Pelaksanaan Student Centered Learning (SCL) Pembelajaran Bahasa Jawa Di SMK N 3 Klaten
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The purpose of the research is: (1) describe the implementation of Student Centered Learning in Javanesse language learning at SMK N 3 Klaten; (2) describe the supporting and inhibiting factors in the implementation of Student Centered Learning in Javanesse language learning at SMK N 3 Klaten. This research is an evaluative research with qualitative methods. The data of the research from the process of implementation Student Centered Learning and the data sources from teachers and students. The data collection technique by interview and questionnaires. Analysis techniques using data collection, data display, and conclusion drawing. The research results that the implementation of Student Centered Learning Javanesse language learning has used methods, models, media and learning resources in accordance with Student Centered Learning.The supporting factors in the the implementation of Student Centered Learning is Javanese language teacher. The roles played by the teacher include providing motivation and enthusiasm, providing incentives, and classroom conditioning that can increase the learning activity of students.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Andrianti, S. (2015). Pendekatan Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Dalam Pendidikan Agama Kristen Sebagai Implementasi Kurikulum 2013.
Chomaidi, & Salamah. (2018). Pendidikan dan Pengajaran: Strategi Pembelajaran Sekolah. Jakarta: PT. Grasindo.
Ekowati, E., Lail, N. H., Habibie, H., Eskawida, E., Prastawa, S., & Indrawan, I. K. A. P. (2023). Pengaruh Pendekatan Student Center Learning terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Journal on Education, 5(3), 9618-9628.
Febnasari, S. D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi “TPS” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 310-318.
Gunawan, I., Ulfatin, N., Sultoni, S., Sunandar, A., Kusumaningrum, D. E., & Triwiyanto, T. (2017). Pendampingan Penerapan Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum 2013. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1).
Hasani, N. I. (2013). Pengembangan multimedia pembelajaran bahasa jawa mengenai tokoh wayang pandawa lima untuk siswa sekolah dasar (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Husamah, & Setyaningrum, Y. (2013). Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 dalam meningkatkan keterampilan, sikap, dan pengetahuan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 389-396.
Maruti, E. S. (2015). Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. Magetan: CV. AE Media Grafika.
Permendikbud No. 36 Tahun 2018.
Permendikbud No. 70 Tahun 2013
Permendikbud No. 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013.
Sari, N. R., & Yulhendri, Y. (2020). Pengaruh peran guru dalam proses pembelajaran dan intensitas belajar terhadap hasil belajar siswa kelas X IPS SMA Negeri 5 Padang pada mata pelajaran ekonomi tahun ajaran 2018/2019. Jurnal Ecogen, 3(1), 61-73.
Sinta, I. M. (2019). Manajemen Sarana dan Prasarana. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 4(1), 77-92.
Sugiyono. (2018). Metode Penenlitian Evaluasi. Bandung: Alfabeta.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (SISDIKNAS).