IMPLEMENTASI PENDEKATAN MULTIPLE INTELLIGENCES DALAM METODE PRAKTIKUM UNTUK MELIHAT PENINGKATAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA SMA

  • - Hartono Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang, Indonesia,50229
  • Dhimas Nur Setyawan Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang, Indonesia,50229
  • Sukiswo Supeni Edie Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang, Indonesia,50229
Keywords: Multiple Intelligences approach, practicum, Scientics Process

Abstract

Nowadays, learning which is needed not only on the evaluated orientation but also the process of learning itself. Learning  model bases on the scientical process as the form of learning strategy, practically it requires the activities of all component such as students, teacher, and school. This research aims to know the improvement of students scientical process skill using the implementation of Multiple Intelligences approach on practicum methode. The experiment research designs Posttest Control Group Design Only is held in senior high school 2 of Magelang. The subjects are seconds semester of X graders 2012/2013. The technic of data analysis which is used is Gain test and T test. Based on the result of data analysis can be concluded that the scientical process improvement of experimental group which using Multiple Intelligences approach on practicum methode is higher than the control group which applies the random distribution

References

Chatib, M. 2012. Sekolahnya Manusia. Bandung : Kaifa.

Haryono. 2007. Efektifitas Pendekatan Keterampilan Proses dan Ekspositori dalam Pembelajaran Sains Ditinjau dari Cara Berpikir Siswa. Semarang: Unnes Press

Jasmine, J. 2012. Metode Mengajar Multiple Intelligences. Bandung: Nuansa Cendekia.

Kwartolo, Y. 2012. Multiple Intelligences dan Implementasinya dalam Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Penabur. 18/11: 66-77

Permendiknas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Setiyowati, T., M. Sukisno, dan B.N. Mindyarto. 2009. Pengajaran Gelombang Elektromagnetik Menggunakan Teori Intelegensi Ganda untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 5: 28-35.

Sulistyowati. 2011. Pengaruh Pembelajaran Kontekstual dan Gaya Kognitif terhadap Sikap Nasionalisme Siswa Kelas XI IPS SMA N 1 Kuta Kabupaten Badung Tahun 2009-2010. Tesis. Singaraja : Program Pasca Sarjana Universitas Pendidikan Ganesha. (Online) pasca.undiksha.ac.id/e-journal/ di unduh 10 Februari 2013.

Susanto, H. 2005. Penerapan Multiple Intelligences dalam Sistem Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur. 5/4: 67-75.

Wardani, S. 2008. Pengembangan Keterampilan Proses Sains dalam Pembelajaran Kromatografi Lapis Tipis Melalui Praktikum Skala Mikro. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 2/2: 317-312.S.

Wiyanto, dan D.Yulianti. 2009. Perancangan Pembelajaran Inovatif. Semarang: UNNES PRESS.

Section
Articles