Ananda, R. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 50-60.
Arifin, Z. (2022). Pengembangan Soal Open Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Nahdlatain: Jurnal Kependidikan dan Pemikiran Islam, 1(3), 388-406.
Bina, N. S., Ramadhani, R., & Hasan, H. I. (2022). Digitalisasi Pembelajaran Bermakna Melalui Perancangan Video Animasi Berbasis Powtoon Animation Bagi Guru Sekolah Dasar. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(4), 2615-2628.
Candra, R., Rahayu, E. S., & Putra, N. M. D. (2020). Development of Science Module SETS Approach to Strengthen Cognitive Learning Outcomes of Elementary School Students. Journal of Primary Education, 9(3), 248-257.
Dewanti, H., Toenlioe, A. J., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas Iv Sdn 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221-228.
Ermayani, L., Dantes, N., & Marhaeni, A. A. I. N. (2021). Analisis Keintegrasian Muatan Pelajaran Sekolah Dasar Kelas I Tema Benda, Hewan dan Tanaman di Sekitarku. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 151-164.
Herawati, H. (2020). Memahami proses belajar anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 27-48.
Herdiati, N. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book pada Materi Alat Indera di SD. JURNAL HANDAYANI PGSD FIP UNIMED, 12(2), 64-74.
Heru, H., & Yuliani, R. E. (2020). Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik Menggunakan Metode Blended Learning bagi Guru SMP/MTs Muhammadiyah Palembang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 35-44.
Ibnu, S., & Sutrisno, S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Materi Hidrolisis Garam dengan Pendekatan Scientific Inquiry Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(7), 980-990.
Jinhui Xu, & Yu, C. (2022). Research on the Application of Flipped Classroom Teaching Mode in English Reading Teaching. Advances in Educational Technology and Psychology, 6(1), 15-24.
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45-56.
Khoiriyah, E., & Sari, E. Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPA KELAS III SDN 3 Junjung Kecamatan Sumbergempol Kabupaten Tulungagung. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 22-32.
Kurniawan, D., & Dewi, S. V. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan media screencast-o-matic mata kuliah kalkulus 2 menggunakan model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi: Seri Pendidikan, 3(1), 66-78.
Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education Penggunaan, 3(2), 64-72.
Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan pendekatan pendidikan matematika realistik Indonesia terhadap kemampuan literasi numerasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3342-3351.
Masturah, E. D., Mahadewi, L. P. P., & Simamora, A. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran Pop-up Book pada mata pelajaran IPA kelas III Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Undiksha, 6(2), 212-221.
Pusparani, H., Samsudi, S., & Haryadi, H. (2017). The Analysis of Requirements Developing Teaching Materials in Writing Folklore with Javanesse Language Based on Local Wisdom. Journal of Primary Education, 6(2), 94-102.
Ramadhani, R., Mazaly, M. R., & Setiawati, T. (2021). Pengembangan e-modul berbasis EPUB3 SIGIL dalam meningkatkan kemampuan techno-pedagogical guru sekolah menengah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(3), 2024–1039.
Safri, M., Sari, S. A., & Marlina, M. (2017). Pengembangan media belajar Pop-up Book pada materi minyak bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 107-113.
Sari, L. D. K., & Wardani, K. W. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Digital untuk Meningkatkan Karakter Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1968-1977.
Sari, D. V., & Kusmariyatni, N. (2020). The Validity of the Pop-Up Book Media on Puberty Topics for Sixth Grade Elementary School. International Journal of Elementary Education, 4(2), 179-186.
Umam, N. K., Bakhtiar, A. M., & Iskandar, H. (2019). Pengembangan Pop Up Book Bahasa Indonesia Berbasis Budaya Slempitan. Trapsila: Jurnal pendidikan dasar, 1(02), 1-11.
Wanojaleni, K. (2021). Konsep dan Implementasi Pembelajaran Scientific Kurikulum 2013. QALAM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 159-170.
Widyasari, N., & Putri, A. K. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran scrapbook berbasis budaya Palembang pada topik bangun datar. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5(1), 92-98.
- Abstract viewed - 378 times
- PDF downloaded - 218 times
Affiliations
Moch Bayu Ibrahim S
SDIT Akmala Sabila Cirebon
Nurlela Nurlela
Pendidikan Agama Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon
M Burhan Rubai Wijaya
Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
Bambang Subali
Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Development of Water Pop-Up Book Media with a Scientific Approach: Efforts to Increase Elementary Students' Scientific Literacy
Vol 11 No 2 (2022): June 2022
Submitted: Jan 5, 2023
Published: Jun 30, 2022
Abstract
This research develops the water pop-up book media with a scientific approach. The purposes of this study were to describe the development of the water pop-up book media and to test the effectiveness of the media in increasing scientific literacy. The research method used was 4D research and development with the Define, Design, Development, and Dissemination stages. Limited trial subjects consisted of 20 students, and product trials consisted of 60 students. The results of the study showed that the media based on the feasibility assessment by experts and the readability test were included in the excellent category. The use of Pop-Up Book media is effective. This can be seen from the results of learning by using literacy-based questions in the pretest and posttest, which got an average difference of 16.08. The results of the t-test obtained an average increase of 0.448, which were included in the medium criteria, so the pop-up book media with a scientific approach was very valid and effective when used in learning.