Ardiansyah, I., Atmojo, W. R., & Saputra, D. Y. (2020). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru dalam melaksanakan Pembelajaran Digital melalui Workshop Terintegrasi. Jurnal Pendidikan Dasar. 8(2) 1-6 https://doi.org/10.20961/jpd.v8i2.44346
Dewi, M. A., Atmojo, R. W., & Saputri, D. Y. (2021). Analisis pemanfaatan aplikasi online pada pembelajaran daring (dalam jaringan) di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia. 7(1). 24-28.
Disas, E. P. (2020). Analysis Of Education Policy About Development and Improvements Teacher Profession. Jurnal Penelitian Pendidikan. 3(1). 158-166.
Farhin, N., & Saleh. M. I. (2022). Penerapan Rpp Kolaborasi Mata Pelajaran Sebagai Pembelajaran Berbasis Proyek di SMA Plus Teknologi Sukabumi. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 4(1), 840–856. https://doi.org/10.20885/tullab.vol4.iss1.art2
Handayani, O. D., Sumantri, M. S., & Dhieni, N. (2023). Pelaksanaan Pendidikan Profesi Guru (PPG) dalam Peningkatan Kompetensi Pedagogik Pendidik PAUD. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 1–11. https://doi.org/10.33369/jip.8
Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi Untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Guru: Sebuah Kajian Pustaka Problems and Solution in Improving Teachers Competence and Quality: A Literature Study. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 11(2). 123-132. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/3595
Indraswati, D., Utami, P. S., Suyitno, S., & Kariadi, D. (2020). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Status Sosial Guru Dan Pendidikan Profesi Guru (PPG) Terhadap Motivasi Menjadi Guru Sekolah Dasar. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 12(2), 140–153. https://doi.org/10.18860/mad.v12i2.8963
Kamala, I., & Ni’mah, A. (2022). Pendampingan Guru Dalam Praktik Pembelajaran Berbasis Ict Pada Program Pendidikan Profesi Guru. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Nusantara, 4(1). 28-36. http://journal.unublitar.ac.id/jppnu
Kurniawan, B., Purnomo, A., & Idris. (2020). Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Upaya Peningkatan Pembelajaran Online Bagi Guru Matapelajaran IPS. International Journal of Community Service Learning, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i1.22236
Listyawati, E. (2012). Supervisi Pengajaran Dengan Tindak Lanjut Pembinaan Dialogis Kolegial Untuk Meningkatkan Mutu Proses Pembelajaran Ipa Di Smp. Journal of Primary Educational. 1(1) 1-7. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe
Marbun, P. (2020). Disain Pembelajaran Online Pada Era Dan Pasca Covid-19. CSRID Journal. 12(2) 129–142.
Mutalib, K. A., Shabudin Y, A., Kamaluddin, R. A., Hadi, A., Dawi, M., & Harun, S. (2023). Penguasaan Kompetensi Global 6C Guru-Guru Pelatih dalam Pelaksanaan Kapasiti Pedagogi Pembelajaran Bermakna. International Journal of Education. 8(1) 1-7 https://myjms.mohe.gov.my/index.php/IJEISR
Pujiarti, E., Amirudin., Ratna, S., Frizka, D. P., Kartika, D. A., & Mulya, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru di SMKS 2 Tamansiswa Pematangsiantar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(1). 11-18. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13586
Quddus, A. (2020). Implementasi Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pendidikan Profesi Guru (PPG) PAI LPTK UIN Mataram. Jurnal Tatsqif, 17(2), 213–230. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i2.1911
Ramadhani A., Gustiani, P. C., & Ramadhani, C. (2023). Problematika Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Program Pendidikan Profesi Guru (PPG). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha. 15(1) 102-111.
Retno. F. U., Latiana, L., Kurniawati S., & Ujung, B. (2020). A Study on the Influence of Personality and Social Competencies on the Performance of Kindergarten Teachers Based on the Principal’s Assessment Article Info. Journal of Primary Education, 9(1). 92-98. https://doi.org/10.15294/jpe.v11i3.36057
Rusmiyati, Sri. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus melalui Bimbingan dan Supervisi di SD Negeri 1 Kalinanas. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia) 5(1) 131–137 https://doi.org/10.20961/jpi.v5i3.46470
Salehudin, M., & Juabdin S. H. (2020). Penggunaan Multimedia Berbasis Teknologi Bagi Pendidikan Profesi Guru (Ppg): Analisis User Experience (Ux). Jurnal Pendidikan Islam. 11(1). 93-109. www.ueq-online.org.
