https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jed/article/view/12990
Khudori, M. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK) di SMA Negerise-Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(1), 211-214. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13514
Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013): Suatu Pendekatan Praktis Disertai dengan Contoh. Ed. Rev. Jakarta: Rajawali Pers.
Mansur, H. R. (2015). Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas (SMA). E-Buletin, Maret 2015. Retrieved from
http://lpmpsulsel.kemdikbud.go.id/tulisan-358-penilaian-autentik-k13.html
Mualifin, Sugiharto, & Soekardi. (2014). Implementasi Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Kurikulum 2013 terhadap Pengembangan Karakter Siswa MTs Se-Kecamatan Larangan–Brebes. Journal of Physical Education and Sports, 3(1), 34-40. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpes/article/view/4786
Nugrahawati, D. R., & Indahwati, N. (2015). Survei Keterlaksanaan Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK) di SMP dan MTs Se- Kecamatan Soko Tuban. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2), 270-273. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13526
Octaviansyah, Rahayu, T., & Handayani, O. W. K. (2015). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Penjasorkes di Sekolah Menengah Pertama Negeri Kota Palembang. Journal of Physical Education and Sports, 4(2), 122-128. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpes/article/view/9893
Prastyo, Z., & Muhammad, H. N. (2015). Analisis Kemampuan Guru dalam Pembuatan RPP Kurikulum 2013 dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Olahraga (PJOK) Se-Kecamatan Gununganyar Kota Surabaya (Studi pada Guru PJOK SD Negeri Kelas IV Semester Genap Se-Kecamatan Gunung Anyar Kota Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2), 492-500. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13819
Rokim, M., & Nurhayati, F. (2016). Survei Keterlaksanaan Kurikulum 2013 pada Guru PJOK di SMA Negeri Se Kabupaten Nganjuk. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 4(1), 17-24. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/17362
Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166-178. Retrieved from
https://journal.uny.ac.id/index.php/jpep/article/view/7173
Setiawati, Kismini, E., & Rochana, T. (2017). Penggunaan Asesmen Autentik oleh Guru Sosiologi di SMA Negeri 1 Boja (Pokok Bahasan Materi Pembentukan Kelompok Sosial). Solidarity: Journal of Education, Society and Culture, 7(1), 7-13. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/solidarity/article/view/19558
Subagio, N. F., Soegiyanto, & Soekardi. (2015). Penilaian Kinerja Pembelajaran Permainan Sepak Bola di Sekolah Dasar Kelas V Kecamatan Kalirejo Lampung Tengah. Journal of Physical Education and Sports, 4(1), 38-43. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpes/article/view/6898
Subagio, N. F., Soegiyanto, & Soekardi. (2015). Pengembangan Penilaian Kinerja Pembelajaran Permainan Sepak Bola di Sekolah Dasar Kelas V Kecamatan Kalirejo Lampung Tengah. Journal of Physical Education and Sports, 4(2), 122-128. Retrieved from
https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpes/article/view/9884
Sultoni, M. A., & Tuasikal, A. R. S. (2015). Keterlaksanaan Kurikulum 2013 Mata Pelajaran PJOK Tingkat SMP pada Sekolah Satu Atap di Pulau Gili Ketapang dan Wilayah Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(1), 243-248. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13521
Wahyuni, T. E., & Indahwati, N. (2015). Survei Pemahaman Guru terhadap Penilaian Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2), 376-379. Retrieved from
http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/13546
- Abstract viewed - 277 times
- pdf downloaded - 3252 times
Affiliations
Azis Hendro Susilo
Public Senior High School 1 Pemalang, Jawa Tengah, Indonesia
Soegiyanto Soegiyanto
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Fajar Awang
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Implementation Method in Senior High School Physical Sports and Health Education Teacher to The Assessment of Learning Outcomes (Revision of Curriculum 2013) in Pemalang District
Vol 8 No 2 (2019): March 2019
Submitted: Jan 8, 2019
Published: Jan 8, 2019
Abstract
This study to determine the implementation methods in Senior High School physical sports and health education teacher to the assessment of learning outcomes (revision of Curriculum 2013) in Pemalang District. The research method used is descriptive with survey, observation and documentation methods. The subjects of this study were Senior High School in Pemalang District, consisting of 19 schools, both public and private. The results of the study show that (1) the implementation of the assessment of Curriculum 2013 related to learning devices states that it is appropriate with a percentage of 84%, (2) the implementation of the assessment of Curriculum 2013 related to attitude assessment, knowledge assessment, and assessment of skills in the appropriate category with a percentage of 79.1%, (3) the difficulties of the physical sports and health education teacher related to the assessment of Curriculum 2013 are (a) making the lesson plan (RPP) too complicated (b) the dishonest students when making evaluations between friends, (c) the results of the oral and written tests not harmonizing so the results are out of sync.