Aco, H. (2018). Minggon Jatinan Jadi Pusat Jajan Tradisional Batang di Hutan Kota Rajawali. https://www.tribunnews.com/travel/2018/04/22/minggon-jatinan-jadi-pusat-jajan-tradisional-batang-di-hutan-kota-rajawali (diunduh pada 27 November 2019).
Alizadeh, Asgar. (2013). “Market Orientation and Business Performance among SMEs based in Ardabil Industrial City Iran”. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review. 2(7): 38-47.
Alma, Buchari. (2012) Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Amatulli, C Caputto dan Guido, G. (2010). “Strategic Analysis throught the General Electric/McKinsey Matrix: An Application to the Italian Fashion Industry”. International jurnal of business and management. Vol 6 No. 5 May, pp 61-75.
Anshori, Yusak. (2010). “Pengaruh Orientasi Pasar, Intellectual Capital dan Orientasi Pembelajaran terhadap Inovasi (Studi kasus pada Industri Hotel di Jawa Timur)”. Jurnal Manajemen dan Bisnis. 3(3): 317-329.
Aristiyo, Roro. (2017). “Meningkatkan Kinerja Pemasaran melalui Keunggulan Bersaing dengan Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, dan Kemitraan”. Management Analysis Journal. 6(1): 37-44.
Arifah, Novia Ichtisari. (2014) “Promotion Strategi Dan Peran Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan”. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen.Vol 3, No 6 2014
Asadollahi, A. (2011). “Investigation The Relationship Between Low Involvement Products and High Involvement Product With Advertisement Strategies”. Contemporary Marketing Riview. Vol 1(5) pp. -01-04.
Assauri, Sofjan. (2010). Strategic Managemen: Sustainable Competitive Advantage. Jakarta: Rajawali Press.
Atiko, Gita, dkk. (2016). “Analisis Strategi Promosi Pariwisata Melalui Media Sosial Oleh Kementrian Pariwisata RI (Studi Deskriptif pada Akun Instagram @Indtravel)”. Jurnal Sosioteknologi. Vol 15 No. 3 Desember 2016.
Atmoko, T. Prasetyo Hadi. (2014). “Strategi Pengembangan Potnsi Desa Wisata Brajan Kabupaten Sleman”. Jurnal Media Wisata. Vol. 12 No.2, November 2014.
Azkar, Muhammad & Ida Bagus Suryawan. (2018). “Peranan Atraksi Wisata Budaya di Desa Kartalangu”. Jurnal destinasi pariwisata. [S.1.], P 54-62, june 2013. ISSN 2548-8937.
Babkin, A.V., Lipatnikov, V.S., & Muraveva, S.V. (2015). “Assessing the Impact of Innovation Strategies and R&D Costs on the Performance of IT Companies”. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2(7): 749-758.
Badan Pusat Statistik. (2019). Jumlah Produksi dan Nilai Produksi Perikanan Laut Kabupaten dan Kota di Jawa Tengah.
Bhaumik, S., M Baba, S Estrin, T Mickiewicz. (2012). “Entrepreneurial Orientation in Eastern Emerging markets: The Impact on Profitability of Business Groups Affiliates versus Independent Firms in India”. Entrepreneurship Departement London Business School. 1(45).
D’Aveni, R. (2010). “How To Escape The Differentiation Proliferation Trap”. Strategy & Leadership.Vol 38 No 3 2010, pp 44-49. Emerald Group Publishing Limited , ISSN 1087- 8572.
Darmanto. (2015). “Keterkaitan antara Dimensi Orientasi Strategi dan Kinerja Pemasaran”. University Research Colloquim. 2407-9189.
Dewi, Ni Made Putri., dan Ni Wayan Ekawati. (2017). “Peran Keunggulan Bersaing dalam memediasi Pengaruh Orientasi Pasar terhadap Kinerja Pemasaran”. E-Jurnal Manajemen Unud. 6(9):4947-4977.
Dinas Kepemudaan, Olahraga, Dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah. (2018). Buku Statistik Pariwisata Jawa Tengah Tahun 2017. Semarang.