Setyorini, I. (2020). Pandemi COVID-19 dan Online Learning: Apakah Berpengaruh Terhadap Proses Pembelajaran Pada Kurikulum 13?. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(1), 95-102. https://doi.org/10.7777/jiemar.v1i1.31
Sihotang, H., Limbong, M., Simbolon, B. R., Tampubolon, H., & Silalahi, M. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Mengimlementasikan Kurikulum 2013 Dalam Education 4.0. Jurnal Comunita Servizio 1(2). 223-234. https://doi.org/10.33541/cs.v1i2.1305
Suwarti. (2013). Kompetensi guru menyusun dan menerapkan RPP kurikulum 2013 dalam pelaksanaan pembelajaran melalui supervisi akademik teknik tagihan di SDN Sidomulyo” Jurnal Pendidikan Dasar 6(2) 52–56
Suyanto. (2019). Fenomenologi Sebagai Metode Dalam Penelitian Pertunjukan Teater Musikal. Jurnal Pengkajian & Penciptaan Wayang. 18(1) 26-32. https://doi.org/10.33153/lakon.v16i1.3154
Tamrin, M. I., Syarifuddin., Putri, A. (2023). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dengan Pemahaman Konsep dan Strategi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2(1). 41-47.
Wahyuni, I. H., Pentianasari, S., Khofifah, I., Firstanianta, H., & Febrianti, W. (2023). Diskursus Profesionalitas Guru Sekolah Dasar Pada Pendidikan Abad 21. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan. 23(1). 88-98.
Wantoro, J., Sutama, S., Zuhriah, S., & Hafida, S. N. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar Bebasis HOTS. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 11–20. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.8453
Wilson, A. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) melalui Aplikasi Berbasis Android saat Pandemi Global SAP. Susunan Artikel Pendidikan. 5(1) 66-72. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v5i1.6386
Yani, S. & Siwi, M. (2020). Analisis Penggunaan Media Sosial dan Sumber Belajar Digital Dalam Pembelajaran Bagi Siswa Digital Native Di SMAN 2 Painan. Jurnal Pendidikan Ekonomi 13(1) 1–7 https://dx.doi.org/10.17977/um014v13i12020p001
- Abstract viewed - 121 times
- PDF downloaded - 89 times
Affiliations
Nurul Farhin
Universitas Negeri Semarang
Haryono Haryono
Universitas Negeri Semarang
Budiyono Budiyono
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Phenomenological Study of the Use of the Sekolah.mu Platform in Improving Teacher Pedagogical Competence among MGMB Alumni of Kampus Guru Cikal
Vol 12 No 1 (2023): April 2023
Submitted: Sep 19, 2023
Published: Apr 30, 2023
Abstract
Education is essential because it can develop and encourage society to become more advanced based on noble values and a noble life to build a good personality. Teachers influence the educational process because they have a position as functional technical practitioners. the relationship between using the Sekolah.mu platform and the pedagogical competence and analyzing the impact of using the Sekolah.mu platform on the pedagogical competence of Kampus Guru Cikal alumni. This research uses a qualitative approach in the form of a phenomenological study using subjective methods. Data collection methods use interview techniques, literature studies, documentation, and FGD. Meanwhile, the data analysis technique uses IPA. The use of the Sekolah.mu platform is related to the pedagogical competence of internship alumni at the Cikal teacher campus. Different alumni backgrounds produce different pedagogical knowledge. They are using the Sekolah.mu application allows alumni from the educational and non-educational fields to collaborate in improving their understanding of pedagogy. This application impacts increasing the pedagogical understanding of Kampus Guru Cikal alumni, accompanied by pedagogical mentoring with mentors. The alumni feel that as educators with this platform, we not only learn but can also share the good practices we have done to inspire people out there.