Aminah, A., Hairida, H., & Hartoyo, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8349-8358.
Ariningsih, I., & Amalia, R. (2020). Membangun Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Yang Berintegrasi Keislaman. Journal on Teacher Education, 1(2), 1-8.
Arman, A. (2016). Upaya peningkatan kompetensi guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran melalui supervisi akademik Kepala Sekolah di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 55-61.
Asmayanti, A., Cahyani, I., & Idris, N. S. (2020). Model addie untuk pengembangan bahan ajar menulis teks eksplanasi berbasis pengalaman. Seminar Internasional Riksa Bahasa, XIV (1), 259-267. http://proceedings. upi.edu/index.php/riksabahasa/article/view/1355
Asrianto, L. O., Hasiu, T. S., Aisyah, M., & Rosdiati, R. (2022). Pengaruh Intervensi Promosi Kesehatan terhadap Pengetahuan, Sikap dan Praktek Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Siswa di SD Negeri 1 Lawele Kecamatan Lasalimu Kabupaten Buton. JURNAL ILMIAH OBSGIN: Jurnal Ilmiah Ilmu Kebidanan & Kandungan, 14(4), 243-254.
Aulani, M., Hamdi, Z., & Hadi, Y. A. (2021). Pengembangan Cerita Bergambar Berbasis Nilai Karakter Sebagai Penunjang Literasi. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(1), 20-24.
Faroh, N. N. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Montase dalam Pembelajaran IPS Kelas V. Joyful Learning Journal, 7(4), 34-42.
Fitri, H. W. A., & Duryati, D. (2019). Hubungan Gaya Pengasuhan Autoritatif Dengan Number Sense Pada Siswa Sd. Jurnal Riset Psikologi, 2019(4), 1-11.
Fitria, Nila, Amelia, Zahrina, & Nurfadilah, Nurfadilah (2022). Pengaruh Flashcard Path To Literacy terhadap Kemampuan Literasi Baca Tulis. Jurnal obsesi: jurnal pendidikan anak usia dini, 6(5), 4039-4048.
Herliana, S., & Anugraheni, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kereta Membaca Berbasis Kontekstual Learning Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 314-326.
Ika, M. M., & Putranti, Y. D. (2019). Penerapan Program Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kelas Di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Sleman Kabupaten Sleman. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 42-52.
Indriyani, V., Zaim, M., Atmazaki, A., & Ramadhan, S. (2019). Literasi baca tulis dan inovasi kurikulum bahasa. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 108-118.
Juwantara, R. A. (2019). Analisis teori perkembangan kognitif piaget pada tahap anak usia operasional konkret 7-12 tahun dalam pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27-34.
Kisno, K,. & Sianipar, O. 2019. Perbandingan Efektivitas Buku Digital Versus Buku Cetakan dalam Meningkatkan Performa Belajar Mahasiswa. Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah). 2(1), 229-233.
Latip, A. (2020). Peran literasi teknologi informasi dan komunikasi pada pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108-116.
Lamada, M., Rahman, E.S. & Herawati. Analisis Kemampuan Literasi Siswa SMK Negeri Di Kota Makassar. Jurnal Media Komunikasi Pendikan Teknologi dan Kejuruan. 6(1), 1-5.
Loarid, J., Waluyanto, H. D., & Zacky, A. (2015). Perancangan Buku Cergam Interaktif Untuk Menumbuhkan Sikap Berpikir Kritis Anak Melalui Kebiasaan Membaca. Jurnal DKV Adiwarna 1(6): 12-24.
Marfuah, I., & Subanti, S. (2019). Proses Berpikir Kritis Peserta Didik Dalam Dua Variabel Ditinjau Dari Gaya Belajar Kelas IX B Smp Negeri 2 Surakarta. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika 4(7), 622–632.
Maulani, N., & Subali, B. (2019). Analisis Kemampuan Rekonstruksi Problem Solving Siswa Melalui Asesmen Higher Order Thinking (HOT) Siswa SMA. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(3), 319–332.
