Dakabesi, D., & Louise, I. S. Y. (2019). The Effectiveness of Problem-Based Learning Model to Increase the Students' Critical Thinking Skills. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(4), 543-549.
Dewi, S.Z., & Hilman, I. (2018). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2 (2): 49-53.
Ejin, S. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IB SDN Jambu Hilir Baluti 2 pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 1 (1): 65-71.
Hamruni. (2012). Strategi Pembeajaran.Yogyakarta: Insan Madani.
Kemendikbud. (2018). Permendikbud No. 37 Tahun 2018 Tentang Kompetensi Ini dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta.
Lapase, M.H. (2021). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Pinedepa. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8 (2): 134-143.
Nugraha, W. S. (2018). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan penguasaan konsep IPA siswa SD dengan menggunakan model problem based learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 115-127.
Rawung, I.Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Abdimas Toddopuli: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientais Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Premedia Group.
Sari, E. R. N., & Fauzi, R. U. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran dengan Menggunakan Media Prezi untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pada mata Kuliah Bahasa Inggris. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(9), 867-876.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susilowati, R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantu Media Audio Visual untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Kelas 4 SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 57-69.
Widiani, S. (2018). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(1), 30-49.
Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal Of Science And Mathematics Education, 2(3), 399-408.
Zejnilagic, H.M., Sabeta, A., & Nuic, I. (2018). The effects of problem-based learning on students' achievements in primary school chemistry. Bulletin of the Chemists and Technologists of Bosnia and Herzegovina, 44: 17-22. Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Pinedepa. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8 (2): 134-143.
Nugraha, W. S. (2018). Peningkatan kemampuan berpikir kritis dan penguasaan konsep IPA siswa SD dengan menggunakan model problem based learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 115-127.
Rawung, I.Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Abdimas Toddopuli: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientais Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Premedia Group.
Sari, E. R. N., & Fauzi, R. U. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran dengan Menggunakan Media Prezi untuk Meningkatkan Pemahaman Mahasiswa Pada mata Kuliah Bahasa Inggris. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(9), 867-876.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susilowati, R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantu Media Audio Visual untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Kelas 4 SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 57-69.
Widiani, S. (2018). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(1), 30-49.
Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal Of Science And Mathematics Education, 2(3), 399-408.
Zejnilagic, H.M., Sabeta, A., & Nuic, I. (2018). The effects of problem-based learning on students' achievements in primary school chemistry. Bulletin of the Chemists and Technologists of Bosnia and Herzegovina, 44: 17-22.
- Abstract viewed - 124 times
- PDF downloaded - 129 times
Affiliations
Gesti Sekar Santiwi
UNNES
Rusdarti Rusdarti
Universitas Negeri Semarang
Wagiran Wagiran
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Effectiveness of Social Sciences Learning with Problem Based Learning (PBL) Assisted as Prezi Media on Critical Thinking Ability and Conceptual Understanding of Fifth Grade Elementary School Student
Vol 11 No 2 (2022): June 2022
Submitted: Jan 25, 2023
Published: Jun 30, 2022
Abstract
The purpose of this study was to improve critical thinking skills and conceptual understanding of fifth grade elementary school students in learning Social Sciences using the prezi media-assisted Problem Based Learning (PBL) model. The method used is quantitative research with experimental research types. The data collection instruments used were observation sheets, tests, and documentation. The subjects of this study were the fifth grade students of SDN Karangwuni 01 as the experimental class and the fifth grade students of SDN Karangwuni 03 as the control class. The results of the study show that the PBL model assisted by Prezi media is valid for use in social studies learning in fifth grade of elementary school. Effective in improving students' critical thinking skills, as evidenced by the acquisition of N-Gain is 0.69 in the medium category. The PBL model assisted by Prezi media is effective in increasing students' understanding of concepts. Evidenced by the acquisition of N-Gain is 0.72 in the high category. Based on these results, it can be concluded that social studies learning with the PBL model assisted by Prezi media is effective in improving critical thinking skills and conceptual understanding of elementary school students.