http://oldpasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_ep/article/view/1586
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Alvian, A Yulianto, & B. Subali. (2017). Desain Alat Peraga Digital Image Creator for Optical Microscope (DIGICOM) dalam Pembelajaran IPA untuk Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak. Unnes Physics Education Journal, 6(3), 33-37.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej/article/view/19312
Arini, F. Z. R., Susilaningsih, E., & Dewi, K.N. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Proses untuk Mengukur Keterampilan Sains dan Aktivitas Siswa SMP. Journal of Innovative Education, 6(2), 170-178.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise/article/view/19715
Badiah, L. I. (2016). Keefektifan Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Modul Audio Interaktif Mengenal Bagian Akar Dan Fungsinya Untuk Siswa Tunanetra Kelas IV DI SLB YPAB Surabaya. Helper Jurnal Bimbingan Konseling, 32(2).
http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/helper/article/view/463
Dariyati, I. G. A., A. A. I. N. Marhaeni, & Ni K. Widiartini. (2015). Pengaruh Pembelajaran Praktik Berbantuan Media Audio Terhadap Kemampuan Motorik dan Motivasi Belajar Siswa SMP DI SLB A Negeri Denpasar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian dan Evaluasi pendidikan Indonesia, 5(1): 1-10.
http://oldpasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_ep/article/view/1582
Desiningrum, D. R. (2016). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Psikosains.
Dirgayusa, N. M., N. Dantes, & I. N. Natajaya. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Peta Taktual Dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar IPS Pada Siswa SMALB DI SLB A Negeri Denpasar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi pendidikan Indonesia, 5(1): 1-9.
http://oldpasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_ep/article/view/1580
Lintang, A. C. Masrukan & S. Wardani. (2017). PBL dengan APM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Percaya Diri. Journal of Primary Education, 6(1), 27-34.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/14510
Maretasari, E., B. Subali, & Hartono. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Laboratorium Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Anak. Unnes Physics Education Journal, 1(2), 28-31.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej/article/view/1375
Oktafiani, P., B. Subali, & S. S. Edie. (2017). Pengembangan Alat Peraga Kit Optik Serbaguna (AP-KOS) untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 189-200.
https://journal.uny.ac.id/index.php/jipi/article/view/14496
Patonah, S., D. Nuvitalia, E. Saptaningrum, Khumaedi, & A. Rusilowati. (2017). The Development of Teaching Aid in The Implementation of Natural Science in The Curriculum 2013 Junior School.Journal of Physics: Conference Series, 824, 1-6.
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/824/1/012023
Puspitorini, R., A. K Prodjosantoso, B. Subali, & Jumadi. (2014). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif dan Afektif. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3, 413-420.
https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/2385
Rusilowati, A., Susilo. & Susanto, H. (2016). Analisis Kebutuhan dan Potensi Pengembangan Alat Peraga IPA untuk Siswa Sekolah Luar Biasa. Seminar Nasional MIPA 2016.
Saleh, S. (2014). Malaysian Students’ Motivation towards Physics Learning, European Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 223â€232.
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1107653.pdf
Saputro, E. B., A. Sopyan, & B. Subali. (2013). Kontribusi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Membantu Meningkatkan Pemahaman Konsep Pembiasan Cahaya Pada Siswa Kelas X SMA. Phenomenon Jurnal Pendidikan MIPA, 3(2), 103-110.
http://journal.walisongo.ac.id/index.php/Phenomenon/article/view/140
Sholihah, A. & A. Rusilowati. (2017). Dampak Strategi Problem Posing terhadap Critical Literacy Anak SLB. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 7(1), 22-29.
http://journal.walisongo.ac.id/index.php/Phenomenon/article/view/1491
Sudarsana, I. K. (2017). Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Hindu Melalui Efektivitas Pola Interaksi dalam Pembelajaran di Sekolah. Prosiding Semaya, 2, 134-142.
http://proceedings.jayapanguspress.org/index.php/semaya2/article/view/51
Sudijono, A. (2014). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, N. (2014). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Uno, H. B. (2017). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara
Widyastuti, R. (2016). Pola Interaksi Guru dan Siswa Tunanetra, Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 257 – 266.
http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-jabar/article/view/40
Wuli, J. T. R., S. Mulyani, E. Susilowati, A. Priyono, & B. Prasetyo. (2017). Pengaruh Self and Peer Assessment on Science Learning. Journal of Primary Education, 6(3), 218-223.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/21070
- Abstract viewed - 257 times
- pdf downloaded - 3653 times
Affiliations
Cintia Agtasia Putri
Public Senior High School 2 Kendal, Jawa Tengah, Indonesia
Ani Rusilowati
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Bambang Subali
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
Eclips Props to Probe Motivation of Visual Impairment Students in Learning Science
Vol 8 No 4 (2019): May 2019
Submitted: Jul 31, 2018
Published: Feb 4, 2019
Abstract
The purpose of this research was to describe the Special Needs School (SNS) students’ learning motivation improvement by using props. The research design used is one group pretest-posttest design. Data collecting techniques used are questionnaires and interview. The research subjects were four students with visual impairment in SNS ABC Swadaya Kendal. Two students suffer from low vision and two others suffer from total blindness. The data analysis used is percentage descriptive. This research was conducted for three meetings. The learning model used was inquiry model with eclipse as the material. The result of students’ motivation improvement was up to 25 %. The motivation of SNS students can be improved with the help of eclipse props especially in science lesson.