Asmawadi., & Andi. 2021. Fun Learning Melalui Media Whatsapp Pada Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Kelas 1 Sekolah Dasar. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar. 1(1): 1–10.
Atsani, K.H. & Gede, M. Z. 2020. Transformasi Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 (Transformation of Learning Media during Covid-19 Pandemic). Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam. 1(1): 82–93. http://ejournal. kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905.
Bhagaskara., Arindra, E., Eka, N. A., & Enggar, M. P. 2021. Pembelajaran dalam Jaringan (DARING) Berbasis WhatsApp di SD Yapita. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal. 2(1): 13–23.
Busyaeri., Akhmad., Tamsik, U., & A, Zaenudin. 2016. Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di Min Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI. 3(1): 116–37.
Daheri., Mirzon., Juliana, J., Deriwanto, D., & Ahmad, D. A. 2020. Efektifitas WhatsApp Sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu. 4(4): 775–783.
Farhani., & Nihda, M. 2021. KKN UPI Purwakarta : Media Sosial Whatsapp Sebagai Sarana Penunjang Pembelajaran. DIMASEJATI. 3(1): 103–112.
Hasanah, F. M. 2021. Efektivitas Penggunaan Whatsapp Group (WAG) Pada Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi. 1(2): 82–87.
Hasanah., & Qomariah. 2020. Pemanfaatan Aplikasi Whastapp Sebagai Media E-Learning Masa. Indonesian Science Education Journal. 1(3): 225–36. https://siducat.org/ index.php/isej/article/view/106.
Iskandar, Resa. 2020. Penggunaan Grup Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Peserta Didik Dta At-Tawakal Kota Bandung. Comm-Edu (Community Education Journal). 3(2): 97- 101.
Rohmawati, L., & Sa'adah, J. 2021. Efektivitas Penerapan Media Sosial Whatsapp Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Sinau. 7(1): 40-50.
Magdalena, I., Suhaeni., Inayah, S., Hidayati, D. N. & Jaya, K. 2021. Di Pendidikan Sekolah Dasar Negri Karawaci Baru 1 Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan dan Sains. 3(2): 346–358.
Mu’minah., & Iim, H., & Muhammad, K. S. 2021. Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bio Educatio. 6: 68–81. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/BE/article/view/3032/2218.
Mustami., Siska, S., Paridjo, P., & Wikan, B. U. 2021. Efektivitas Pembelajaran Melalui Whatsapp Grup Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE). 6(2): 175–86.
Prajana., & Andika. 2017. Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Untuk Media Pembelajaran Dalam Lingkungan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi. 1(2): 122- 133.
Putra, K. H., Pamungkas, S. B., & Pamungkas, S. D. 2020. Implikasi Distance Learning Berbasis Whatsapp Materi Pembelajaran Simulasi Digital Untuk Kelas X SMK Implication of Whatsapp-Based Distance Learning for Digital Simulation Learning Materials for Grade 10 Junior High School. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 5(4): 217–230. E ISSN 2745-9969.
Sahidillah, W. M., & Miftahurrisqi, P. 2019. Whatsapp sebagai Media Literasi Digital Siswa. Pendidikan Bahasa Indondesia P: Jurnal Varia Pendidikan. 31(1):52–57.
Saprun., & Mappanyompa. 2021. Efektifitas Whatsapp Sebagai Media Belajaran Daring Pada Pelajaran Aqidah Di Universitas. Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI. 6(1): 39–44.
Saragih., Eva, M., & Rahma, Y. A. 2020. “Efektivitas Penggunaan Whatsapp Group Selama Pandemi Covid-19 Bagi Pelaku Pendidik.” Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan. (September): 207–212.
Sartikasari. 2018. Kegunaan Whatsapp Sebagai Media Informasi Dan Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi STISIP Persada Bunda. Medium. 6(2): 15–26.
Shodiq., Imam, J., & Husniyatus, S. Z. 2020. “Pemanfaatan Media Pembelajaran E-Learning Menggunakan Whastsapp Sebagai Solusi Ditengah Penyebaran Covid-19 Di Mi Nurulhuda Jelu. Al-Insyiroh. Jurnal Studi Keislaman. 6(2): 144–159.
Sofyana., Latjuba., & Abdul, R. 2019. PGRI Madiun. Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun. Jurnal Nasional Pendidkan Teknik Informatika. 8: 81–86.
Wahyuni., & Nadya. 2018. Peran Penggunaan Grup Whatsapp dalam Proses Belajar Mengajar di SMK Negeri 2 Banjarmasin. Jurnal Mutakallimin. 1(2): 19-26. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/ mutakallimin/article/view/3411/2289.
Zahroh., & Fatimatuz. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Whatsapp Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN Pakong 1 Pamekasan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2(1): 12–21.
- Abstract viewed - 39 times
- PDF downloaded - 30 times
Affiliations
Nurul Setiani
SMP Kyai Ageng Pandanaran
Suyahmo Suyahmo
Universitas Negeri Semarang
Ali Sunarso
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Effectiveness of WhatsApp Online Learning Using Media Animation Power Point on Student Learning Outcomes at SDN Genuksari 02 Semarang
Vol 10 No 4 (2021): December 2021
Submitted: Jul 10, 2021
Published: Dec 30, 2021
Abstract
The covid pandemic has caused changes online learning from home to prevent the spread of Covid 19. Teachers use the WhatsApp for learning. Learning by using online applications such as WhatsApp Messenger can increase collaboration in learning, share knowledge and useful information in the learning process, and maintain the joy of learning based on the ages. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of student learning outcomes with WhatsApp online learning using audio-visual animation media in class IV theme 9 “Sub-Theme of Preserving Natural Resources Wealth in Indonesia” SDN Genuksari 02 Semarang. This type of research is quantitative with a quasi-experimental design. This study uses a pre-test-post-test non-equivalent control group design with two classes of research objects consisting of a control class. Learning in the experimental class uses whatsapp group with video animation media, and control class learning uses whatsapp group. The data analysis technique used pre-requisite test, the average similarity test, learning completeness test and t-test. The results of the study indicate that there is an effectiveness of WhatsApp groups with media animations on the learning outcomes of class IV students in the Sub-theme of Preserving Natural Resources Wealth in Indonesia at SDN Genuksari 02 Semarang. By conducting this research, it is expected to increase students' interests in education by providing a comfortable, interesting, and fun learning environment in creative learning models and learning media.