Alawiyah, Farida. 2014. Kesiapan guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Info singkat kesejahteraaan sosial. Vol. VI, 15/I/DI/Agustus/2014.
Alawiyah, Farida. 2013. Dampak Implementasi Kurikulum 2013 Terhadap Guru. Info Singkat Kesejahteraan soaisal. Vol. V, No. 19/I/P3DI/Oktober/2013.
Aminudin, Nurahman. 2011. “Survai Pelaksanaan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dalam Pembelajaran penjasorkes di Smp Se-Kecamatan Gubuk Kabupaten Grobokan Tahun 2010/2011â€. Skripsi. Semarang: Program Sarjana Unnes. Jurnal Unnes. JED 4(2): 99-105.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arnindra. 2010. Study Tentang Penerapan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Pada Mata Pelajaran Penjasorkes Di SMA Negeri Se-Kabupaten Kebumen Tahun Ajaran 2009/2010. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Boleng, Maria Lukas & Rahayu, Tandiyo. 2016. “Evaluation Of The 2013 Curriculum Implementation For Physical Educationâ€. Vol 5 (1): 5- 12.
Budiono, S., Widodo, A., & Himatyan C. 2019. “Reliability of Nutriatlet Application as Dietary Assessment Method for Athleteâ€. ISPHE. Vol. 12 (1) : 42-48.
Cahyani, Sinta Ayu & Puspitaningsari, Mocca. 2017. “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning terhadap Partisipasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan pada Siswa SMA Negeri Kesambenâ€. Prosding Seminar Nasional Hasil Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1):1311-1312.
Cahyani, S. & Suherman S. W. 2014. “Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Berbasis Komputer Untuk SMAâ€. Jurnal Keolahragaan. Vol. 2 (1) : 69-76.
Departemen Pendidikan Nasional.Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 160 tahun 2014 Tentang Perberlakuan Kurikulum 2006 Dan Kurikulum 2013. Jakarta: Depdiknas.
Departemen Pendidikan Surat Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 179342/MPK/KR/2014 Tentang Pelaksanaan Kurikulum 2013. Jakarta: Depdiknas.
Erfan, Supriyanto, A. & Burhanudin. 2016. “Penerapan Supervisi Klinis Pada Guru Penjaskesâ€. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Malang. Vol. 1 (12) : 2272-2276.
Fakhrunisa, N., Munadi, S. 2019. “Relevance of Multi.media Expertise Competency in Vocational Schools toward the needs of Business/Industrial World “. Vol. (1) : 58-66.
Fathurrahman, Moh. 2014. “Implementasi Kurikulum 2013: Antara Jawaban dan Tantanganâ€. Prosiding Unissula. Hal 163-169.
Fitriadi, A., & Rahman A. H. 2014. “Pengembangan Multimedia Pendidikan Jasmani Materi Budaya Hidup Sehat Untuk Sekolah Menengah Atasâ€. Jurnal Keolahragaan. Vol. 2 (1) : 1-10.
Galilei, G., K. S., Soegiyanto & Rahayu S. 2014. “Analisis Isi Dan Penyajian Buku Sekolah Elektronik (Bse) Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Kelas Xi Sekolah Menengah Atas Di Kota Semarangâ€. JPES. Vol. 3 (2) : 96-102.
Grace, Mary, G. G. & Subia, Gener S. 2019. “High School Athletes: Their Motivation , Study Habits, Self-Discipline and Academic Performanceâ€. Philipina. IJPESH, 6 (1): 86-90.
Hairi, J. R. P. M. 2000. “Mengoptimalkan Kinerja Guru Pendidikan Jasmani untuk Meningkatkan Kesegaran Jasmani Peserta Didik Sekolah Dasarâ€. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang. Vol. 7 (1) 1-10.
Hamalik, Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamalik, Oemar. 2007. Dasar-dasar pengembangan kurikulum. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Hardiya, Anurag. 2019. “A Comparative Study of Mental Health Status Between Physical Education Male and Female Studentâ€. Prades India JPESH, 6(3):12-13.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 tahun 2014 tentang Penilaian hasil Belajar Oleh pendidikan Dasar dan menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 58 tentang Kurikulum 2013 sekolah Menengah Pertama / Madrasah Tsanawiyah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran Pendidikan Dasar dan menegah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 4 tahun 2015 tentang Ekuivalensi kegiatan Pembelajaran / Pembimbingan Bagi Guru Yang Bertugas Pada SMP/SMA/SMK Yang Melaksanakan Kurikulum 2013 Pada Semester Pertama Menjadi Kurikum 2006 Pada Semester Dua tahun Pelajaran 2014/2015.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 3 tahun 2017 tentang penilaian hasil belajar oleh satuan pendidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 3 tahun 2018 tentang perubahan pelimpahan sebagian urusan pendidikan oleh pemerintah provins setingkat sekolah menengah dan sekolah kejuruan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 34 tahun 2018 tentang Standar Nasional Pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 tahun 2018 tentang KI dan KD jenjang SD, SMP dan SMA/SMK tahun 2018.
Peraturan Menteri Pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 105 tahun 2014 tentang Pendampingan Pelaksanaan Kurikulum 2013 Pada Pendidikan dasar dan Menengah.
Poerwati, L. E. 2013. Panduan memahami kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Winingsih H. L. 2016. “Peran Pemerintah Daerah Dalam Implementasi Kurikulum 2013â€. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Kemendikbud. Vol. 1 (1) : 37-57.
Xiaohong, He, 2018. On The Professional Pressure Of Physical Education Teachers In Colleges And Universities In Guizhou. China. IJSS 2 (2):168-172.
- Abstract viewed - 288 times
- pdf downloaded - 0 times
Affiliations
Ganis Lukmana
Public Senior High School 1 Bandar Batang, Jawa Tengah, Indonesia
Heny Setyawati
Physical Education, Health and Recreation, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Tommy Soenyoto
Physical Education, Health and Recreation, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
How to Cite
The Implementation of Physical Education Learning Curriculum 2013 Revised Edition 2016
Vol 9 No 1 (2020): January 2020
Submitted: Jan 11, 2020
Published: Jan 11, 2020
Abstract
The purpose of this study was to determine the implementation of the 2016 revised edition of the 2016 Physical Education Penjasorkes in Vocational High Schools in Batang District. The research approach used was a qualitative descriptive approach, namely research by providing an overview of facts in the field. The data analysis uses qualitative analysis and percentage quantitative analysis for students. The results of the study for teachers showed that the results of the planning study was well, there were 17 or (89%) of the teachers implemented lesson plans, and 3 did not; from the implementation, 14 or (74%) of the teachers implemented scientific learning and 5 did not implement science; from the results of the learning evaluation it is known that 14 or 74% of teachers carry out authentic assessments. But only 3 assessments are affective, psychomotor, and cognitive, while 5 other teachers make authentic assessments, but do not carry back to the old assessment rubics. For students divided into 2 aspects: knowledge of the curriculum 2013 and student responses. In the first stage student knowledge was obtained 24 (11.2%) very good, 171 (71.3%) good; 41 (71.3%) were quite good; 1 (0.4%) less. In the second stage, 77 students' responses (32.1%) were very good; 152 (63.3%) are good, 11 (4.6%) are lacking, so a good average is obtained. Suggestions that researchers can give related to the results of the research are that before implementing the curriculum each school reports school readiness such as facilities and infrastructure are improved and the readiness of the principal or teacher reports to the local service so that the government knows and evaluates the implementation of the latest curriculum.