Dinas Kepemudaan, Olahraga, Dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah. (2019). Buku Statistik Pariwisata Jawa Tengah Tahun 2018. Semarang.
Dinas Kepemudaan, Olahraga, Dan Pariwisata Provinsi Jawa Tengah. (2019). Draft Statistik Pariwisata Jawa Tengah Tahun 2018. Semarang
Dirgantoro, Crown. (2002). Keunggulan Bersaing Melalui Proses Bisnis. Jakarta: PT. Grasindo.
Djodjobo. N.V., dan Tawas, H.N. (2014). “Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, dan Keunggulan Bersaing terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning”. Jurnal EMBA. 2(3): 1214-1224.
Farida, Naili. (2016). “Faktor Penentu Kinerja Pemasaran, Inovasi, Kemampuan Pasar dan Kinerja Pemasaran”. Jurnal Dinamika Manajemen. 7(1): 56-65.
Fauni, Arini Mayang. (2017). “Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, Inovasi Usaha dan Keunggulan Bersaing terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah Konveksi Kabupaten Kudus”. Journal of Economic Education. 6(2): 124-133.
Ferdinand, Augusty. (2000). Manajemen Pemasaran sebuah Pendekatan Stratejik. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Handrimurtjahyo, A. D., Susilo, Y. S., dan Soeroso, A. (2007). “Faktor-faktor penentu Pertumbuhan Usaha Industri Kecil: pada industri Gerabah dan Keramik Kasongan Bantul Yogyakarta”. Pararell Session III A: Agricultural and Rural Economy.
Hartanty, I.T., dan Ratnawati A. (2013). “Peningkatan Kinerja Pemasaran melalui Optimalisasi Keunggulan Bersaing”. Ekonomi dan Bisnis. 14(2).
Haryanti, Setyani Sri., dan Linda Nursusila. (2016). “Membangun Kinerja Pemasaran Berbasis Inovasi Produk dan Keunggulan Bersaing (Studi empiris pada Kerajinan Gintar di Kab Sukoharjo)”. 2(1): 1-19.
Hassim, Affendy A., Abdul-Talib, A.N., Abu Bakar, A.R. (2011).”The Effect of Entrepreneurial Orientation on Firm Organisational Innovation and Market Orientation Towards Firm Business Performance”. International Conference on Sociality and Economics Devolopment. 10 : 280-284.
Hidayat, Marceilla. (2011). “Strategi Perencanaan dan Pengembangan Obyek Wisata (Studi Kasus Pantai Pangandaran Kabupaten Ciamis Jawa Barat)”. Tourism and Hospitaly Essential (THE) Journal. Vol. 1 No. 1, 2011-33.
Hidayat, Hanifan Fahmi. (2017). “Strategi Manajemen Marketing Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Klaten 2016/207. Tesis. Surakarta: Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Hoque, Abu S.M.M. (2018). “The Effect of Entrepreneurial Orientation on Bangladeshi SME Performance: Role of organizational culture”. International Journal of Data and Network Science. 2(6): 1-14.
Iradat, Muh Isra. (2019). “Perumusan Strategi Pemasaran Untuk Kabupaten Wonosobo Sebagai Destinasi Berbasis Ekowisata”. Tesis. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Jalali, A., Jaafar, M., & Ramayah, T. (2013). “Entrepreneurial Orientation and Performance: The Interaction Effect of Customer Capital”. World Journal of Enterpreneurship, Management and Sustainable Development. 10(1): 48-68.
Jatmiko, Rohmat Dwi & Sri Nastiti Andharini. (2012). “Analisis Experiental Marketing dan Loyalitas Pelanggan JasaWisata (Studi Pada Taman Rekreasi Sengkaling Malang”. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. Vol.14, No 2 hal 128-137. ISSN. 1411-1438. Terakreditasi B.
