Amanaturrakhmah, I., & Kardoyo & Rifai, A. (2017) Manajemen Pembelajaran Tematik di Kelas Tinggi SD Percontohan Kabupaten Indramayu. Journal of Primary Education, 6 (2), 159 – 165.
Anshory, I., Saputra, S. Y., & Amelia, D. J. (2018). Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013 Di Kelas Rendah SD Mmuhammadiyah 07 Wajak. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4 (1), 35 – 46.
Artapati, L. W., & Budiningsih, C. A. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di SD Negeri Serayu Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4 (2), 186 – 200.
Assingkily, M. S., & Hardiyanti, M. (2019). Analisis Perkembangan Sosial-Emosional Tercapai dan Tidak Tercapai Siswa Usia Dasar, Journal of Islamic Primary Education, 2 (2), 19 – 31.
Atmaja, H. T., & Sanjoto, T. B. (2017) Konstruksi Sosial Pembelajaran IPS Berbasis Kebangsaan (Studi Fenomenologi Pada Guru Pendidikan IPS). Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 1 (1), 300 – 305.
Budiani, S., Sudarmin, & Syamwil, R. (2017). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Pelaksana Mandiri Abstrak. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology (IJCET), 6 (1), 45 – 57.
Dewi, A., & Mukminan. (2016). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPS di Middle Grade SD Tumbuh 3 Kota Yogyakarta. Jurnal Prima Edukasia, 4 (1), 20 – 31.
Eidities, L., & Jewkes, A. M. (2011). Making Curriculum Decision in k – 8 Science: The Relationship Between Teacher Dispositions and Curriculum Content. Journal of Geoscience Education, 59 (4), 242 – 250.
Fadhila, H. N., & Sunarso, A., & Aji, M. P. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Problem Based Learning Bermuatan Pendidikan Multikultural Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Primary Education, 5 (1), 74 – 80.
Fujiawati, (2016). Pemahaman konsep kurikulum dan pembelajaran dengan peta konsep bagi mahasiswa pendidikan seni. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1 (1), 16 – 28.
Gay, G. (2010). Acting On Beliefs in Teacher Education for Cultural Diversity. Journal of Teacher Education, 61 (1 – 2), 145 – 152.
Gerde, H. K. (2013). Using the Scientific Method to Guide Learning: An Integrated Approach to Early Childhood Curriculum, Early Childhood Education Journal, 41 (5), 315 – 323.
Hanifah, D. P., & Marwoto, P., & Sugianto. (2016). Pengaruh Kemampuan Kognitif, Kreativitas, dan Memecahkan Masalah terhadap Sikap Ilmiah Siswa SD. Journal of Primary Education, 5 (1), 10 –20.
Haryono., Stanislaus S., Budiyono., & Widhanarto, G., P. (2017). Peningkatan Profesionalisme Guru melalui Pelatihan Inovasi Pembelajaran: Program Rintisan bagi Guru di Kabupaten Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan, 46 (2), 75 – 80.
Hidayah, R., Salim, M., & Tri S. S. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendekia, 1 (2), 127 – 133.
Inayati, B. F., & Kristin, F. (2018). Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Tematik Melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas 1 SD. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD, 2 (2), 85 – 93
Kamiludin, K., & Suryaman, M. (2017). Problematika pada Pelaksanaan Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 5 (1), 58 – 67.
Kan, L. T., & Nyet, M. S. (2014). Effects of Outdoor School Ground Lessons on Students’ Science Process Skills and Scientific Curiosity. Journal of Education and Learning, 3 (4), 96-107.
Karman. (2015). Konstruksi Realitas Sosial Sebagai Gerakan Pemikiran (Sebuah Telaah Teoretis terhadap Konstruksi Realitas Peter L. Berger). Jurnal Penelitian dan Pengembangan Komunikasi dan Informatika, 5 (3), 11 – 23.
Khaerunnisa, F., Sunarjan, YYFR., & Atmaja, H., T. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Terhadap Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Bumiayu Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6 (1), 31 – 41.
Kuncahyono. (2017). Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, 5 (2), 773 – 780.
Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan Ilmiah Indonesia (JPII), 3 (1), 28 – 35.
Malahayati, E., N & Sholihah, M. (2018). Meningkatkan Keterampilan Mengajar Guru Melalui Pendampingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran dan penilaian HOTS. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6 (4), 423 – 433.
Mastur. 2017. Implementasi Kurikulum (2013) dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4 (1), 50 – 64.
