Ariyanto, S. D. (2012). Pengaruh Antara Motivasi Belajar Siswa dan Tingkat Ekonomi Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Jurusan Teknik Gambar Bangunan SMK Negeri 4 Semarang Tahun Ajaran 2011/2012. Scaffolding, 1(1), 61-68.
Kambuaya, C. (2015). Pengaruh Motivasi, Minat, Kedisiplinan dan Adaptasi Diri terhadap Prestasi Belajar Siswa Peserta Program Afirmasi Pendidikan Menengah Asal Papua dan Papua Barat di Kota Bandung. Share: Social Work Jurnal, 5(2), 106-208.
Lestari, E. D., Muhsin., & Rozi, F. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Disiplin Belajar, Kompetensi Sosial Guru, dan Kesiapan Belajar terhadap Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 302-317.
Lestari, M. (2018). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84-90.
Manalu, M. (2017). Korelasi Status Sosial Ekonomi Keluarga Terhadap Gaya Hidup Remaja di Kota Pekanbaru (Studi Kasus Siswa SMA Negeri 12 Pekanbaru). JOM FISIP, 4(2), 1-14.
Nugraha, A. & Rahman. F. A. (2017). Strategi Kolaborasi Orang Tua dengan Konselor dalam Mengembangkan Sukses Studi Siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1), 128-136.
Nugraha, A. J., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar melalui Model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35-43.
Nugroho, T. A. & Sudarma. K. (2017). Pengaruh Gaya Belajar, Motivasi Belajar, dan Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Pada Hasil Belajar. Economic Education Analysis Journal, 6(1), 188-201.
Pratiwi, D., Asri, I.G.A. A. S., & Kristiantari, M.G. R. (2018). Hubungan Motivasi Dengan Prestasi Belajar Siswa. International Journal of Elementary Education, 2(3), 192-201.
Puspitasari, Z. & Margunani. (2017). Self Efficiacy Memediasi Pengaruh Kondisi Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 763-776.
Rizkiana, A. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Motivasi Belajar, Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Pada Siswa SMK Barunawati Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan. 2(2): 186-200.
Rizqi, A. T. & Sumantri. M. (2019). Hubungan antara Motivasi Belajar dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran.3(2), 145-154.
Rudini, R. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas X Jurusan Administrasi Perkantoran Pada Mata Pelajaran Kearsipan Di SMK Negeri 50 Jakarta (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).
Santi, S. D. (2009). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XII IPS SMA N 1 Karang Tengah Kabupaten Demak Tahun Ajaran 2008/2009. Skripsi.
Saprudin, S., Wahjoedi, W., & Widiati, U. (2017). Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016, 1-7.
Setyawati, V. & Subowo. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar, Lingkungan Keluarga dan Peran Guru terhadap Disiplin Belajar Siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 29-44.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif Kualitatif R & D. Bandung: Alfabeta.
Sumarno, G., Stephani, M. R., & Wibowo, R. 2018. Keterampilan Motorik Kasar dan Halus Anak Usia Dini Usia 4-5 Tahun pada Kelompok Sosial Ekonomi Status Orang Tua Tingkat Menengah. Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 2(1), 60-65.
Utari, R. A. & Widodo. J. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Instruksional Guru dan Fasilitas Kelas terhadap Prestasi Belajar Siswa Melalui Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 1040-1055.
Utomo, Udi. & Wadiyo. (2018). Pengembangan Materi Ajar Seni Budaya Sub Materi Musik pada Sekolah Umum Jenjang Pendidikan Dasar. Resital. 17 (2): 87-97.
Trisnawati, S. & Kurniawati, W. (2016). Pengaruh Kondisi Ekonomi Keluarga Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Se-Gugus 3 Kasihan Bantul. Universitas PGRI Yogyakarta. Artikel.
Wahyuni, Y. S. (2017). Analysis Of Government Policy on Education: Korelasi Tingkat Ekonomi Keluarga dengan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam. 3(1): 103-121.
Waidi., Saefudin, D. & Mujahidin, E. (2019). Pengaruh Motivasi Keluarga terhadap Prestasi Belajar Siswa: Studi Kasus di MTs Al-Azhar Tuwel. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam. 8(2): 207-218.
- Abstract viewed - 694 times
- PDF downloaded - 679 times
Affiliations
Dwi Kodrat Krido Bangun Nugroho
SD Negeri 2 Rawalo, Banyumas, Jawa Tengah
Tri Joko Raharjo
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Udi Utomo
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Relationship between Parents' Learning Motivation and Socio-Economic Status with Science Learning Achievement
Vol 9 No 5 (2020): December 2020
Submitted: Dec 15, 2020
Published: Dec 31, 2020
Abstract
Motivation has a strategic role in one's learning activities; besides, parents' socio-economic conditions also affect the educational process. This study aimed to find out the relationship between learning motivation and socio-economic status of parents with science learning achievement. This research used post facto method with a quantitative research design. The research data from 85 students was taken using questionnaires and tests. Testing the instrument was done by testing the validity and reliability testing. The data analysis technique used descriptive analysis, analysis prerequisite test, hypothesis testing. The results showed a relationship between learning motivation and parents’ socio-economic status that affected science learning achievement. The results of the linearity test showed that the learning motivation Fcount was 0.664 > 0.05, the economic status of the parents was 0.977 > 0.05, so the learning motivation and economic status of the parents towards learning achievement were linear. The results of hypothesis testing using the t test obtained t count of 4,875 and t table of 1,988, then t count > t table. It can be concluded that partially the motivation to learn and parents' socio-economic status has a strong relationship with science learning achievement.