https://globaljournals.org/GJHSS_Volume13/2-Motivational-Techniques-and-Learners.pdf
Ariyanti, L. D. & Zulaeha, I. (2017). Tindak Tutur Ekspresif Humanis dalam Interaksi Pembelajaran di SMA Negeri 1 Batang: Analisis Wacana Kelas. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 111-122.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/17272
Aryani, M. F. (2014). Studi Kasus Penerapan Pendekatan Saintifik pada Guru-guru di SMA N 1 Bawang (Studi pada Tahun Ajaran 2013/2014). Economic Education Analysis Journal, 3(3), 558-563.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4511
Budiani, S., Sudarmin & Syamwil, R. (2017). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Pelaksana Mandiri. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(1), 45-57.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujet/article/view/15998
Erliafika, D. N. (2017). Penggunaan Kalimat dalam Teks Anekdot. Belajar Bahasa, 2(1), 11-20.
http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/BB/article/view/642
Hardiyanti, K. (2015). Penerapan Keterampilan Memberi Penguatan Guru dalam Pembelajaran di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Karangsari Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo Tahun Ajaran 2014/2015. BASIC EDUCATION Jurnal Elektronik Mahasiswa Prodi PGSD, 4(14), 1-12.
http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/1174
Hendreksen, T., Sulissusiawan, A. & Simanjutak, H. (2016). Numeralia dalam Bahasa Dayak Desa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(7), 1-10.
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/16105
Irawati, E. S. (2012). Karakteristik Bahasa Indonesia Tuturan Siswa Kelas I SDN Kesatrian 1 Malang dalam Interaksi Balajar Mengajar. Sastra, 1(1), 1-12.
http://jurnal-online.um.ac.id/data/artikel/artikel123AA44B79BB27DA209177FF5C42EB53.pdf
Jamaluddin, N. Hj. (2012). Kata Adverba atau Kata Sifat? Jurnal Bahasa, 1(1), 204-219.
http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/3-Kata-Adverba-atau-Kata-Sifat.pdf
Kinyanjui, M. W., Aloka, P. J. O., Mutisya, S. K., Ndeke, F. N. & Nyang’ara, N. M. (2015). Classroom Reinforcement Schedules and Their Effectiveness in Selected Kenyan Primary School. Journal of Educational and Social Research, 5(3), 41-52.
http://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/view/7698
Lestari, P. D., Dwijanto & Hendikawati, P. (2016). Keefektifan Model Problem-Based Learning dengan Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas VII. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2), 146-153.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujme/article/view/11405
Libert, A. R. (2011). On Conversational Valence and Definition of Interjections. Proceedings of the 42nd Australian Linguistic Society Conference 2011.
https://openresearch-repository.anu.edu.au/handle/1885/9404?mode=full
Lindawati. (2015). Kalimat Imperatif Bahasa Kepulauan Tukang Besi. Jurnal Humanika, 3(15), 1-17.
http://ojs.uho.ac.id/index.php/HUMANIKA/article/view/593
Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter dan Konservasi pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 28-35.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/view/2898
Moleong, L. J. (2007). Metodolgi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyadi. (2008). Struktur Frasa Adjektival dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 4(1), 22-30.
https://www.researchgate.net/publication/48379299_struktur_frasa_adjektival_dalam_bahasa_indonesia
Oktafianikoling, D. R. (2016). Konstruksi Kalimat Pasif dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Bastra Bahasa dan Sastra, 1(2), 1-24.
http://ojs.uho.ac.id/index.php/BASTRA/article/view/1507
Putra, M., Darsana, I. W. & Darmayanti, N. M. A. M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together Berbasis Reinforcement terhadap Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPS Siswa Kelas V. International Journal of Elementary Education, 1(2), 145-152.
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE/article/view/11607
Sedyadiasto, Z. & Suharto, S. (2012). Pemberian Penguatan untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Seni Budaya Siswa Kelas VIID SMP Islam Sudirman Ambarawa. Jurnal Seni Musik, 1(1), 22-34.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jsm/article/view/1798
Sholikhah, L. D., Sugiharto, D. Y. P. & Tadjri, I. (2017). Model Konseling Kelompok dengan Teknik Penguatan Positif untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 62-67.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/17438
Sofyan, A. N. (2015). Frasa Direktif yang Berunsur di, dari, dan untuk dalam Bahasa Indonesia: Kajian Sintaksis dan Semantis. Sosiohumaniora, 17(3), 262-267.
http://jurnal.unpad.ac.id/sosiohumaniora/article/view/8344
Sundari, F. S. & Muliyawati, Y. (2017). Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa PGSD. Pedagonal Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 26-36.
https://journal.unpak.ac.id/index.php/pedagonal/article/view/225
Susanti, E. (2016). Glosarium Kosakata Bahasa Indonesia dalam Ragam Media Sosial. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 229-250.
http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/dialektika/article/view/5188
Susilo, B., Zulaeha, I. & Subyantoro. (2016). Pembelajaran Meringkas Isi Buku dengan Model CIRC dan Latihan Penelitian Berdasar Kreativitas Verbal Peserta Didik Sekolah Dasar. Journal of Primary Education, 5(1), 27-35.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/12889
Wahyuni, R. D. (2016). Hubungan antara Reinforcement dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Segugus II Nanggulan Kulon Progo. BASIC EDUCATION Jurnal Elektronik Mahasiswa Prodi PGSD, 5(10), 958-969.
http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/1373
Widiatmoko, B. & Waslam. (2017). Interjeksi dalam Bahasa Indonesia: Analisis Pragmatik. Pujangga Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(1), 83-97.
http://journal.unas.ac.id/pujangga/article/view/330
Yatim, D. (2016). Penggunaan Penguatan dalam Pembelajaran Bidang Studi PPKn di Kelas IX SMPN 10 Tenggarong. Cendekia Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 79-90.
http://cendekia.pusatbahasa.or.id/index.php/cendekia/article/view/84
Zulaeha, I. (2015). Model Investigasi Kelompok dengan Teknik Adu Argumen sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Calon Guru Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan, 32(1), 25-35.
https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/JPP/5704
- Abstract viewed - 1377 times
- pdf downloaded - 4983 times
Affiliations
Aulia Nur Fitrianti
Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Ida Zulaeha
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Kustiono Kustiono
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Type of Verbal and Non-Verbal Reinforcement Given by Teacher in Elementary School
elementary school; learning process; verbal and non-verbal reinforcement
Vol 7 No 3 (2018): December 2018
Submitted: Jul 26, 2018
Published: Dec 1, 2018
Abstract
The study aimed to analyze the form of reinforcement which given by teachers on its implementation in elementary school. This qualitative study uses data collecting technique in the form of observation and interview. The data were analyzed by using triangulation method. The results showed that there were two forms of reinforcement given by teachers in elementary school, namely verbal and non verbal reinforcements. Verbal reinforcement consists of 3 forms, namely: the form of verbal reinforcement of word, phrase, and sentence. The form of verbal reinforcement of word consists of 3 forms, namely: the form of verbal reinforcement of the numeral word, adjective, and interjection. The form of verbal reinforcement of phrases consists of 2 forms, namely: verbal reinforcement of verbal phrase and adjective phrase. The form of verbal reinforcement of sentence consists of 3 forms, namely: the form of verbal reinforcement of news sentence, command sentence, and interjection sentence. The reinforcement form that is often provided by the teacher in its implementation ofthe Elementary School is a form of non verbal reinforcement.