https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/540
Diner, L. (2014). Pemanfaatan Sumber Belajar untuk Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Budaya Jepang. Rekayasa Jurnal Terapan Teknologi dan Pembelajaran, 12(2).
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/rekayasa/article/view/10307
Fauziah, Safiah, I., & Habibah, S. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Lesson Study di Kelas V SD Negeri Lampagen Aceh Besar. Unsyiah Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 30-38.
http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/view/2501
Febrian, I. D., Wagiran, & Utami, S. P. T. (2016). Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama Satu Babak Melalui Media Film Bisu Siswa Kelas VIIIA SMP Negeri 5 Banjarharjo Kabupaten Brebes. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(2), 191-201.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/9089
Hartono, B. & Utami S. P. T. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Menggunakan Metode AAJI (Amati Jaring-jaring Ide) dengan Media Skema Barang Kenangan pada Siswa Kelas X Akuntansi SMK Masehi PSAK Ambarawa, Kabupaten Semarang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 9-16.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/14532
Indriyanti, M., & Sismulyasih, N. (2016). Hubungan Tes Membaca Berdasarkan Standar PIRLS Terhadap Kemampuan Membaca. Joyful Learning Journal, 6(3), 1-5.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj/article/view/8402
Lestari, R. D., Mulyani, M., & Subyantoro. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Induktif dengan Media Gambar Seri yang Bermuatan Nilai Karakter untuk Meningkatkan Kompetensi Menulis Paragraf Peserta Didik Kelas III. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 53-62.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/8692
Pintrich, P. & Elisabeth V. D. G. (1990). Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
http://rhartshorne.com/fall-2012/eme6507-rh/cdisturco/eme6507-eportfolio/documents/pintrich%20and%20degroodt%201990.pdf
Rahmawati, D., Haryadi, & N. Luriawati, D. (2017). Membaca Intensif Menemukan Gagasan Utama dengan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Melalui Teknik Kepala Bernomor Terstuktur Pada Siswa VII C SMP Negeri 1 Bonang Demak. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 13(1), 89-99.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/8761
Sari, S. D., Wagiran, & Baehaqie, I. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita Melalui Model Think Talk Write dengan Pemanfaatan Media Kliping Foto Jurnalistik pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 8 Batang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 25-30.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/11298
Sudiyati, Rustono, & Supriyanto T. (2016). Pengembangan Buku Panduan Motivatif yang Berbantuan Audio dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek yang Berbasis Pendidikan Kewirausahaan. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 63-72.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/8693
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukoyo, J. (2013). Hubungan Penguasaan Kosakata dan Minat Membaca dengan Kemampuan Menulis Eksposisi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa UNNES. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(1), 23-29.
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/2589
Suryaman, M. (2015). Analisis Hasil Belajar Peserta Didik dalam Literasi Membaca Melalui Studi Internasional (PIRLS) 2011. Litera Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 14(1), 170-186.
https://journal.uny.ac.id/index.php/litera/article/view/4416
Syafaah, N. & Haryadi. (2016). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman untuk Menemukan Gagasan Utama dengan Metode P2R dengan Teknik Diskusi pada Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Tarbiyatul Athfal Wedung Demak. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 23-29.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/14700
Ulfa, S. M. & Qomariyah, U. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Pendek melalui Media Gambar Seri dengan Menggunakan Teknik Pengandaian Diri sebagai Tokoh Cerita. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 1-7.
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/14686
Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Akasara.
Widaryanto, B. & Afiani, E. (2012). Studi Internasional Keterbacaan Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2010. VALUE Jurnal Evaluasi & Asesmen Pendidikan, 1(1), 27-38.
http://penilaian.kemdikbud.go.id/e-jurnal/index.php/jevas/article/view/13
- Abstract viewed - 792 times
- pdf downloaded - 4979 times
Affiliations
Teguh Budi Prakoso
Education Authorities of Semarang City
Rustono Rustono
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Eko Purwanti
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Effects of Reading Test, Writing Skills and Learning Motivation Toward Learning Outcome of Bahasa Indonesia Subject in Students in Primary School
Vol 8 No 1 (2019): January 2019
Submitted: Aug 5, 2018
Published: Aug 5, 2018
Abstract
Literacy culture has not been applied significantly in Bahasa Indonesia subjects in primary school. The purpose of this study was to examine the effect of reading test with Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) standard, writing skill, learning motivation, and learning outcome of Bahasa Indonesia partially; and determine the magnitude of the effect of reading tests with PIRLS standards, writing skills, through mediation of learning motivation toward Bahasa Indonesia learning outcomes. This research was a quantitative research of correlational type. The study was conducted at SD Gugus Sawojajar UPTD Pendidikan Banyumanik Sub-District of Semarang, involving 125 students of grade IV. Data collections used were documentation, tests and questionnaires. Methods of data analysis used descriptive and inferential analysis. The result of the research shows that there is influence of reading test with PIRLS standard toward learning outcome of Bahasa Indonesia subjects is 0.505 (medium category); the effect of writing skill on learning outcome of Bahasa Indonesia subjects is 0.676 (high category); the influence of learning motivation on learning outcome of Bahasa Indonesia subjects is 0.450 (medium category); the effect of reading test with PIRLS standard on learning outcome of Bahasa Indonesia subjects is motivated by learning motivation of 0.597 (medium category); and the influence of writing skills on learning outcome of Bahasa Indonesia mediated learning motivation is 0.694 (high category). The results of the study are expected to make effective in learning Bahasa Indonesia and get satisfactory learning outcomes.