Karta , Ni Luh Putu Agustini I Ketut Putra Suarthana, (2014). “Strategi Komunikasi Pemasaran Ekowisata pada Destinasi Wisata Dolphin Hunting Lovina”. Jurnal Manajemen Strategi Bisnis dan Kewirausahaan Vol.8 No 1, ISSN 1978-2852.
Kartajaya, Hermawan. (2005). Attracting Tourist Traders . Jakarta: Gramedia. Pustaka Utama.
Khan, Abdul Highe., Ahasanul Haque., dan Muhammad Sabbir Rahman. (2013). “What Makes Tourists Satisfied? An Empirical Study On Malaysian Islamic Tourist Destination”. Middle-east journal of scientific research.
Kotler, P.( 1992). Manajemen pemasaran, edisi kedelapan. Jakarta: salemba empat
Kotler, P. dan Gary, A. (2014). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Kotler, P. (2005). Manajemen Pemasaran Jasa. Klaten: PT Indeks Kelompok Gramedia.
Kotler, P dan G Amstrong. (2008). Manajemen Pemasaran, Edisi 13, Jilid II. Jakarta: Erlangga.
Kotler, P dan Keller, K.L. (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi ke 12. Jakarta : Erlangga.
Kaswanto. 2015. Land Suitability For Agrotourism Through Agriculture, Tourism, Beautification And Amenity (ATBA) Method. Procedia Environmental Sciences 24 ( 2015 ) 35 – 38 1878-0296 © 2015 The Authors. Published by Elsevier B.V.
Lee, Michael. (2012). “Strategi Pemasaran dan Integrated Marketing Communications dengan Pendekatan dari Interface Marketing- Finance pada produk shampoo Clear di PT. Unilever Indonesia Tbk. Tesis. Jakarta: Universitas Indonesia.
Lovelock dan Wright, (2005). Manajemen Pemasaran Jasa. Jilid I. Jakarta: Penerbit PT Indeks Kelompok Gramedia.
Lupiyoadi, Hamdayani (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi kedua. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Mardiani, Yuyun dan Murwatiningsih. (2015). “Pengaruh Fasilitas Promosi Terhadap Kepuasan Pengunjung Melalui Keputusan Bekunjung Sebagai Variabel Interverning Pada Objek Wisata Kota Semarang”. Management Analysis Jurnal.Vol 4 No 1. ISSN 2252-6552.
Medhika, Nyoman G.A.J., I Gusti Ayu K.G, Ni Nyoman K.Y. (2018). “Peran Keunggulan Bersaing dalam Memediasi Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan dengan Kinerja UKM”. Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia. 1(2): 183-195.
Merakati, Indah (2017). “Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi, dan Orientasi Kewirausahaan melalui Keunggulan Bersaing terhadap Kinerja Pemasaran”. Journal of Economic Educcation. 6(2):114-123.
Musrifah. (2017). “Pengaruh Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja Pemasaran melalui Keunggulan Bersaing”.Management Analysis Journal. 6(4):496-505.
Minggon Jatinan Kuliner Tradisional Tempo dulu. https://www.mbatang.com/2018/05/minggon-jatinan-kuliner-tradisional.html (diunduh 28 November 2019).
Moleong, Lexi, J. (2002). Metode penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Moleong, Lexy, J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif . Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mursid, M. (2016) Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Ni’mah, Izzatun, & Fafurida, (2016). “Public-Private Partnership Untuk Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Sektor Pariwisata Wilayah Kedungsepur”. Economics Development Analysis Journal. Vol 5 No 4 (2016) ISSN 2252-6765.
Pendit, Nyoman, S. (2006). Ilmu Pariwisata Sebuah Pengantar Perdana. Jakarta: Pradnya Paramita.
Pitana, I.G. dan Putu, G.G. (2005). Sosiologi Pariwisata . Yogyakarta : Andi Offset.
Peraturan Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Republik Indonesia No. 5 Tahun 2014 tentang Pedoman Penyelenggaraan Perjalanan Wisata Pengenalan.
Peraturan Menteri Kebudayaan dan Pariwisata Nomor PM. 37/ UM.001/MKP/07 tentang Kriteria dan Penetapan Destinasi Pariwisata Unggulan.