Manuaba, P. I. B. (2010). Memahami Teori Konstruksi Sosial. Jurnal Masyarakat Kebudayaan dan Politik, 21 (3), 221 – 230.
Munawati, S. (2017). Pelaksanaan Penilaian Autentik di Sekolah Dasar Negeri Pujokusuman I Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (6), 174 – 183.
Nugraha, A. J., Suyitno, H & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar melalui Model PBL. Journal of Primary Education, 6 (1), 35 – 43.
Nugraha, R., Purnamasari, I., & Baedowi, S. (2017). Evaluasi Penerapan Standar Penilaian Kurikulum 2013 pada Kelas 4 Sekolah Dasar di Kecamatan Jambu. Jurnal Sekolah, 2 (1), 94 – 101.
Octaviani, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik dalam Implementasi Kurikulum 2013 Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar: Edu Humaniora, 9 (2), 93 – 98.
Prihatiningsih, E., & Setyanigtyas, E., W. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Dan Model Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPSD), 4 (1), 1 – 14.
Rahmanto, S. (2019). Model Manajemen Pembiayaan Sekolah Islam Terpadu Bustanul Ulum Terbanggi Besar Lampung Tengah. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 12 (1), 93 – 122.
Rindarti, E. (2018). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengembangkan RPP Kurikulum 2013 Revisi 2017 Melalui Pendampingan Berkelanjutan. Jurnal Pendidikan Islam: Edu Humaniora, 9 (1), 59 – 74.
Santoso, A. B. (2016). Pengaruh Metode Role Playing pada Mata Pelajaran IPS terhadap Keterampilan Sosial Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 3 (2), 70 – 80.
Sari, L. S. (2019). Pelaksanaan Pengadaan Buku Teks Pelajaran Kurikulum 2013 Di Kabupaten Natuna. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 12 (1), 1 – 18.
Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan Penilaian Pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20 (2), 166 – 178.
Setiyaningrum, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 1 (2), 99 – 108.
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots pada Kurikulum 2013. VOL. 3 NO. 1 (2019): INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (1), 1 – 17.
Supriyadi., & Rusilowati A., & Isnaeni W., & Winarsih R. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru SD di Kecamatan Gajah Mungkur dalam Menyusun Soal HOTS setelah Mengikuti Pelatihan. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES 2019, 2 (1), 844 – 848.
Suradika., Dirgantara, W., &Winata., W. (2019). Workshop Penyusunan RPP Kurikulum 2013 Revisi bagi Guru-guru Sekolah Dasar di Kabupaten Malang. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, E-ISSN: 2714 – 6286.
Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2018 dalam Perspektif Teori Pembelajaran Konstruktivis. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1 (1), 59 – 72.
Yulianti, Silvy D., & Djatmika, Eri T., & Santoso Anang. (2016). Pendidikan Karakter Kerja Sama dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Pada Kurikulum 2013. Jurnal Teori dan Praktis Pembelajaran IPS (JTP2IPS), 1 (1), 33 – 38.
- Abstract viewed - 145 times
- PDF downloaded - 107 times
Affiliations
Tiara Vera Febriane
Universitas Negeri Semarang
Hamdan Tri Ajmaja
Universitas Negeri Semarang
Deni Setiawan
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Teachers’ Social Construction Towards the Learning of Curriculum 2013 in Primary Schools
Vol 10 No 4 (2021): December 2021
Submitted: Feb 4, 2022
Published: Dec 30, 2021
Abstract
Preliminary understanding of Curriculum 2013 becomes reference for teachers in teaching. Different knowledge and backgrounds of teachers about curriculum 2013 in primary cause the learning process also to get diverse. So, the teachers’ social construction is also different. This study aims to analyse teachers’ social construction and the school preparation in implementing curriculum 2013. This study used phenomenological approach. The data collection technique was done by interviews, observations, and document studies on grade I–V teachers and principals, which validity has been tested through the data collection method, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed there are three categories of social construction towards curriculum 2013, due to the different processes of teaching experience and training. First, teachers construct curriculum 2013 as a complement for better purpose of education. Second, teachers construct curriculum 2013 as a teaching reference with difficulties. Third, teachers construct curriculum 2013 as a substitute of previous curriculum. The school readiness has designed in detail and prepared by; carrying out socialization for school residents, training and tutoring program for teachers and principals, completing learning tools, then conducting monitoring and evaluation, as well as the facilities and infrastructures that are supportive for the learning process.