Analisis Ranah Kognitif Taksonomi Bloom Revisi pada Soal Ujian Sekolah Bahasa Jawa
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The purpose of this research is to describe the analysis of the cognitive domain classification revised Bloom’s taxonomy on the Javanese language exam questions for class XII SMAN 1 Kasihan for the 2019/2020 academic year. This research is qualitative research. The research method used is descriptive research. The source of the research data was the text of the Javanese language exam questions for class XII SMAN 1 Kasihan for the 2019/2020 academic year. Data collection was using documentation study techniques. The data analysis technique is matching the questions with the criteria of the cognitive domain of the revised Bloom’s taxonomy. The research results showed that the analysis of the classification of the cognitive domains was: remembering-C1, understanding-C2, applying-C3, analysing-C4, evaluating-C5, and creating-C6. There are 5 items or 2.25% of remembering classification (C1), 10 items or 4.5% of understanding classification (C2), 23 items or 10.35% of applying classification (C3), 4 items or 1.8% of analyzing classification (C4), 2 items or 0.9 of evaluating classification (C5), and 1 item or 0.45% of creating classification (C6). Thus, the cognitive domain in the Javanese language exam questions for class XII SMAN 1 Kasihan for the 2019/2020 academic year includes: remembering, understanding, applying, analyzing, evaluating, and creating.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Direktorat Pembinaan SMA. 2017. Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skills Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. 2019. Buku Penilaian Berorentasi Higher Order Thinking Skills. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Erniyanti, Junus, M., & Syam, M. 2020. Analisis Ranah Kognitif Soal Latihan Berdasarkan Taksonomi Bloom Revisi pada Buku Fisika Kelas X (Studi pada Buku Karya Ni Ketut Lasmi). Jurnal Literasi Pendidikan Fisika. Volume 1, Nomor 2. E-ISSN: 2721 P-ISSN 2714-5689.
Gunawan, I. & Palupi, A. R. 2012. Taksonomi Bloom-Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Penilaian. Jurnal Premiere Educandum. Volume 2, Nomor 2. P-ISSN: 2088-5350. E-ISSN: 2528-5173.
Krathwohl, R. D. 2010. A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice. P-ISSN: 0040-5841, E-ISSN: 1543-0421.
Magdalena, I., Islami, N. F., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. 2020. Tiga Ranah Taksonomi Bloom dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi dan Sains. Volume 2, Nomor 1. 132-139.
Moleong, L. J. 2008. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT: Remaja Rosdakarya
Oktaviana, D. & Prihatin, I. 2018. Analisis Hasil Belajar Siswa pada Materi Perbandingan Berdasarkan Ranah Kognitif Revisi Taksnonomi Bloom. Buana Matematika. Volume 8, Nomor 2. P-ISSN: 2088-3021, E-ISSN: 2598-8077.
Pantiwati, Y. & Permana, F. H. 2017. Analisis Butir Soal oleh Mahasiswa S1 Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Malang Berdasarkan PISA dan Taksonomi Bloom Revisi. Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan. ISBN: 978-602-361-102-7.
Prawiradilaga, D. S. 2008. Prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana Kerjasama dengan Universitas Negeri Jakarta. Halaman 37.
Ruwaida, H. 2019. Proses Kognitif dalam Taksonomi Bloom Revisi: Analisis Kemampuan Mencipta (C6) pada Pembelajaran Fikih di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Volume 4, Nomor 1. P-ISSN 2620-5807, E-ISSN 2620-7184.
Retno, U.2012. Taksonomi Bloom: Apa dan bagaimana menggunakannya? Pusdiklat KNPK. Tersedia pada www.bppk.depkeu.go.id.
Sudjana, N. 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Uno, H. B. & Koni, S. 2012. Assessment Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.