Aini, I. N., Zulaeha, I., & Sumarti, S. S. (2020). The Effectiveness of Learning to Write Narrative Text Using Problem Based Learning and Discovery Learning Based Learning on Parenting Pattern. Journal of Primary Education, 9(4), 413–421. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe
Anjarsari, E., Farisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon Pada Pembelajaran Matematika Untuk Siswa Sekolah Dasar (Development of Audiovisual Based Powtoon Media in Mathematics Learning for Elementary School Students). JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 40–50. https://doi.org/10.26594/jmpm.v5i2.2084
Ariani, N. K., & Ujianti, P. R. (2021). Media Video Animasi untuk Meningkatkan Listening Skill Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 43–52. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.35690
Bugdayci, I., & Selvi, H. Z. (2021). Do Maps Contribute to Pupils’ Learning Skills in Primary Schools? Cartographic Journal, 58(2), 135–149. https://doi.org/10.1080/00087041.2020.1760625
Chrisyarani, D. D. (2018). Pengembangan Media Boneka Tangan dengan Metode Bercerita untuk Siswa Kelas V SDN Sudimoro 2 Kabupaten Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1), 57–62. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1.2199
Damayanti, N. S., Handoyo, E., & Suratno, S. (2022). Developing A Local Wisdom-based Interactive Flipbook with the Problem-based Learning Model to Enhance Critical Thinking Skills. Journal of Primary Education, 11(1), 178–190. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe%0ADeveloping
Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Umk, 9, 19–25. https://doi.org/10.24176/re.v9i1.2804
Edney, M. H., & Pedley, M. S. (2020). Writing Cartography’s Enlightenment. Cartographic Journal, 57(4), 312–334. https://doi.org/10.1080/00087041.2020.1884428
Hasan, L. N., & Chumairoh, K. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dongeng untuk Pembelajaran Menyimak Cerita Di Kelas III SDN Sukabumi VI Probolinggo. BARADHA: Jurnal Pengembangan Bahasa, Sastra, Dan Budaya Jawa, 17(1), 1–18. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/baradha/article/view/38258
Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800–1809. https://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2207
Hidayanti, Z. A., Purnamasari, H., & Sarmi, N. N. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Wayang Kertas Animasi Hewan Terhadap Kemampuan Menulis Teks Fabel Siswa Kelas Vii Mts Husnul Khotimah Kampek. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 3(2), 108–119. https://doi.org/10.34012/bip.v3i2.1943
Hudhana, W. D. (2019). Pengembangan Media Video Scribe dalam Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Berbasis Karakter Siswa Kelas X SMA se-Kabupaten Tangerang. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 9(1), 31–46. https://doi.org/10.22437/pena.v9i1.6839
Indriani, M. S. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Penggunaan Video Anak “Malin Kundang.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 3(2), 56–64. https://doi.org/10.23887/jppsh.v3i2.21273
Izzah, L., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Di Wonorejo Glagah. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 62–68. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i2.8856
Izzaturahma, E., Mahadewi, L. P. P., & Simamora, A. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis ADDIE pada Pembelajaran Tema 5 Cuaca untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 216–224. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.38646
Khoiriyah, S. U., Djatun, R., & Suwandi. (2018). Penggunaan E-Comic Pada Pembelajaran Menulis Cerpen Sebagai Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Sma Di Kota Semarang. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1), 20–29. https://doi.org/10.26877/teks.v1i1.2752
Kurniawati, R., & Setyaningtyas, E. W. (2021). Pengembangan Media Animasi Cerita Bergambar Berbasis Android untuk Penguatan Pembelajaran bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2199–2208. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/download/4226/2074
Lapon, L., De Maeyer, P., De Wit, B., Dupont, L., Vanhaeren, N., & Ooms, K. (2020). The Influence of Web Maps and Education on Adolescents’ Global-scale Cognitive Map. Cartographic Journal, 57(3), 221–234. https://doi.org/10.1080/00087041.2019.1660512
Marpaung, I. Y. O., & Siagian, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Macromedia Flash Proffesional 8 Kelas V SD Swasta Namira. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 3(1), 28–40. https://doi.org/10.24114/jtikp.v3i1.5003
Nathalia Angelina, G., & dkk. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berorientasi Membaca Pemahaman Dengan Strategi Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Pada Muatan Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 100–108. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/32453
Nuryanah, N., Zakiah, L., Fahrurrozi, F., & Hasanah, U. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Webtoon untuk Menanamkan Sikap Toleransi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3050–3060. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1244
Pranata, K., Kartika, Y. W., & Zulherman, Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Film Animasi Terhadap Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita. Jurnal Basicedu, 5(3), 1271–1276. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/867
Puspita, S. M., & Diana, A. (2021). Peningkatkan Kemampuan Bercerita Dengan Menggunakan Media Film Animasi Siswa. Jurnal Pesona, 7(2), 170–176. https://doi.org/10.52657/jp.v7i2.1508
Putra, G. L. A. K. (2019). Pemanfaatan Animasi Promosi Dalam Media Youtube. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur (SENADA), 2, 259–265. https://cashbac.com
Solekhah, I., Khasanah, N., & Hariz, A. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Bercerita Berbasis Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Ekosistem Di Ma Hidayatul Mubtadi’in. BIOEDUCA : Journal of Biology Education, 2(1), 40–51. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v2i1.5998
Syafdaningsih, S., & Pratiwi, W. (2022). Pengembangan Video Cerita Anak Tema Budaya Lokal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4199–4209. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2336
Syarifuddin, Ilyas, J., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan & Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Kota Makassar. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2), 51–56. https://doi.org/10.37531/biemr.v1i2.102
Vuk, S. (2023). Development of creativity in elementary school. Journal of Creativity, 33(2), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2023.100055
- Abstract viewed - 129 times
- PDF downloaded - 80 times
Affiliations
Galih Cahya Pratama
Universitas Negeri Semarang
Ali Sunarso
Universitas Negeri Semarang
Panca Dewi Purwati
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Blora Local Wisdom 2D Animation Video-Based Learning Media Development in Improving 5th Grade Students’ Writing Skills
Vol 11 No 3 (2022): September2022
Submitted: Sep 10, 2023
Published: Sep 30, 2022
Abstract
The problem that SDN Bacem 01 Blora facing is the lack of local wisdom-based learning media and students’ poor writing skill. This research aimed to develop 2D animation video based on Blora’s Local Knowledege as a learning media to improve 5th grade students’ ability in writing imaginative text. This research was using Research and Development Method (R&D) with ADDIE (Analysis, Design, Develoment, Implementation, and Evaluation) as the development procedures. The sample of this research was 5th grade students’ of SDN Bacem 01 Blora and SDN Bacem 02 Blora. Questionnaires consisted of media expert, materials expert, teachers’ response, observers’ response, and students’ response were the tools to obtain the data needed. The results of this research gained 93% of media expert, 96% of materials expert, 87% of teachers’ response, 89% of observers’ response, and 82% of students’ response. In conclusion, 2D animation video-based media development was feasible to be utilized to improve students’ ability in writing imaginative text based on Blora’s local wisdom.