Novika Auliyana, S., Akbar, S., & Yuniastuti. (2019). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1572–1582. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.11796.
Rahmatih, A. N., Maulyda, M. A., & Syazali, M. (2020). Refleksi Nilai Kearifan Lokal (Local Wisdom) Dalam Pembelajaran Sains Sekolah Dasar: Literature Review. Jurnal Pijar Mipa, 15(2):151–156. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i2.1663.
Rokhim, D. A., Rahayu, B. N., Alfiah, L. N., Peni, R., Wahyudi, B., Wahyudi, A. & Widarti, H. R. (2021). Analisis Kesiapan Peserta Didik Dan Guru Pada Asesmen Nasional (Asesmen Kompetensi Minimum, Survey Karakter, Dan Survey Lingkungan Belajar. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 61-71.
Setiawan, A. A., & Sudigdo, A. (2019). Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kunjungan Perpustakaan. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, (1)1, 24-30. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/view/4703
Sulaiman, U. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Dalam Pembelajaran Terhadap Keterampilan Literasi Siswa Kelas Awal Madrasah Ibtidaiyah Negeri Banta-Bantaeng Makassar. Al-Kalam, 9(2). 193-204.
Suparya, I. K., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Rendahnya Literasi Sains: Faktor Penyebab Dan Alternatif Solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153-166.
Untari, M. F. A., & Saputra, A. A. (2016). Keefektifan media komik terhadap kemampuan membaca pemahaman pada siswa Kelas IV SD. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 29-39.
Widodo, A. (2020). Nilai Budaya Ritual Perang Topat Sebagai Sumber Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 5(1):1-16. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v5i1.6359
Wuryani, M. T., Roemintoyo & Yamtinah, S. (2018). Developing Thematic Textbooks based on Character Education at Elementary School. Ilkogretim Online, 17(1), 268-276.
Yuliani, W & Supriyanto. (2019). Strategi Pembinaan Karakter Cinta Lingkungan Di Tk Alam Al Ghifari Blitar. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1), 1-10.
Yunita, Y., & Mujib, A. (2021). Pendidikan karakter dalam perspektif islam. TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 78-90.
- Abstract viewed - 294 times
- PDF downloaded - 205 times
Affiliations
Duta Prima Manunggal
Universitas Negeri Semarang
Ani Rusilowati
Universitas Negeri Semarang
Ali Sunarso
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Development of Character-Based Picture Storybooks in Indonesia Subject to Improve the Literacy Skill of First-Grade Students of SDN Mangunharjo
Vol 11 No 3 (2022): September2022
Submitted: Oct 11, 2023
Published: Oct 11, 2023
Abstract
The Minimum Competency Assessment (AKM) is focusing on measuring students’ thinking and reasoning ability, one of which is reading literacy competence. The aims of this research are: 1) Developing character-based picture storybooks in Bahasa Indonesia subject in preparing for AKM; 2) Describing the characteristics of character-based picture storybooks media in preparing for AKM; 3) Examining the feasibility of character-based picture storybooks media in preparing for AKM; 4) Examining the effectiveness of character-based picture storybooks media of Bahasa Indonesia subject in improving elementary school 1st grade students’ reading literacy. The type of this research is Research and Development (R&D) with ADDIE model modified by Branch as the development model. The sample of this research are elementary school 1st grade students, with 30 students as the experimental group and 28 students as the control group. The finding of this research shows that character-based picture storybooks are very feasible to be used with a percentage of 93.3% of media feasibility criteria and 85% of material and language feasibility criteria. Based on the results, t-test value is 0.006 < 0.05 meaning that character-based picture storybooks are effective. The mean improvement using the n-gain test shows that the experimental group has the higher increase, obtaining an n-gain of 0.686 with medium category while the lower increase is found in control group with 0.449 in medium category. Thus, it can be concluded that character-based picture storybooks are effective to be used in Bahasa Indonesia subject to improve elementary school 1st grade students’ reading literacy capability.