PEMBELAJARAN VOKAL DENGAN METODE SOLFEGIO PADA PADUAN SUARA GRACIA GITASWARA DI GKJ CILACAP UTARA KABUPATEN CILACAP

Main Article Content

cahyo sukrisno putra

Abstract

The research of abstract is based on the activity of learning vocal; using the solfegio methodology at Gracia Gitaswara Choir for GKJ north of Cilacap. It means that the trainer of choir should have interesting and easier methods for all the choir members to learn vocal. The aim of this research is used for knowing the plan of learning vocal, the mechanism of vocal study and factors that related to vocal learning. The research methodology is based on persuading the qualitative descriptive research. It means describe, explain in details and analyst the subjects which is studied. The result of the research shows that the application of vocal study; using solfegio methodology is an efficient and effective strategy to interest the choir members in vocal study.

Article Details

How to Cite
putra, cahyo. (2015). PEMBELAJARAN VOKAL DENGAN METODE SOLFEGIO PADA PADUAN SUARA GRACIA GITASWARA DI GKJ CILACAP UTARA KABUPATEN CILACAP. Jurnal Seni Musik, 4(2). https://doi.org/10.15294/jsm.v4i2.9288
Section
Articles

References

Hamdju dan Armillah. 1981. Pengetahuan Seni Musik untuk SMA, SPG dan dan sederajat, Jakarta : Mutiara.

Rahardjo, Slamet, 1990. Teori Vokal untuk SMA, Guru dan Umum, Semarang : Media Wiyata

Herimanto dan Winarno. 2008. Ilmu Sosial Dan Budaya Dasar, PT Bumi Aksara.
Sumaryanto, F Totok 2005. Efektifitas Penggunaan Metode Solfegio untuk Pembelajaran Keterampilan Bermain Musik di Sekolah Dasar, Vol. VI No. 2, Harmonia: Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni.
Menjadi Dirigen III Membina Paduan Suara, 2003. Yogyakarta : Pusat Musik Liturgi.
Tuntunan Bagi Pembina Paduan Suara Dalam Pembinaan Paduan Suara. 1984/1985. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Proyek Pembinaan Kesiswaan Jakarta.

Kutha Ratna. 2013. Metodologi Penelitian Kajian Budaya Dan Ilmu Sosial Humaniora Pada Umumnya, Pustaka Pelajar.