Alawiyah, F. (2012). Kebijakan dan Pengembangan Pembangunan Karakter Melalui Pendidikan di Indonesia. Aspirasi, 3(1), 87–101. Retrieved from http://jurnal.dpr.go.id/index.php
Alfiani, F., Erlinda, S., & Hambali. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Religius Anak Di DusunTegal Sari Desa Pasir Jaya Kecamatan Rambah Hilir Kabupaten Rokan Hulu. Pelita Bangsa, 7, 1–14. Retrieved from https://www.neliti.com/id/journals/jom-fkip-unri
Anisah, A. S. (2011). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 5(1), 70–84. Retrieved from https://www.journal.uniga.ac.id
Azizah, F. N., Wahyudin, A., & Suhandini, P. (2017). Peran Self Regulation dalam Memoderasi Pengaruh Pola Asuh Keluarga dan Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Primary Education, 6(1), 65–70. https://doi.org/10.15294/jpe.v6i1.14598
Blazevic, I. (2016). Family, Peer and School Influence on Children’s Social Development. World Journal of Education, 6(2), 42-49. https://doi.org/10.5430/wje.v6n2p42
Budiman, A., & Suva, P. R. (2018). Urgensi Pembentukan Karakter Anak di Era Globalisasi Melalui Penguatan Keluarga. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 18(2), 135-142. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v18i2.1846
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, & Nurtanio, A. P. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 203–213. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17707
Firmansyah, W. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Di Era Globalisasi. Primary Education Journal Silampari, 1(1), 1–6. Retrieved from https://www.ojs.stkippgri-lubuklinggau.ac.id/index.php/PEJS/article/view/305
Florencia, C., Dariyo, A., & Basaria, D. (2017). Perbedaan Prestasi Belajar Ditinjau Berdasarkan Pola Asuh Orangtua. Psibernetika, 10(2), 123–130. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v10i2.1050
Ginanjar, M. H. (2017). Keseimbangan Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03), 230–242. https://doi.org/10.30868/EI.V2I03.27
Hanifa, H. P., & Muslikah. (2019). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya Ditinjau dari Jenis Kelamin dengan Kepatuhan Terhadap Tata Tertib Sekolah. JUrnal Edukasi, 5(2), 136–153.
Juhardin, H. J. H., & Roslan, H. S. (2017). Dampak Pola Asuh Orangtua Terhadap Perilaku Anak. Jurnal Neo Societal, 2, 148–160. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33772/jns.v1i2.3392
Kamaliah, F., Melly, P., & Rusilanti. (2014). Perbedaan Pola Pengasuhan Anak Berdasarkan Tingkat Pendapatan Keluarga. JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan, 1(1), 45–53. https://doi.org/http://doi.org/10.21009/JKKP
Kurniawan, Y., & Sudrajat, A. (2018). Peran teman sebaya dalam pembentukan karakter siswa Madrasah Tsanawiyah. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 149–163. https://doi.org/10.21831/socia.v15i2.22674
Maskuri. (2018). Pendidikan Karakter Disiplin di Lingkungan Sekolah. Jurnal Tawadhu, 2(1), 340–363. Retrieved from https://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/TWD/article/view/3
Negara, P. A., & Lyna, L. (2015). Pengaruh Peranan Keluarga, Interaksi Teman Sebaya, Dan Kompetensi Guru Terhadap Karakter Siswa Kelas Xi Ips Dalam Pembelajaran Ekonomi Di Sma 2 Kudus. Economic Education Analysis Journal, 4(1), 203–210. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj/article/view/4698
Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas? (Studi Kualitatif tentang Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keluarga, Sekolah, dan Komunitas). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–19. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.2
Riati, I. K. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Karakter Anak Usia Dini. Infantia, 4(2), 1-10. Retrieved from https://antologi.upi.edu
Rochaniningsih, N. S. (2014). Dampak Pergeseran Peran Dan Fungsi Keluarga Pada Perilaku Menyimpang Remaja. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 59–71. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2618
Sari, D. K., Sri, S., & Anni, S. (2018). Pola Asuh Orangtua pada Anak yang Berperilaku Agresif. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 1–6. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jip.3.1.1-6
Silahuddin. (2017). Urgensi Membangun Karakter Anak Sejak Usia Dini. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Ar-Raniry, 3(2), 18–41. Retrieved from https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/viewFile/1705/1243
Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini ( Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015 ). INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(1), 97–118. Retrieved from http://inferensi.iainsalatiga.ac.id
Suarto, E. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi dalam penanaman pendidikan karakter di sekolah tingkat pertama di kota Padang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 260-276. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Susanto, A. A. V., & Aman, A. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Pergaulan Teman Sebaya, Media Televisi Terhadap Karakter Siswa Smp. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 3(2), 105–111. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v3i2.8011
Utami, D. T. (2018). Pengaruh Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Generasi Emas, 1(1), 39-50. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2258
- Abstract viewed - 328 times
- PDF downloaded - 386 times
Affiliations
Agus Dewi yuarna
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Joko Sutarto
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Tri Suminar
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Influence of Parenting and Peers on Early Childhood Character
Vol 9 No 4 (2020): September 2020
Submitted: Oct 14, 2020
Published: Sep 30, 2020
Abstract
Character is very important to build from an early age because it affects how individuals perceive themselves and their environment in everyday life. This study aims to explore the influence of parenting and peers on early childhood character. It is a quantitative correlational research employing a survey approach. The samples of this study were 169 early childhoods of Raudhatul Athfal Ambawara who had obtained permission from their parents. The data of parenting variables were collected by using questionnaires, while the data of peers and character variables were obtained through observation. The data analysis technique used was multiple regression analysis with the help of SPSS 20.0 software. The results show that there is an influence of parenting on early childhood character with a t value of 11,744 and a sig. value of 0.00. This study also found that peers have an influence on early childhood character with a t-value of 9,090 and a sig. value of 0.00. Implementing a proper parenting to early childhood and fostering social attitudes to interact with their peers are necessary to build their character.