Arifin, F., & Herman, T. (2018). Pengaruh Pembelajaran e-Learning Model Web Centric Course Terhadap Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1-12.
Basuki, J. (2018). Ekologi Administrasi Publik Di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0: Perspektif Kebijakan Publik. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 3(2), 53-62.
Budiman, A., Sabaria, R., & Purnomo, P. (2020). Model Pelatihan Tari: Penguatan Kompetensi Pedagogik & Profesionalisme Guru. Panggung, 30 (4), 1-10.
Bujuri, D. A. (2018). Analisis perkembangan kognitif anak usia dasar dan implikasinya dalam kegiatan belajar mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37-50.
Damanik, R. (2019). Hubungan Kompetensi Guru dengan Kinerja Guru. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2).
Efendi, N., & Barkara, R. S. (2021). Studi Literatur Literasi Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 57-64.
Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). Tantangan Pendidikan Agama Kristen Di Era Revolusi Industri 4.0 Dan Pasca Kebenaran. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 1-22.
Erviana, T. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Aljabar Berdasarkan Gaya Kognitif Field Independent. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 61-73.
Fattah, A., & Suhirman, S. (2019). Pengaruh Literasi Sains, Pemahaman Quran Hadis, Dan Kecerdasan Naturalis Terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 227-246.
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108-116.
Fufu, Y. S. (2019). Penerapan Pendekatan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Pendapatan Nasional Pada Siswa Kelas XI SMAN Ayotupas. Pendidikan Matematika, 123.
Hanggara, G. S., Arofah, L., & Andrianie, S. (2020). Skala Kesadaran Gender Untuk Siswa Sekolah Dasar (SKG-SD). Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 6(01), 75-89.
Hanim, L., Susilo, H., & Yuliati, L. (2020). Pengaruh Peta Pemikiran dalam Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Penguasaan Konsep dan Literasi Sains Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(2), 180-186.
Hidayatullah, S. (2019). Agama dan Sains: Sebuah Kajian Tentang Relasi dan Metodologi. Jurnal Filsafat, 29(1), 102-133.
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., Rahman, N. F., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia interaktif untuk mengatasi problematika pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 8(1), 17-32.
Jamin, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19, 36.
Janah, F. N. M., Sulasmono, B. S., & Setyaningtyas, E. W. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Video Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 1-10.
Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064-1074.
Karli, H. (2018). Implementasi Literasi Sains dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Penabur, 30, 1-19.
Munjiat, S. M. (2018). Peran agama islam dalam pembentukan pendidikan karakter usia remaja. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 10-20.
Nisa, G., Sarwi, S., & Subali, B. (2021). An Analysis of Problem-Based Learning Activities in Improving Students' Critical Thinking Skills and Intrapersonal Intelligence. Journal of Primary Education, 10(4), 449-460.
Nua, M. T. P., Wahdah, N., & Mahfud, M. (2018). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) K-13 berbasis discovery learning siswa SMA kelas X pada materi analisis vektor. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(2), 95-104.
Nurjannah, N., & Setiyadi, D. (2022). Peningkatkan Prestasi Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Pecahan. JISPE: Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 67-78.
Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1),1-10.
Oktafiani, D., Nulhakim, L., & Alamsyah, T. P. (2020). Pengembangan media pembelajaran IPA berbasis multimedia interaktif menggunakan Adobe Flash pada Kelas IV. Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 527-540.
Pamungkas, M. D., & Franita, Y. (2019). Keefektifan problem based learning untuk meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 5(2), 75-80.
Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. 2018. Pentingnya Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Smp Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24-29.
Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan media pembelajaran fisika menggunakan modul cetak dan modul elektronik pada siswa SMA. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 7(1), 17-25.
Putra, M. S. (2018). Faktor-Faktor Pengembangan Sistem Informasi Akademik Berbasis Web Pada Perguruan Tinggi Swasta Palembang. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi), 2(1), 295-300.
Putri, M. D. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Materi Kimia Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Penunjang Kegiatan Literasi Sains Untuk Siswa Tunarungu SMALB. UNESA Journal of Chemical Education, 11(1), 23-33.
Rahayu S, P., & Setiyadi, D. (2020). Upaya Meningkatkan Self Efficacy dan Prestasi Siswa Menggunakan Metode Saintifik Di Kelas IV SD Kota Tangerang. Jurnal Elementaria Edukasia, 5(2), 127-137.
Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan keaktifan belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40-52.
Rohim, D. C., Nugraha, Y. A., & Ganeztri, I. D. (2020). PEngaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Berbantuan Media Interaktif Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Analisis Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2), 1-7.
Salsabila, U. H., Lestari, W. M., Habibah, R., Andaresta, O., & Yulianingsih, D. (2020). Pemanfaatan teknologi media pembelajaran di masa pandemi covid-19. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1-13.
Santika, I. G. N. (2021). Grand Desain Kebijakan Strategis Pemerintah Dalam Bidang Pendidikan Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Education and development, 9(2), 369-377.
Sekawinahyu, M., Rustaman, N. Y., Widodo, A., & Riandi, R. (2019). Karakteristik Tutorial Online Perkembangan Tumbuhan Berbasis Masalah Dengan Siklus Reflektif Gibbs Dan Eportfolio Pada Mata Kuliah Perkembangan Tumbuhan. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 9(1), 1-14.