Prajanti, Sucihatiningsih Dian Wisika. (2014). “Strategy for controlling agricultural land conversion of paddy by using analytical hierarchy process in Crentral Java”. Management of Environmental Quality: An International Jurnal. Volume 25, Number 5, 2015, pp 631-647 (17). Emerald Group Publishing United.
Prasetiani, Catur Ragil Sutrisno. (2018). “Perumusan Strategi Pengembangan Wisata Kuliner“Minggon Jatinan” Menuju “Visit Batang 2022”. Makalah. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis Universitas Pekalongan ke-37 di Universitas Pekalongan. Pekalongan 14 November 2018.
Ratnasari, Yusniar Dwi. (2016). “Dinas Pariwisata Dan Kebudayaan Kabupaten Jepara Dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung Pantai Tirta Samudra”. Jurnal Strategi Komunikasi Pemasaran.
Ratu Christina & Made Adikampana, M. (2016). “Strategi Pemasaran Desa Wisata Blimbingsari Kabupaten Jembrana”. Jurnal Destinasi Pariwisata. Vol 4 No. 1, 2016. ISSN 2338811
Rohmat. (2015). Manajemen Kepemimpinan Kewirausahaan. Yogyakarta: Cipta Media Aksara (Anggota IKAPI).
Rohmat. (2016). Membangun Bangsa Berwawasan Kewirausahaan. Yogyakarta: Gerbang Media Aksara.
Rusdarti. (2010). “Potensi Ekonomi Daerah Dalam Pengembangan UKM Unggulan Di Kabupaten Semarang”. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan. Volume 3, No. 2 Semarang. Universits Negeri Semarang.
Saarinen, Jarrko. (2010). “The Regional Economics og Tourism in Northern Findland: The sosio-economic Implication of Recent Tourism Development and Future Possibilities for Regional Development”. Original Article. DOI: 10.1080/15022250310001927.
Saefudin, A. (2018). Bernostalgia dengan Kuliner Masa Lalu di Minggon Jatinan Batang.https://www.kompasiana.com/sayeva/5aee7f25ab12ae537c49cb32/bernostalgia-dengan-kuliner-masa-lalu-di-minggon-jatinan-batang( diunduh pada 27 November 2019).
Safitasari, Cici dan Ida Maftukhah. (2017). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi dan Citra Destinasi Terhadap Kepuasan Melalui Kepuasan Pengunjung”. Management Analysis Journal. Vol. 6 No. 3 ISSN 2252-6552.
Salah, Wahab. (1996). Manajemen Kepariwisataan. Jakarta : Pradnya Paramita
Sanggali, Aulia & I Putu Sudana. 2016. “Strategi Pemasaran Paket Wisata pada PT. Merrys Tour and Travel Service”. Jurnal IPTA. Vol. 4, No. 2 ISSN 2338-8633. Terakreditasi B.
Saputra. Rahman, dkk. (2018). “Penerapan Strategi Pemasaran 8P Terhadap Peningkatan Omset Penjualan Pada Warung Marso Malang”. Jurnal Ekskutif Volume 15 No. 1 Juni 2018.
Sasongko, A. (2018). Serunya Minggon Jatinan Pusat Jajan Tradisional Batang. https://republika.co.id/berita/p7ljho313/serunya-minggon-jatinan-pusat-jajan-tradisional-batang (diunduh pada 27 November 2019).
Soedarso, dkk. (2014). “Potensi dan Kendala Pengembangan Pariwisata Berbasis Kekayaan Alam Dengan Pendekatan Marketing Places (Studi kasus Pengembangan Pariwidata di Kabupaten Bojonegoro)”. JSH: Jurnal Sosial Humaniora. Vol. 7, No. 2, 136-149. Terakreditasi B.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2013a). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. (2013b). Metode Penelitian Manajemen. Bandung : Alfabeta
Suharsimi, Arikunto (2006). Manajemen Penelitian. Cetakan Ketujuh. Jakarta : Rineka Cipta.
Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah. Jakarta.
