Arikunto, Suharsimi, & Safruddin A.J, Cepi. (2009) Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arnada, E.Z., Putra, R.W. (2019). Implementasi Multimedia Interaktif Pada Paud Nurul Hikmah Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal IDEALIS, I (5) : 1-8.
Bahrie, S. (2019). Animasi Interaktif Pembelajaran Huruf dan Angka Menggunakan Model ADDIE. Jurnal INTESIF, 3 (2): 1-15.
David. (2018). Sistem Edukasi Pengenalan Waktu pada Anak Usia Dini Berbasis Multimedia di Taman Kanak-Kanak Bustanul Athfal Medan. Jurnal Penelitian Teknik Informatika, 1 (1): 1-7.
Firmantoro, K., Anton, & Nainggolan, E.K. (2016). Animasi Interaktif Pengenalan Hewan Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal TECHNO Nusa Mandiri, 13, (2): 1-8.
Hadary, F.,Yuniarni., & Wulandari, S.R. (2019) Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran di Taman Kanak-kanak Kota Pontianak Kalimantan Barat. Jurnal Al-Khidmah, 2 (2): 42-48.
Hildayani, R. (2015). Psikologi perkembangan anak. Modul universitas terbuka kementerian riset, Teknologi dan pendidikan tinggi.
Ita, E. (2018) Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Buah Hati, 5 (2): 1-9.
Kemendikbud. (2015). Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini Apa, Mengapa, Bagaimana. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat.
Nasution., Hidayah, M.W. (2019). E-Kompen (eLektronik-Komik Pendek) sebagai solusi cerdas minat baca masyarakat Indonesia di era digital. Jurnal Iqra’, 13 (1):1-9.
Rahmaibu, F.H., Ahmadi, F., & Prasetyaningsieh, F.D.(2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn. Jurnal Kreatif, 7 (1): 1-10.
Sari, M.N. (2017). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu di PAUD PGTK IT Harapan Mulia, Jurnal Literasi Pendidikan, 8 (2): 1-8.
Slamet., Masrukhi., Haryono., Wasino. (2017). The Implementation of Multicultural Values in The Educational Institution. Journal of Educational Development, 5 (1): 118 – 127.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suragangga, I.N. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3 (2):1-10.
Suryana. (2017). Permasalahan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Jurnal Edukasi, 2 (1): 1-12.
Usman, B.M., Asnawir. (2002). Media Pembelajaran, Jakarta: Ciputat pers.
Wisarja, I.K., & Sudarsana, I.K. (2017) Refleksi Kritis Ideologi Pendidikan Konservatisme dan Liberalisme Menuju Paradigma Baru pendidikan. Jurnal Education Research And Evaluation, 1 (4): 283-291.
Wulansari, B.Y. (2017). Pelestarian Seni Budaya dan Permainan Tradisional Melalui Tema Kearifan Lokal Dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Indria, 1(2): 1-11.
Yuliani, I., Jaenuddin, R., & Sumarni. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Animasi Pada Aspek Pengembangan Bahasa Materi Mengenal Huruf Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8 (1): 11-17.
Yuniarni, D., Atiq, A.,& Sari, R.P. (2019) Multimedia Interaktif Berbasis Sumber Daya Alam dan Budaya Khas Kalimantan Barat Dalam Pembelajaran PAUD. Jurnal Buletin AL- Ribaath, 16 (1): 16-20.
- Abstract viewed - 415 times
- pdf downloaded - 2863 times
Affiliations
Luthfia Karimah
Institut Agama Islam Negeri Salatiga, Jawa Tengah, Indonesia
Haryono Haryono
Education Technology, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Farid Ahmadi
Primary Teacher Education, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Development of Bolokuncoro Interactive Learning Multimedia for Language Literacy of Children Aged 5-6 Years Old
Vol 9 No 2 (2020): March 2020
Submitted: Dec 30, 2019
Published: Mar 31, 2020
Abstract
The objectives of this research are to develop Bolokuncoro interactive learning multimedia for language literacy of children aged 5-6 years old at the Pembina Public Kindergarten Jebres Solo, and to find out the effectiveness of interactive learning Bolokuncoro multimedia for language literacy for children aged 5-6 years at the Pembina Public Kindergarten Jebres Solo. This research is a Research and Development (R&D) model with ADDIE employing experimental and control classes as sample design. Bolokuncoro interactive learning multimedia integrates the local wisdom of Solo into the learning theme and is added with educational games. The results of this study are the production of interactive learning learning Bolokuncoro multimedia, interactive learning interactive learning Bolokuncoro is effective for language literacy of children aged 5-6 years old in the Pembina Public Kindergarten Jebres Solo with the results of the n-gain of the experimental class score is 0.84 which belongs to the high category and the n-gain of the control class is 0.51 which belongs to medium category.