Ames, T., Reeve, E., Stewardson, G., & Lott, K. (2017).Wanted for 21st Century Schools: Renaissance STEM Teacher Preferred. Journal of Technology Education, 28(2): 19-30.
Arifin, NR. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Studi Eksperimen pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI SMA InformatikaCiamis).Jurnal Ilmiah EDUKASI. 4(4): 423-431.
Arikunto, S. (2014).ProsedurPenelitian. Jakarta: Asdi Mahasatya.
Crismasanti,Y.D., & Yunianta,T.N.H (2015). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Melalui Tipe Soal Open-Ended pada Materi Pecahan. Satya Widya, 33(1): 75-85
Dongryeul, K. (2018). A Study on The Influence of Korean Moddle School Students Relationship Through Science Class Applying STAD Cooperative Learning. Journal of Technology and Science Education JOTSE. 8(4):1-15
Hastuti., Mardikantoro,H.B., & Isnaeni,W. (2017). The Effective of STAD Model Assisted with Animation Film in The Learning of Writing Folkore of Grade IV Students. Math Didactic: Jurnal Of Primary Education,8(3): 354-363.
Kristin,F., & Rahayu,D. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD. Scolaria, 6(2):84-92.
Ishak,M., Dyah,D.S.,& NyomanSridana (2017). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Menggunakan Model Pembelajaran Discovery dan Kooperatif Tipe STAD Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta didik SDN 13 Ampenan. Jurnal Pijar MIPA. XII (1):1907-1744.
Istianah., Sarwi., & Masturi. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Belajar Fisika Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Unnes. 4(1): 59-71.
Nugroho,S., & Shodikin,A. (2018). Keefektifan Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantuan Komik Pada Siswa SD. Jurnal Matematika.3(1): 22-28.
Nurfiyan, NT.,Sopyan, A.,& Hardyanto, W. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantu Media Animasi untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa. UPEJ Unnes Physic Education.5(3): 80-86.
Pujianto, A., Nuryatin,A., & Subyantoro. (2015). Keefektifan Pembelajaran Keterampilan Menulis Cerpen dengan Model STAD Berdasarkan Tipe Kepribadian Peserta Didik Kelas VII. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 4(2): 139-146.
Rahayu,T., Syafril., Widyawati., & Yuberti. (2015). The Application of STAD Cooperative Learning in Developing Integrated Science on Students Worksheet. Procedia.Social and Bahavioral Science.19(1): 737-741.
Retnosari, D., & Widodo,W. (2018 ). LKS PODE (Predict, Observe, Discuss, Explain) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (JPGSD).6(2): 360-365.
Santoso.,& Prihandono . (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Team Achievement Division (STAD)Berbantuan Pratikum dan Pembelajaran Fisika Kelas X (SMAN 3 Jember).Journal of Education Research and Evaluation. 6(1): 55-65.
Susanti, Y. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif STAD Terhadap retensi Siswa kelas V Sekolah Dasar. Unnes Physic Education Journal. 6(2):15-22.
Suyitno, H.,& Rochmad,R .(2015) Pengembangan Perangkat Pembelajaran Filsafat Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Strategi Berbasis Kompetensi dan Konservasi. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2):170-178.
Safitri. (2017).PembelajaranKooperatif STAD Berpengaruh terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah NW Pringgabaya Tahun Pelajaran 2017/2018. http;//researchgate:1-15.
Samsuri,T.,& L. Firdaus. (2017). Pengaruh Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) terahadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram.Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram. 5(1): 15-19.
Sulisworo, D. (2016). Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik setelah Penerapan Model Pembelajaran Student Teams Division (STAD) pada Siswa Sekolah Menengah Atas . Seminar Nasional Quantum.PDF: 252-259.
Suroso.,Sunarso,A., & Sugianto. (2015). Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Strategi STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Unnes.4(1):10-17.
Suyitno, H., & Rochmad .(2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Filsafat Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Strategi Berbasis Kompetensi dan Konservasi. Jurnal Matematika Kreatif – Inovatif Unnes.6(2):170-178.
Syafangah, I, Pujiati.,Harjito., & Kusumo,E. (2015). Penggunaan Metode Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Ketuntasan Belajar Siswa. Journal of Education Research and Education Research and Evaluation. 1(2):12-18.
Yuliandra, R., & Pujiastuti,P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran STAD dan SAVI untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Mandurian Kabupaten Tapin Kalimantan Selatan. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA.19(1):107-123.
- Abstract viewed - 416 times
- PDF downloaded - 279 times
Affiliations
Farkhatun Sholikhah
Public Elementary School Pulosari 3, Brebes, Jawa Tengah, Indonesia
Tri Joko Raharjo
Non-formal Education, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Purwadi Suhandini
Geography Education, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Effect of The STAD Learning Model Aided by Students Worksheet to Improve Critical Thinking Skills of Students
Vol 9 No 1 (2020): January 2020
Submitted: Nov 12, 2019
Published: Jan 31, 2020
Abstract
This study aims to determine the ability of critical thinking skills of students before and after the implementation of STAD learning models assisted by Students worksheet to analyze the effect of STAD learning models assisted by Students worksheet (LKPD) on critical thinking skills. This study was Quasi-experimental research. The population of this study was grade IV students of Diponegoro Cluster in Brebes District consisting of 203 students. Samples were taken by random sampling technique, a total of 60 students. The data of this study were obtained from tests and observations. Data were analysed using t-test analysis. The results showed that there was an increase in critical thinking skills before and after the implementation of the STAD learning model assisted by Students worksheet with a score of 10.55 and Sig, of 0.000. There is an effect of the STAD Learning Model by Students worksheet on students' critical thinking skills with at value of 7.18 and a Sig of 0.000. It can be concluded that there is a positif influence of the ability of students to think critically, before and after the STAD learning. The worksheet-assisted STAD learning models can improve critical thinking skills of students significantly.