http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/tp/article/view/3650
Anjarsari, D. R., Kurniati, E., & Utami, S. E. (2016). Pembelajaran Cerita Rakyat dengan Media Film Animasi Melalui Pendekatan Terpadu pada SD Negeri Maos Kidul 03. Lingua Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(2), 152-159. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/9085
Astuti, Y. W., & Mustadi, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD. Jurnal Prima Edukasia, 2 (2), 250-262. Retrieved from
https://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/article/view/2723
Chalimah, S. N. (2014). Efektivitas Metode STAD Berbantuan Modul Berbasis Pendidikan Karakter terhadap Hasil Belajar Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Kendal Tahun Pelajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 3(1), 173-181. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4232
Dewi, R. A. K., Nugroho, S. E., & Sulhadi. (2015). Pengaruh Media Computer Based Instruction (CBI) Berorientasi POE dalam Meningkatkan Motivasi dan Keterampilan Memprediksi IPA Siswa Kelas IV. Journal of Primary Education, 4(2), 139-146. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/10974
Ginting, T. B. R., Putra, I. K. A, Negara, I. G. A. O. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Quantum menggunakan Media Film Animasi terhadap Perkembangan Kemampuan Kosakata pada Anak Kelompok B di TK Gugus Jempiring Kecamatan Denpasar Barat Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 5(1). Retrieved from
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/11558
Hilal, A. S., Soesanto., & Wahyudi. (2015). Keefektifan Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar Sistem Pendingin. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Unnes, 15(1), 6-11. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPTM/article/view/5319
Ikhsanudin. (2014). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Wingeom terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Siswa SMA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(1), 40-49. Retrieved from
http://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/view/380
Indraswari, R. (2014). Penerapan Paduan Pembelajaran Problem Based Learning dan Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab. Lisanul' Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 5(4), 24-30. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa/article/view/4135
Istiana, N., Sarwi., & Masturi. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Belajar Fisika Siswa SMP Kelas VIII. Unnes Physics Education Journal, 5(1), 63-69. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/upej/article/view/12707
Kordaki, M., Daradoumis, T., Fragidakis, D., & Grigoriadou, M. (2012). Adapting the Collaborative Strategy ‘Students Team Achievement Divisions’ in an Information Technology Work Place. Antecedents of Collaborative Learning in Massively Multiplayer Online Games. pp.131-153. Retrieved from
https://www.researchgate.net/publication/267423870_Adapting_the_Collaborative_Strategy_'Students_Team_Achievement_Divisions'_in_an_Information_Technology_Work_Place
Mariya, D., Zaenuri., & Pujiastuti, E. (2013). Keefektifan Pembelajaran Model SAVI Berbantuan Alat Peraga terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(2), 40-47. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujme/article/view/3337
Nursa’ah, K. (2014). Inventarisasi Cerita Rakyat di Kabupaten Banjarnegara. Sutasoma: Journal of Javanese Literature, 3(1), 49-56. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/sutasoma/article/view/4031
Prabowo, A. N. & Warjiyono. (2014). Perancangan Animasi Dongeng untuk Pendidikan Anak Usia Dini Guna Melatih Kecerdasan Moral dan Linguistik. EVOLUSI - Jurnal Sains dan Manajemen, 2(2), 61-66. Retrieved from
http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/evolusi/article/view/632
Prihatin, A., Widodo, A. T., & Djuniadi. (2013). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Autocad. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 2(2), 127-133. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujet/article/view/2678
Pujianto, A., Nuryatin, A., & Subyantoro. (2015). Keefektifan Pembelajaran Keterampilan Menulis Cerpen dengan Model Investigasi Kelompok dan Model STAD Berdasarkan Tipe Kepribadian Peserta Didik Kelas VII. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 131-139. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/9871
Setiawanti, Y. (2014). Rekonstruksi Cerita Rakyat Djaka Mruyung di Kabupaten Banyumas. Sutasoma: Journal of Javanese Literature, 3(1), 42-48. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/sutasoma/article/view/4026
Suroso., Sunarso, A., & Sugianto. (2015). Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Strategi STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Journal of Primary Education, 4(1), 48-55. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/view/6922
Ulfah, D. M., & Soenarto, S. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Video dan Gambar terhadap Keterampilan Menulis Kembali Isi Cerita Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 22-34. Retrieved from
https://journal.uny.ac.id/index.php/jpe/article/view/7693
Widiastiti, N. P. A., Darsana, I. W., & Suadnyana, I. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Gugus 1 Mengwi Badung. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1), 1-10. Retrieved from
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1951
Wijayanti, T. F., Prayitno, B. A., & Marjono. (2013). Pengaruh Pendekatan SAVI melalui Model Pembelajaran Kooperatif STAD terhadap Hasil Belajar pada Siswa Kelas VII SMPA Negeri 14 Surakarta. Pendidikan Biologi Jurnal Pembelajaran Biologi, 5(1), 1-14. Retrieved from
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bio/article/view/1433
- Abstract viewed - 341 times
- pdf downloaded - 2692 times
Affiliations
Hastuti Hastuti
Universitas Negeri Makassar, Indonesia
Hari Bakti Mardikantoro
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Wiwi Isnaeni
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Effectiveness of STAD Model Assisted with Animation Film in the Learning of Writing Folklore of Grade IV Students
Vol 8 No 3 (2019): March 2019
Submitted: Dec 31, 2018
Published: Dec 31, 2018
Abstract
The purpose of this study was to determine the difference between the effectiveness of folklore writing learning taught by using the STAD model assisted with animated films and conventional learning. This study applied a quantitative research method with the research type of Quasy Experimental Design. The quasi-experimental design used in this study was pre-test – post-test Nonequivalent control group design. The sample of this study was SD N 207 Dampang as the experimental class and SDN 232 Dampang as the control class. Data collection technique was done by using test and non-test techniques. The results showed that there was a significant difference in the average score of learning folklore writing between the control class and the experimental class with a significance level of 0.05 and the N-gain value of the experimental class 0.37 in the medium category and that of the control class is 0.26 in the low category.