Agustin, L., AW, S. A. S., & Rahayu, M. S. (2017). Konseling Kelompok Berbasis Teknik Self-Management Tazkiyatun Nafsi: Suatu Intervensi Psikologi Dalam Peningkatan Self-Direction In Learning Siswa. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim, 13(1), 1-12. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/psikologi/article/view/2399
Ajmain, A., & Marzuki, M. (2019). Peran guru dan kepala sekolah dalam pendidikan karakter siswa di SMA Negeri 3 Yogyakarta. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(1), 109-123. https://journal.uny.ac.id/index.php/sosia/article/view/27655
Alfansyur, A. et al. (2021) ‘Peran Budaya Sekolah Dalam Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Kelas X MAN 3 Kota Palembang’, Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), pp. 126–131. doi:10.24036/sikola.v3i2.141.
Aslamiyah, S. S. (2020). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Penanaman Budaya Disiplin Siswa. TA'LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(2), 183-194. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/talim/article/view/2053
Asterina, F., & Sukoco, S. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(2), 208-219. https://journal.uny.ac.id/index.php/jamp/article/view/26743
Ayatullah (2020) ‘Pendidikan Kedisiplinan Siswa Madrasah Aliyah’, Pandawa, 2(2), pp. 218–239. Available at: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa/article/view/767
Bahou, L., & Zakharia, Z. (2019). ‘Maybe that’s how they learned in the past, but we don’t learn like this today’: Youth perspectives on violent discipline in Lebanon’s public schools. International Journal of Educational Development, 70(June), 102098. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2019.102098
Corey. (2013). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (9thedition). California: Brooks/Cole
Edmawati, M. D., Hardjajani, T., & Wiyanti, S. (2016). Konseling Kelompok dengan Teknik Self-Management untuk Meningkatkan Disiplin terhadap Tata Tertib Sekolah. Consilium: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling, 4(1). https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/counsilium/article/view/11063
Fajrieansyah, N. (2019). Pemimpin: Mimpi Muda, Tua Nyata. Gramedia Pustaka Utama.
Fitri, Q., Mahmud, A. and Saman, A. (2019) ‘Penerapan Pendekatan Konseling Eksistensial Humanistik untuk Mengurangi Perilaku Hedonis Siswa di SMAN 10 Makassar’, Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(1), pp. 41–52. doi:10.15575/psy.v6i1.3453.
Hartini, S. (2017). Pendidikan Karakter Disiplin Siswa di Era Modern Sinergi orang Tua dan guru di mts negeri kabupaten klaten. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 2(1). https://journal.umpo.ac.id/index.php/al-asasiyya/article/view/882
Hasanah, U. (2018) ‘Metode Pengembangan Moral Dan Disiplin Bagi Anak Usia Dini’, Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 2(1). doi:10.21274/martabat.2018.2.1.91-116.
Hasibuan, A., & Sulaiman, O. K. (2019). Smart city, konsep kota cerdas sebagai alternatif penyelesaian masalah perkotaan kabupaten/kota, di kota-kota besar Provinsi Sumatera Utara. Buletin Utama Teknik, 14(2), 127-135. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/but/article/view/1097
Hidayati, I., Mulawarman, & Awalya. (2017). Meningkatkan Regulasi Emosi Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 6(4), 27–34. journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Naim. 2012. Character Building. Jogjakarta : Ar-Russmedia
Nasution, T. (2017). Konsep dasar pendidikan kewarganegaraan dalam membangun karakter siswa. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2). http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ijtimaiyah/article/view/1393/1130
Nuraeni (2016) ‘Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini’, Jurnal Paedogy, 3, pp. 65–73. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/3039
Pranajaya, S.A., Firdaus, A. and Nurdin, N. (2020) ‘Eksistensial Humanistik dalam Perspektif Bimbingan Konseling Islam’, Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(1), p. 27. doi:10.24014/0.8710513
Primayanti, Hendri, Madriantari, & Dantes, N. (2014). Penerapan konseling eksistensialis humanistik melalui konseling kelompok untuk meningkatkan tanggung jawab belajar siswa kelas VIII SMP negeri 3 Singaraja. e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling, 2(1). Universitas Pendidikan Ganesha. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIBK/article/view/3732
Purwanto. Edy. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Riana, P. C., & Oktavia, Y. (2019). Relationship Between Disciplinary Attitude With The Student Learning Outcomes Of VII Kelas In State 14 Of SMP. Unnes Science Education Journal, 8(1), 92–100. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/30763
Rochem. (2011). Teori belajar humanistik. Diakses pada 10 Maret 2019 dari https://rochem.wordpress.com/2011/12/ 16/teori-belajar-humanistik/
Rosdiana, D., & Choiriyah, C. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Selama Pandemi Terhadap Kedisiplinan Anak Usia 6-7 Tahun di MI Hidayatul Mukhlisin Jati Mekar Jati Asih Kota Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6703-6708. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2017
Sugiyo, D. M. (2018). Meningkatkan Pemahaman karakter Dasar Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Layanan Informasi. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(2), 70–80. journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk
Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115-123. https://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/article/view/114
Tandiono, D.R., Atrizka, D. and Akbar, R.N. (2020) ‘Disiplin Ditinjau dari Konsep Diri pada Siswa SMA Ahmad Yani Kota Medan’, Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 16(2), pp. 238–252. doi:10.32528/ins.v16i2.2139
Tresnawati, T. 2012. Menjadi Pribadi Yang Jujur. CV. Bandung: Amalia Book
Wijaya, R. S. (2014). Model konseling kelompok eksistensial humanistik untuk mengurangi kecemasan siswa menentukan arah peminatan SMA negeri Semarang. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/4611
Yulianti, A. 2020. Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Eksistensial untuk Meningkatkan Kebermaknaan Hidup Orang Dengan HIV-AIDS (ODHA). AL-IRSYAD, 10(1), 86-95. doi:10.30829/al-irsyad.v10i1.7656.
- Abstract viewed - 178 times
- PDF downloaded - 130 times
Affiliations
Miftakhul Ikhsan Fauzi
Universitas Negeri Semarang
Anwar Sutoyo
Universitas Negeri Semarang
Edy Purwanto
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
The Effectiveness of a Group Guidance Service with a Humanistic Existential Approach based on Islamic Spiritual Values to Improve Students’ Discipline
Vol 12 No 1 (2023): Regular Issue
Submitted: Jan 16, 2023
Published: Apr 30, 2023
Abstract
Students’ discipline needs special attention in the aftermath of COVID-19 pandemic due to their online learning habit which somehow shifted the way they behaved during the pandemic. This study aimed to determine the effectiveness of a group guidance service with a humanistic existential approach based on Islamic spiritual values to improve students’ discipline. 20 students were involved as the samples and grouped into two, namely 10 for the experimental group and 10 for the control group. Here, the design was pretest and posttest, while the data were analyzed using a Wilcoxon test. Findings have proved that students’ discipline improved after receiving the group guidance service with a humanistic existential approach based on Islamic spiritual values. Thus, counselors are suggested to implement this intervention to improve students’ discipline