Undang- Undang Nomor 10 Tahun 2010 tentang Pariwisata. Jakarta.
Tjiptono, Fandi. (1995). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, Fandi. (2008). Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Bayu Media
Tjiptono, Fandi. (2008). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.
Tutik., Sucihatiningsih Dian Wisika P., dan Kardoyo. (2018). “Strategi Pengembangan Wisata Goa Kreo Di Kota Semarang. Vol 7 No.2 pages 84-93. ISSN 2301-7341.
Yoeti, Oka A. (1996). Pemasaran Pariwisata. Bandung: Bandung Angkasa.
Yoeti, Oka A. (2008). Pemasaran Pariwisata. Bandung: Bandung Angkasa
Poudel, K.P., Carter, R., & Lonial, S. (2012). “The Process Aspect of Entrepreneurial Orientation-Performance Relationship Uncovering the mediating Roles of Technological Capabilites, Innovationa and Firm Growth”. Frontiers of Entrepreneurship Research. 32(12): 16.
Sari, Lila Fitria. (2013). “Pengaruh Orientasi Pasar dan Kreativitas terhadap Kinerja Pemasaran Pedagang Pakaian Jadi di Pasar Kliwon Kabupaten Kudus”. Management Analysis Journal. 2(1): 110-1116.
Suendro, G (2010). “Analisis Pengaruh Inovasi Produk Melalui Kinerja Pemasaran Untuk Mencapai Keunggulan Bersaing Berkelanjutan (Studi Kasus Pada Industri Kecil dan Menengah Batik Pekalongan)”. Tesis. Semarang: Fakultas Magister Manajemen UNDIP.
Sulistyawati, Ardiani Ika. (2012). “Pengaruh Kepuasan Karyawan, Training, Turnover, dan Produktivitas Karyawan terhadap Keunggulan Bersaing melalui Kinerja Pemasaran”. Jurnal Dinamika Akuntansi. 4(2): 83-93.
Udriyah. (2019).“The Effects of Market Orientation and Innovation on Competitive Advantage and Business Performance of Textile SMEs”. Management Science Letters. 9(5): 1419-1428.
Wahyudin, Agus. (2015). Metodelogi Penelitian Bisnis dan Pendidikan (Edisi 1). Semarang: UNNES Press.
Zaini, Achmad. (2014). “Effect of Competitive Advantage as a mediator variable of Entrepreneurship Orientation to Marketing Performance”. IOSB Journal of Business and Management. 16(5): 5-10.
- Abstract viewed - 102 times
- PDF downloaded - 88 times
Affiliations
Dewi Yuniar Magetana
Postgraduate, Universitas Negeri Semarang
Joko Widodo
Postgraduate, Universitas Negeri Semarang
Murwatiningsih Murwatiningsih
Postgraduate, Universitas Negeri Semarang
A Marketing Mix Strategy to Improve the Marketing Performance on Tourist Destination of Wisata Minggon Jatinan at Hutan Rajawali in Batang
Vol 11 No 1 (2022): June 2022
Submitted: May 11, 2023
Published: May 12, 2023
Abstract
The aim of this study is to describe and analyze a marketing strategy. It is a qualitative research study. The data were collected by using observation and interview with descriptive analysis. The data collection method was using observation, interview, and documentation. The data validity technique used in this study was data triangulation techniques, a triangulation of sources and techniques. The analysis method used a descriptive analysis to describe and analyze the strategy marketing in marketing mix strategy on the tourist destination of Minggon Jatinan. Results of the study showed that based on the descriptive analysis and 4P mix strategy, the marketing strategy at tourist destination of Minggon Jatinan to improve the marketing performance has been maximum. Product of the tourist destination, especially traditional culinary specialties can improve the marketing performance. Price of the Minggon Jatinan is a subsidy from the local government of Batang so that this destination is free and equipped with cheap culinary choices which can improve the marketing performance. Place of this destination which is reachable in the center of the city with a leafy atmosphere can improve the marketing performance. The promotion used social media and conducting some events and challenges can improve the marketing performance.