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7-17.
Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas pembelajaran biologi berorientasi literasi saintifik. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 83-94.
Setiyadi, D. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Matematika Lambang Bilangan Romawi Melalui Strategi Tandur. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 1-10.
Setiyadi, D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. JISPE: Journal of Islamic Primary Education, 1(1), 1-10.
Setiyadi, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bernuansa Etnomatematika dengan Permainan Tradisional Banyumas pada Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah, 9(1), 30-38.
Setiyadi, D., Aviari, B. A., & Berliana, E. (2022). Uang Koin dan Kertas Mainan Sebagai Media Pembelajaran Matematika Kontekstual pada Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(2), 67-73.
Setiyadi, D., Fortuna, D., & Ramadhan, A. B. (2022). Pemanfaatan Video Kreatif dan Media Sosial Youtube sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas Tinggi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 31-42.
Setiyadi, D., Munjaji, I., & Naimah, N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bernuansa Etnomatematika Pada Tingkat Sekolah Dasar Dengan Satuan Hitung Tidak Baku Khas Banyumas. Jurnal Eduscience (JES), 9(1), 227-234.
Setiyadi, D., Rohyana, H., & Muttaqin, M. F. (2022). Media Pembelajaran Matematika Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo, 3(2), 62-70.
Setiyadi, D., Zaenuri, Z., & Mulyono, M. (2018). The Problem Based Learning Model with Etnomatematics Nuance by Using Traditional Games to Improve Problem Solving Ability. Journal of Primary Education, 7(2), 176-186.
Shofiyah, N., & Wulandari, F. E. (2018). Model problem-based learning (PBL) dalam melatih scientific reasoning siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33-38.
Siang, J. L., Sukardjo, M., Salenussa, B. J., Sudrajat, Y., & Khasanah, U. (2020). Pengaruh model pembelajaran dan kemampuan berpikir kreatif terhadap hasil belajar IPA siswa SMP. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 40-52.
Sriyati, S., Ivana, A., & Pryandoko, D. (2021). Pengembangan Sumber belajar Biologi Berbasis Potensi lokal Dadiah untuk meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2), 168-180.
Sumarni, W., Wijayati, N., & Supanti, S. (2019). Analisis kemampuan kognitif dan berpikir kreatif siswa melalui pembelajaran berbasis proyek berpendekatan STEM. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 4(1), 18-30.
Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-12.
Utami, Y. P., & Dewi, P. S. (2020). Model Pembelajaran Interaktif SPLDV dengan Aplikasi Rumah Belajar. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 24-31.
Wardani, R. K., & Syofyan, H. (2018). Pengembangan Video Interaktif pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 371-381.
Widiawati, W., Susongko, P., & Widiyanto, B. (2019). Pembelajaran Model Double Loop Problem Solving Berbantuan Alat Peraga untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. JPMP (Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti), 3(2), 86-93.
Widyaningtyas, R., Wiyanto, W., & Nuswowati, M. (2021). The Impacts of Model Project Based Learning Concern on Edupreneurship Towards Learning Outcomes in Science Subjects. Journal of Primary Education, 10(4), 396-407.
Wipradnyana, I. G., & PF, K. A. P. D. (2018). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Ipa Dengan Kovariabel Kemampuan Awal Siswa Kelas V SD Se-Gugus VII Kuta Selatan. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 91-104.
Worang, M. O., Rantung, V. P., & Parinsi, M. T. (2021). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Untuk Mata Kuliah Multimedia. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(5), 581-590.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 61-78.
- Abstract viewed - 453 times
- PDF downloaded - 296 times
Affiliations
Agesti Purnaning Putri
SD N Lerep 02
Sigit Saptono
Universitas Negeri Semarang
Udi Utomo
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Effectiveness of Problem-Based Learning Model Assisted by Interactive Video in Improving Science Literacy of Students in Elementary School
Vol 11 No 2 (2022): June 2022
Submitted: Aug 12, 2022
Published: Jun 30, 2023
Abstract
Science learning in elementary schools requires competent teachers and adequate learning facilities. This study aims to analyze the effectiveness and determine the responses of teachers and students to the application of the interactive video with PBL model in improving the scientific literacy of fifth-grade elementary school. This study used a quasi-experimental research design. The samples of this study were 18 students of class V SD Lerep 02 as the experimental class, and class V SDN Lerep 05 as the control class as many as 21 students. Data were collected using interview techniques, questionnaires, observations, and scientific literacy tests. Data analysis techniques using descriptive test, paired test, N-gain, independent t-test, and response analysis were also carried out to determine student and teacher responses to the applied learning model. The results of this study indicate that 1) the application of the interactive video with PBL model is effective in improving the scientific literacy of fifth grade elementary school students. These results are shown by the experimental class scientific literacy results which are significantly higher than that of the control class with an average value of 84.22% and the results of observations show that 60% of students in each post-learning scientific literacy can increase. 2) Students gave a very good response to the application of the interactive video with PBL model with an average response score of 87.22%. So, it can be concluded that the PBL learning model assisted by interactive video is effective in improving scientific literacy of students in elementary school.