Abstract

Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar berlangsung satu arah. Peserta didik kurang aktif dan nilai rata-rata rendah 6,1. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan karakteristik perangkat pembelajaran berbasis lesson study dengan kooperatif tipe Numbered Heads Together, menghasilkan perangkat pembelajaran berbasis lesson study dengan NHT, mengetahui kevalidan, keefektifan dan kepraktisan perangkat hasil pengembangan. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan. Subjek uji coba adalah peserta didik kelas V SDN Rejosari 03 Semarang tahun pelajaran 2010/2011. Instrumen penelitian yang digunakan lembar validasi, lembar observasi, dan angket. Analisis data dilakukan dengan teknik deskriptif persentase dan uji peningkatan menggunakan N-gain. Perangkat pembelajaran hasil pengembangan meliputi silabus, rncana pelaksanaan pembelajaran, bahan ajar, lembar kerja peserta didik, dan evaluasi. Hasil validasi pakar menunjukkan perangkat valid dengan rata-rata 4,24 dari nilai maksimal 5. Peningkatan aktivitas peserta didik pada kategori sedang dengan nilai gain score 0,58 pada uji pemakaian dan peningkatkan hasil belajar pada kategori sedang. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam berbasis lesson study dengan Numbered Heads Together terbukti efektif digunakan. Implementasi pelaksanaannya guru perlu lebih memperhatikan aspek keaktifan peserta didik dalam menyusun  laporan.

 

Teaching learning process in SDN Rejosari 03 Semarang in using one way technique, the student are not active and the average score is only 6,1. The reason are teacher used to be the centre of the class and the lack of the beyond school activities. The problem in this research are: how are the characteristics of teaching learning materialesson study  based beyond school with numbered head together, are the developed materialesson study  valid, effective, and practical. The purpose of this research are to produce teaching learning materialesson study  based on beyond school and numbered head together, to know the developed teaching learning materialesson study  validity, effectiveness and practicallity. This research is a kind of development research. The students of fifth grade of SDN Rejosari 03 Semarang 2010/2011 are the subject of this research. The instruments using in this research are validation sheet, observation sheet and questionnaires. The technique of data analysis is percentage descriptive and raising test using N-gain. The development materialesson study  are syllabus, lesson plan, teaching materialesson study , student work sheet, and evaluation. The validation result of the expert shows the materialesson study  are valid, the score average is 4,24 and maximum score is 5. The students increasing activity in the medium category is 0,58 in the aplication and raising the study result in the medium category. IPA teaching learning process based on NHT is effectively proved. The implementation is teachers need to pay attention more to the students activeness in arranging the report.