Abstract

Abstrak
___________________________________________________________________
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan guru, aktivitas siswa, dan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas IVA SDN Petompon 02 Semarang. Desain penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang terdiri atas empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian ini adalah guru dan 40 siswa kelas IV SDN Petompon 02 Semarang. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan nontes. Teknik analisis data menggunakan teknis analisis deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukan terjadi peningkatan keterampilan guru, aktivitas siswa, dan keterampilan menulis karangan narasi. Keterampilan guru pada siklus I memperoleh skor total 22,5 dengan kategori baik dan meningkat pada siklus II menjadi 31,5 dengan kategori sangat baik. Aktivitas siswa pada siklus I memperoleh jumlah rerata skor 20,86 dengan kategori baik dan meningkat pada siklus II menjadi 29,34 dengan kategori sangat baik. Keterampilan menulis karangan narasi siswa siklus I memperoleh rata-rata kelas 73 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 67,5% dan meningkat pada siklus II menjadi 79,81 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 87,5%. Simpulan penelitian ini adalah model concept sentence berbantuan media visual dapat meningkatkan keterampilan guru, aktivitas siswa, dan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas IV SDN Petompon 02 Semarang.

This study aims to improve the teacher skills, student activities, and narrative essay writing skills of fourth grade students of the State Elementary School (SDN) Petompon 02 Semarang. The research design using classroom action research that include planning, implementation, observations, and reflection. The study consisted of two cycles. The subjects of the study are the teacher and 40 fourth grade students of the SDN Petompon 02 Semarang. The data collection used non-test techniques such as observation, documentation and field notes. Data analysing technique consists of quantitative and qualintative data. The Results of study show that the teacher skills, student activities, and narrative essay writing skills has improving. The outcomes of teacher skills research in the first cycle got the 22,5 total score which is catagorized good, and in the second cycle the score increased to 31,5 which is catagorized very good. The activities students in the first cycle got the average 20,86 score which is catagorized good, and in the second cycle the score increased to 29,34 which is catagorized very good. The classical completeness of the outcomes of narrative essay writing skills in the first cycle got the class average 73 and the percentage is 67,5% and in the second cycle it improved to 79,81 and the percentage is 87,5%. It can be concluded that concept sentence model assisted by visual media can improve the teacher skills, student activities, and narrative essay writing skills of fourth grade students of SDN Petompon 02 Semarang.