian menunjukkan: 1) aktivitas siswa
baik, 2) aktivitas guru baik, 3) hasil tes tuntas, secara individual/ kelompok,  4)
kemampuan keruangan siswa meningkat, dan 5) respon guru dan siswa positif.
Hasil pengembangan perangkat pembelajaran berkualifikasi valid dan efektif.

Abstract

Spatial ability and learning outcomes of  students in three dimensions, is still low. In this
geometry lesson, necessary and effective learning model can improve spatial abilities. Purposes
of  this research: (1) produces of  mathematical teaching equipments model of  developing
lesson material containing character with empowerment of  group learning activities to
increase spatial ability practical. Development and learning device based on the stage Plomp,
including initial investigation, design, ealization/construction, testing, evaluation/revision,
and implementation. The study was conducted at SMA 6 Semarang. The results showed: 1)
the activities of  students are well, 2) the activities of  teachers are well, 3) test results indicate
completion, 4) increase students’ spatial abilities, 5) the response of  the teacher and student
positively to learning. The results of  the development in the form of  qualified teaching model
valid and effective.