Aditia, Desy Anggar (2015). Survei Penerapan Nilai-Nilai Positif Olahraga Dalam Interaksi Sosial Antar Siswa Di Sma Negeri Se-Kabupaten Wonosobo Tahun 2014/2015. Active - Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 4(12), 2251–2259.
Fajar, Mutiara. (2017). Peranan Intelegensi Terhadap Perkembangan Keterampilan Fisik Motorik Peserta Didik Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Multilateral, Volume 16, No. 1 Juni 2017 hlm. 58-65.
Giriwijoyo, S dan Sidik, D.Z. (2013) Ilmu Faal Olahraga (Fisiologi Olahraga): Fungsi Tubuh Manunsia Pada Olahraga untuk Kesehatan dan Prestasi. Bandung: Remaja Rosdakar.
Ilham, Thomas. (2020). Pengaruh Latihan Aktivitas Fisik Terhadap Kemampuan Mototrik Kasar Siswa Kelas V Sdn 09 Ppa Kota Solok. Jurusan Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Negeri Padang, Padang. stamina.ppj.unp.ac.id. Volume 3, Nomor 6, Juni 2020.
Jauhari, Ridlo. (2015). Kebugaran Jasmani Ditinjau Dari Status Gizi , Motivasi Dan Lingkungan Sekolah. JPES (Journal of Sport Physical Education), 1–18.
Kristanti, C.M. (2012). Kondisi Fisik Kurang Gerak dan Instrumen Pengukuran. Media Litbang Kesehatan, XII, 1-5.
Kurniawan, P. B. (2016). Pengaruh Metode Pembelajar Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Sepak Bola. Journal of Physical Education and Sport, 5(1), 32–40.
Mashud. (2018). Analisis Masalah Guru PJOK Dalam Mewujudkan Tujuan Kebugaran Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga. JPOK FKIP Universitas Lambung Mangkurat. Volume 17 No 2, Desember 2018
Mubarok, Husni. Setya Rahayu, Taufiq Hidayah. (2014). Analisis Profil Tingkat Kesegaran Jasmani Pemain Futsal Anker Fc tahun 2014. Journal of Sport Sciences and Fitness. JSSF4 (3) (2015).
Nurrohim, F. (2017). Hubungan Antara Konsentrasi Dengan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Ibadah Siswa Kelas Xi Ips Sma Muhammadiyah 1 Bantul Tahun Ajaran 2016/2017.
Okta, P. G. (2013). Pengaruh Aktivitas Olahraga terhadap Kebugaran Jasmani. JSSF (Journal of Sport Science and Fitness).
Sepdanius, Endang. (2020). Pengaruh Latihan Aktivitas Fisik Terhadap Kemampuan Mototrik Kasar Siswa Kelas V Sdn 09 Ppa Kota Solok. Jurusan Kesehatan dan Rekreasi, Universitas Negeri Padang, Padang. stamina.ppj.unp.ac.id. Volume 3, Nomor 6, Juni 2020
Setiyawan, S. (2017). Visi Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jurnal Ilmiah Penjas, 3(1), 74–86.
Soebarna, A., Juditya, S., & Gunawan, G. (2017). Penilaian Autentik (Autenthic Assesment) dalam Pembelajaran Penjasorkes. Jurnal Penjakora.
Soegiyanto K.S. Aktivitas Jasmani Bagi Pekerja (Studi Kualitas Kesehatan Fisik Pada Buruh Pabrik). Jurnal Kesehatan Masyarakat. KEMAS 6 (1) (2010) 1-7.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta.
Suhendro, A. (2012). Hubungan Antara Kebugaran Jasmani, Kecerdasan Intelektual, Dan Pendidikan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Khusus Olahraga Angkatan 2010 Sma Negeri 4 Yogyakarta. Resources, 2(10), 1–19.
Sukadiyanto, Kurdi. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Dengan Pendekatan Bermain Menggunakan Agility Ladder untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Keolahragaan, Volume 2 – Nomor 2, 2014.
Susanto, N. (2017). Hakikat Dan Signifikansi Permainan. Jendela Olahraga.
Wijayato, Zulki Eko. (2016). Pengaruh Pembelajaran Permainan Bola Besar Terhadap Tingkat Kesegaran Jasmani. Journal of Physical Education, Health and Sport, 3(1), 44–49
Yudanto. (2020). Pengaruh model aktivitas jasmani berbasis perseptual motorik terhadap gerak dasar manipulatif anak taman kanak-kanak. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran. Vol. 6 No. 1, April 2020, pp. 92-
- Abstract viewed - 185 times
- PDF downloaded - 202 times
Affiliations
Ahmad Sya'roni roni
Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Setya Rahayu
Affiliation not stated
Rumini Rumini
Affiliation not stated
How to Cite
Effect of Physical Activity Level and Physical Fitness Level on Motor Students MTs Negeri 1 Banyumas
Vol 10 No 1 (2021): March 2021
Submitted: Feb 3, 2021
Published: Mar 31, 2021
Abstract
The problem in this study is the low level of physical activity of students, as well as the level of physical fitness that students do not have. This research focuses on; (1) analyze and look for the influence of the student's level of physical activity and the student's physical fitness level on the student's motor level. This research is a mixed methods research. The subjects of this study were all students of Mts Negeri 1 Banyumas, using observation data collection techniques, questionnaires and documentation. Data analysis technique using anava statistic with significance α ≤ 0.05. The results showed: (1) Physical activity of MTs Negeri 1 Banyumas students in medium theories, with an average score of 2.36; (2) Physical fitness of students of MTs Negeri 1 Banyumas in good theories, with an average score of 18.5; (3) Motor skills of MTs Negeri 1 Banyumas students in good theories, with an average score of 20.21; (4) the influence of physical activity on the motor skills level of students of MTs Negeri 1 Banyumas F-count of 0.021 < 0.05; (5) the influence of physical fitness level on the motor skill level of students of MTs Negeri 1 Banyumas, F-count of 0.021 < 0.05; (6) the influence of physical activity of sports and physical fitness level on the motor level of students of MTs Negeri 1 Banyumas, F-count of 0.025 < 0.05.